willem uittenbogaard obs de kern ede, 4 oktober 2016 vroeger en nu willem uittenbogaard obs de kern ede, 4 oktober 2016
Een groep experts (o.a. BON) rondom Jan van de Craats, emeritus-hoogleraar wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam, vindt dat kinderen nodeloos in de war worden gebracht met verschillende, ingewikkelde rekenmanieren. Hij vindt dat kinderen eerst moeten leren ‘kale’ sommetjes te maken, met de getallen onder elkaar, zoals generaties lang in het onderwijs gebeurde. De voorstanders van die ingewikkelde manieren daarentegen, onder wie medewerkers van het Freudenthal Instituut - dat onderzoek doet naar rekenonderwijs en wordt gezien als de geestelijk vader van het realistisch rekenen - zeggen dat realistisch rekenen kinderen weliswaar meer tijd kost, maar dat ze wél weten wat ze aan het doen zijn. Een trucje verleer je, inzicht is voor altijd, zo menen zij.
vragen hoe ziet effectief rekenonderwijs eruit? waar zullen wij in de toekomst rekening mee moeten houden? wat wordt er van leerkrachten en scholen verwacht om aan bovenstaande vragen te kunnen voldoen?
25 : 5 = 14
wat is hoofdrekenen? uit het hoofd met het hoofd
wat uit het hoofd? + en – tot 20 tafels van vermenigvuldigen de omkeertafels goed thuis op de getallenlijn nulrekenen veel vrienden in de getallenwereld
wat met het hoofd? + en – tot honderd rijgen voor + en – ééncijferig tweecijferig: rijgen delen door op te vermenigvuldigen iedereen naar vermogen op tijd een zakrekenmachine gebruiken
stukken touw de juf heeft voor een handenarbeidles stukken touw nodig van 2,75 meter. Ze heeft een bol van 80 meter. hoeveel stukken kan ze daaruit halen?
reacties op de markt ome Herman de patatboer zomaar een mevrouw
en dan nog cijferen met pen en papier
hulp aan uw kind? wat wel wat niet
w.uittenbogaard@uu.nl http://www.staff.science.uu.nl/~uitte104/