en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Vandaag.
Het prijs- of marktmechanisme
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
De ijsjesmarkt 13 december 2012 De kern De 4 p’s.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Hoe komen producten tot stand?
Productiefactor Arbeid
Het prijs- of marktmechanisme I
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Overheidsinterventie 3
Goede tijden, slechte tijden
Vandaag.
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
HAVO/VWO Het prijsmechanisme
Het geheel van vraag en aanbod
Antwoorden proeftoets H4, h6 en h7 1 t/m 3. Jaren Schuldrest begin van het jaar InterestAflossing Schuld einde van het jaar Belasting- voordeel Lasten.
Hoofdstuk 5 Markt.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Lesbrief Markt en Overheid
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Voorbeeld grafiek arbeidsmarkt
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Welkom Havo 5..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
International Economics
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Welkom havo 3..
Lesbrief Vervoer H 4.
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
inkomenselasticiteit
Welkom Havo 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Hoofdstuk 5 Les 5: Markten.
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Overheidsinterventie
Vraag en aanbod.
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Het verschil tussen de marktprijs en de maximale betalingsbereidheid
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn Prijsmechanisme en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn

Vraag herhaling Wordt bepaald door de betalingsbereidheid van de consument. = maximum bedrag dat de consument aan een product wil uitgeven. Hoe lager de prijs, hoe meer consumenten bereid zijn het product te kopen. 25 Betalingsbereidheid euro’s 20 15 10 Qv 5 1 5 10 15 20 collectieve vraag × 100.000 stuks

Vraagbepalende factoren De prijs van het product Het aantal consumenten Het inkomen van de consumenten De prijs van andere producten De voorkeur van consumenten 25 Bij PRIJSVERANDERING: verschuiving LANGS de lijn euro’s 20 15 10 Qv 5 Bij ANDERE VERANDERING: evenwijdige verschuiving VAN de lijn (links of rechts) Bij DEZELFDE PRIJS wordt dan meer / minder gevraagd 1 5 10 15 20 collectieve vraag × 100.000 stuks

AANBOD herhaling Wordt bepaald door de verkoopbereidheid van de producent. = minimum bedrag dat de producent aan een product wil verdienen. Hoe hoger de prijs, hoe meer producenten bereid zijn het product aan te bieden. Oorzaak: productiekosten bedrijven 25 Verkoopbereidheid Qa euro’s 20 15 10 5 1 5 10 15 20 collectieve aanbod × 100.000 stuks

Aanbodbepalende factoren De prijs van het product Het aantal producenten Technologische ontwikkeling De hoogte van de rente De inkoopkosten grond- en hulpstoffen 25 Bij PRIJSVERANDERING: verschuiving LANGS de lijn Qa euro’s 20 15 10 5 Bij ANDERE VERANDERING: evenwijdige verschuiving VAN de lijn (links of rechts) Bij DEZELFDE PRIJS wordt dan meer / minder aangeboden 1 5 10 15 20 collectieve aanbod

prijsvorming Dit prijsmechanisme stuurt vraag en aanbod, Zouden producenten tóch € 30.000 vragen, ontstaat er een aanbodoverschot euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 Om de auto’s kwijt te raken, moeten de producenten hun prijs laten dalen Qv Vraag en Aanbod ‘vinden elkaar’ bij € 18.500 Qa Zouden producenten € 10.000 vragen, ontstaat er een vraagoverschot 18.500 Consumenten overbieden elkaar, waardoor de prijs gaat stijgen Dit prijsmechanisme stuurt vraag en aanbod, het proces is voor niemand zichtbaar, vandaar ‘de onzichtbare hand’

verwerking euro’s aantal auto’s (x mln) Markt voor kleine auto’s Qv Qa 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 Schets hoe de grafiek / prijs verandert bij … Qv economische groei: consumenten krijgen hoger inkomen Qa robotisering, waardoor de productiekosten dalen