Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Industriële Chemie VWO 6
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
de ouderbetrokkenheid vergroten
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Informatievaardigheden
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Workshop evalueren Dcp
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Instructie eBook Pack via Entree-account (met activeringscode)
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Kickoff SomToday 6 SEPTEMBER Wat doen we vandaag ?  Inloggen in SomToday  Handleidingen in WikiWijs: link in WikiWijs plaatsen  Digitale leermiddelen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Communicatie digitaal studiemateriaal
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Duurzaamheid in Gennep
Presentatie EduCheck SOML
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Kickoff SomToday 6 september 2016.
Een vergadering organiseren
Module 6; didactisch handelen
Na deze les kun je: Uitleggen wat er in een receptuur moet staan
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Nadenken over praktisch werk bij nlt
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Herbert van de Voort (docent)
PROEVERIJ.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Digitaal raadplegen en gebruiken van regelgeving
Transcript van de presentatie:

Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs Henny Leemkuil Fer Coenders 5 november 2016

In deze werkgroep Doel van deze werkgroep. Waarom laten we leerlingen praktisch werk doen? Categorieën van praktisch werk. Waarom digitaal? Digitale labs. Practica ontwerpen. Verkennen digitale omgeving go-lab. Zelf een ILS maken rond een lab. Elkaars producten bekijken. Discussie over Go-Lab.

Doelen werkgroep Het “waarom” van praktisch werk helder krijgen. Aantal digitale labs verkennen. Mogelijkheden van Digitale labs laten zien en ervaren. Hulpmiddelen (apps) om het leren van leerlingen bij digitale labs te ondersteunen laten zien. Zelf een leeromgeving maken rond een digitaal lab. Op het einde van deze werkgroep heeft iedereen een eigen ILS gemaakt rond een digitaal lab om met leerlingen te gebruiken.

Waarom laten we leerlingen praktisch werk doen? Het doel van praktisch werk is om leerlingen te ondersteunen bij het leggen van verbanden tussen twee kennisdomeinen: domein van objecten en waarneembare verschijnselen domein van begrippen en ideeën praktisch werk 'hands-on’ ‘minds-on' “We moeten de 'minds on' aspecten van praktisch werk meer aandacht geven, als we praktisch werk effectiever willen maken” Millar and Abrahams, 2009

Leren onderzoeken en ontwerpen Drie categorieën van praktisch werk Kennis en begrip Leerlingen leren: Leren onderzoeken en ontwerpen Praktische vaardigheden Gesloten (kookboek) …………………………………………………..Open

Waarom digitale labs Kenmerken digitale labs Kennis en begrip Goedkoop: geen apparatuur nodig Tijdbesparend (klaarzetten, opruimen) Geen afval, geen verbruik Leerlingen kunnen er overal aan werken Eigen tempo Herhalen /overdoen kan eenvoudig, zelfs thuis Leren onderzoeken en ontwerpen Praktische vaardigheden

Ontwerpen van practica Predikt, Observe, Explain Voordat je praktisch werk ontwerpt moeten een aantal zaken duidelijk zijn: Waarom praktische werk? (welke categorie?) Specifieke leerdoelen voor deze praktische opdracht. Opstellen van een geschreven voorschrift waar leerlingen mee uit de voeten kunnen Welke activiteiten moeten erin (‘minds-on’, ‘hands-on’) Enz.

Differentiatie? Heb je al eerder een ILS gemaakt?  Ga meteen naar “aan het werk” Ervaring met andere digilabs? GO-LAB: Drie ‘omgevingen’: Golabz.eu/labs waar de ‘kale labs’ staan Graasp.eu is de ‘ontwikkelomgeving’ voor docenten Golabz.eu/ils is de ‘leerlingomgeving’

Demonstratie mogelijkheden Go-lab’s Hoe ziet zo’n “kaal” digitaal lab er uit? Ontdek het zelf: www.golabz.eu tik in het witte venster bovenaan Buoyancy en klik op ‘search’. Klik op “Splash: Virtual Buoyancy Laboratory” en dan op de link bij Preview (http://go-lab.gw.utwente.nl/production/splash/build/splash.html?preview) Demo ILS om enkele mogelijkheden te demonstreren. http://tinyurl.com/zqb4bqr.

Inquiry learning space ‘Minds-on’: nadenken stimuleren bv: POE (voorspel, observeer, verklaar) Go lab stimuleert ‘minds-on’ aspecten met een aantal fasen (inquiry learning) Standaard in Go-lab zitten de fasen: orientation conceptualisation investigation conclusion discussion Maar zowel de namen als de fasen kunnen worden aangepast.

Aan het werk Acid-base solutions Bond pH-scale Concentration Maak een ILS voor een specifieke groep leerlingen Kies een van de volgende labs Acid-base solutions Sterk/zwak zuur/base; pH; concentratie te variëren; 4e klas Bond Reacties van zouten; 4e klas pH-scale Gevoel voor pH schaal, verdunnen, macro/micro; 2e – 3e klas Concentration Oplossen, verzadigde oplossing, concentratie; 2e-4e klas

Aan het werk Bekijk de vier labs van de vorige pagina (www.golabz.eu) Kies er een uit om hierbij een ILS te maken (create an Inquiry Space) Je komt nu in Graasp.eu en hebt een account nodig. Als je dat nog niet hebt moet je het eerst aanmaken. Hulp kun je vinden op: http://golabz.eu/support bv in de vorm van korte tutorial videos op onderwerp.

Voor docenten: Een verzameling doorzoekbare on-line labs Auteurs faciliteiten voor docenten om de leeromgeving voor leerlingen aan te passen Veel ondersteuningsapps (hypothese tool, concept map, formule editor, periodiek system enz.) Voor leerlingen: Leeromgevingen waarin de activiteiten in een onderzoekscyclus georganiseerd zijn Go-Lab biedt specifieke ondersteuning voor elke fase

afsluiting Elkaars producten laten zien. Discussie over Go-Lab. Wanneer zinvol inzetbaar Gebruiksgemak Ontwikkeltijd Doelen van de werkgroep gehaald?