willem uittenbogaard obs de kern ede, 4 oktober 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
De Van Damschool in ontwikkeling
Obs de Werkschuit Informatie avond Groep 1-2a en 1-2 b.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
Wensen Van het 6de leerjaar.
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Een nieuw spel voor het RekenWeb
Onderwijs en kinderrechten.
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Freudenthal Instituut
ter gelegenheid van het afscheid van
NVvW, Veenendaal, 3 november 2012 Willem Uittenbogaard samen delen…
Radboud Universiteit Nijmegen, 18 januari 2012 willem uittenbogaard
natuurlijk in tienen 1.de eerste les 2.wat wil je later worden en wat is er van je geworden? 3.juffen en meesters kunnen niet meer rekenen: is dat waar.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Op de informatiebijeenkomst CITO
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
OFC28 mediawijsheid les 3.
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Hoofdrekenen: kommagetallen vermenigvuldigen
Advies voortgezet onderwijs op de Sint Barbaraschool
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Info avond groep 3 17 september 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Chinezen, stukken touw en een cabriolet pabo Inholland Haarlem Haarlem, 23 april 2015 willem uittenbogaard.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Beter omgaan met ruzies
Inhoud Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd..
Welkom Informatie avond groep 8. Opzet avond -Opening + kennismaking -Cito en procedure van aanmelding VO -Het VO -Inzoomen op het VO -Uw kind en groep.
Informatieavond groep 3
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Kinderen effectief helpen met rekenen
Presentatie ouderbijeenkomst
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Reken je (niet) rijk.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom bij de educatieve info!
Instructie: Als kinderen voor zichzelf willen bijhouden hoe snel, of hoeveel rondjes ze iedere dag rennen, kan dit met dit sjabloon. Een leerkracht kan.
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Informatieavond groep 3
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Rochelle Commandeur VS1A
Hoofdrekenen 1.
Startpresentatie groep 3
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
NHL Leeuwarden, 12 maart 2018 willem uittenbogaard
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Breuken vermenigvuldigen
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Wat heb je nodig? Papier, pen/ potlood, tijdschriften en een computer.
Hoofdrekenen 1.
Transcript van de presentatie:

willem uittenbogaard obs de kern ede, 4 oktober 2016 vroeger en nu willem uittenbogaard obs de kern ede, 4 oktober 2016

Een groep experts (o.a. BON) rondom Jan van de Craats, emeritus-hoogleraar wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam, vindt dat kinderen nodeloos in de war worden gebracht met verschillende, ingewikkelde rekenmanieren. Hij vindt dat kinderen eerst moeten leren ‘kale’ sommetjes te maken, met de getallen onder elkaar, zoals generaties lang in het onderwijs gebeurde. De voorstanders van die ingewikkelde manieren daarentegen, onder wie medewerkers van het Freudenthal Instituut - dat onderzoek doet naar rekenonderwijs en wordt gezien als de geestelijk vader van het realistisch rekenen - zeggen dat realistisch rekenen kinderen weliswaar meer tijd kost, maar dat ze wél weten wat ze aan het doen zijn. Een trucje verleer je, inzicht is voor altijd, zo menen zij.

vragen hoe ziet effectief rekenonderwijs eruit? waar zullen wij in de toekomst rekening mee moeten houden? wat wordt er van leerkrachten en scholen verwacht om aan bovenstaande vragen te kunnen voldoen?

25 : 5 = 14

wat is hoofdrekenen? uit het hoofd met het hoofd

wat uit het hoofd? + en – tot 20 tafels van vermenigvuldigen de omkeertafels goed thuis op de getallenlijn nulrekenen veel vrienden in de getallenwereld

wat met het hoofd? + en – tot honderd rijgen voor + en – ééncijferig  tweecijferig: rijgen delen door op te vermenigvuldigen iedereen naar vermogen op tijd een zakrekenmachine gebruiken

stukken touw de juf heeft voor een handenarbeidles stukken touw nodig van 2,75 meter. Ze heeft een bol van 80 meter. hoeveel stukken kan ze daaruit halen?

reacties op de markt ome Herman de patatboer zomaar een mevrouw

en dan nog cijferen met pen en papier

hulp aan uw kind? wat wel wat niet

w.uittenbogaard@uu.nl http://www.staff.science.uu.nl/~uitte104/