Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
Doel experimentele doorlopende leerroutes vmbo-mbo Aantrekkelijkheid beroepsonderwijs vergroten, via: Uitdagende, meer doelmatige en waar mogelijk versnelde leerroutes Betere doorstroming vmbo-mbo Minder uitval
Ter inspiratie: twee leerlingprofielen
Kenmerken routes Vakmanschaproute Technologieroute Beide routes vmbo basis en kader alle sectoren CSPE en examen sectorvakken niet verplicht diploma mbo 2 alle domeinen Technologieroute vmbo gl en tl techniek, technologie in GL volledig vmbo examen + diploma diploma mbo 4 topsectoren = techniek, innovatief groen Beide routes Start derde leerjaar vmbo - BOL en BBL - Geïntegreerd onderwijsprogramma – versnelling mogelijk – vakken gespreid afsluiten Samenwerkingsovereenkomst (met o.a. terugvaloptie voor de deelnemer) Reguliere bekostiging
Waarom deelnemen? Ruimte voor regionale inkleuring. Focus op: Doelgroep Regionale arbeidsmarkt Doelmatig aanbod bij dalende leerlingaantallen ……
Aanvragen experimenten Schooljaar 2014-2015: aangevraagd 2013 Schooljaar 2015-2016; 1 t/m 31 oktober 2014: tenminste één vmbo-school + mbo-instelling Per route en combinatie sector & domein één aanvraag indienen
Stand van zaken 2014-2015 Veel animo Verhouding vakmanschap – technologie Veel techniek Regionale spreiding Bilaterale / regionale samenwerkingsverbanden
Ondersteuning experimenten Netwerk (ondersteuning) Helpdesk DUO Leerlingprofielen Leerplankaders voor beide routes Digitaal platform PLEIO Betrokkenheid inspectie(s) Monitor
Voorbereiding aanvragen www.duo.nl/zakelijk ico@duo.nl Regionale voorlichtingsbijeenkomst en Adviesgesprekken
Tessa van Dorp t.vandorp@minocw.nl Saskia Frenken Saskia.frenken@duo.nl Dorin Bolkesteijn Dorin.bolkesteijn@duo.nl 14 maart 2014