Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Flow als sturingsprincipe
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Onderzoek de school in Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?
Workshop opstellen adviesrapport
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leren van onderzoek doen en samenwerking
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
First ID project Rosa Beroepscollege
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Vraag het de vrijwilliger
Deel anders, mijn organisatie
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Ouder- en leerlingavond klas 6 30 september 2015 Kantine Werkman College.
Onderzoeksvaardigheden 3
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
De docent als veranderaar in de context van de school
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Wat is de uitstroom in 4Havo
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Themabijeenkomst 14 november 2016
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Onderzoek in het onderwijs Een vergelijkend onderzoek naar de organisatie ervan. Isabelle Sprengers 0100226 Profiel: Organisatie Opdrachtgever: Cartesius Lyceum, Martijn Meerhoff Begeleiders: Femke Geijsel en Femke Boesekool Beoordelaar: Mariska Min Interfacultaire Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam Januari 2012

Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies Profiel organisatie. Cartesius Lyceum, Martijn Meerhoff. Aanleiding – probleemstelling – vraagstelling.

Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies Welke manier van organiseren is op het Cartesius Lyceum nodig om voor de schoolleiding meer inzicht te krijgen in onderzoeken en projecten? Op welke manier organiseren andere scholen onderzoek en projecten? Welke rol spelen lio’s een rol bij onderzoeken en projecten? Op welke manier organiseert het Cartesius Lyceum onderzoek en projecten? Welke verschillen en overeenkomsten zijn er in richtlijnen van organiseren tussen het Cartesius Lyceum en de andere scholen bij onderzoeken en projecten?

Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies Da Vinci College in Leiden: Voorzitter van het onderzoeksteam, docent aardrijkskunde, onderzoeker aan het Kohnstamm Instituut. Docent – onderzoeker, schoolopleider. Montesorri Lyceum Amsterdam Onderzoekscoördinator, docent Nederlands. Cartesius Lyceum Schoolleider van de onderbouw, docent wiskunde. Schoolleider van de bovenbouw, docent maatschappijwetenschappen en ANW. Specifieke kenmerken van een georganiseerde activiteit (Mintzberg, 1991). Organisatiekenmerken en factoren die van invloed kunnen zijn op innovatief en onderzoeksgedrag. (De Jong en Kemp, 2001; Mosselman, Meijaard en Brand, 2003).

Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies Drie fasen: Inventariseren van behoeften en (onderzoeks)vragen onder docenten door extern bureau. Categoriseren en formuleren in onderzoekslijnen door een aantal (onderzoeks)docenten. Organiseren van onderzoeken en projecten waaraan lio’s gekoppeld worden. Organogram: Schoolleiding heeft onderzoekslijnen in portefeuille die onderzoek en projecten leidt en coördineert. Onderzoeksdocenten en lio’s krijgen in goed overleg vrijheid en ruimte om eigen onderzoeken te doen mits binnen de onderzoekslijnen. In overleg met de stagebegeleider worden lio’s gekoppeld aan onderzoek.

Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies Professionalisering van docenten Taakbeleid Roosters PTA’s Betrokkenheid Onderzoekszin Communicatie Terugblik Veranderingen t.a.v. het PvA. Interviewen van (onderzoeks)docenten en lio’s. Theoretische inbedding. Concrete adviezen t.a.v. de organisatie van onderzoek en projecten.

Inleiding Het onderzoek Conclusie Het advies Sterkte – zwakte analyse ten behoeve van het te schrijven schoolplan. Pilot draaien waarbij één docent in samenwerking met de schoolleiding een van de thema’s verder onderzoekt, uitwerkt en organiseert. In goed overleg tussen schoolleiding en stagebegeleider een lio koppelen aan een van de onderzoeken ter uitvoering. Bij slagen van de pilot moeten meer docenten vrijgemaakt worden van onderwijs om onderzoekslijnen uit te werken en te organiseren. Samen vormen zij een onderzoeksteam onder leiding en coördinatie van de schoolleiding.

Zijn er nog vragen? Bedankt! Onderzoek in het onderwijs Een vergelijkend onderzoek over de organisatie ervan. Zijn er nog vragen? Bedankt!