De kolonie Nederlands-Indië

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oost-Indië Nederlands-Indië Indonesië
Advertisements

Nederland en Indonesië
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Afrika en de slavenhandel
Plantagekolonies Transatlantische slavenhandel Abolitionisme
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
De economie in de gouden eeuw
8.6 Het moderne imperialisme
AANTEKENINGEN Basisboek Paragraaf 4
Module 6: Hollander in Indonesië Hollander in Indië
Kenmerk 25 & 29 Handelskapitalisme en wereldeconomie & Uitbouw van de Europese overheersing, slavenhandel en de opkomst van het abolitionisme - Les 1:
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Nederland en Indonesië
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Nederland Les 9: De Gouden Eeuw
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Nationalisme in de kolonies
Modern imperialisme.
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
Paragraaf 3.4. Er kwamen veel nieuwe kolonisten wonen. Zij leefden op kleine boerderijtjes In midden en zuiden van de VS leefden men juist op grote boerderijen,
H2 De tijd van pruiken & revoluties
8.6 HET MODERNE IMPERIALISME
De Nederlandse koloniën
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
De economie in de gouden eeuw
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Tijd van burgers en stoommachines,
23. wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie Les 49: Ontstaan handelskapitalisme.
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
H6 Imperialisme §6.3 De verovering van Azië Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de invloed van de VOC was op Indonesië Wat er veranderde voor.
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
De Tweede Wereldoorlog
Slavernij in Europese kolonies
H9.3 Het Modern Imperialisme
H5.2 Europeanen ontdekken de wereld
H8.4 Slavernij en de Abolitionisten
Europa kreeg prachtige producten uit Azië over land en via de Middellandse Zee. Door oorlog werd dit onmogelijk. Bartholomeus Diaz ging voor Portugal.
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
Ontdekking en verovering 2.5 Slavernij in Europese kolonies
Geschiedenis van Suriname
Wereldeconomie KA 25.
De wereld na 1945 samenvatting les 4.
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Nederland en Indonesië
De vroege middeleeuwen
Imperialisme H6 geschiedenis Memo.
Indonesisch nationalisme
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Programma Welkom! Lesdoelen voor deze les
Sociaal-culturele dimensie:
Labels Hoe kan ik eenvoudig duurzame producten aankopen?
Ontmoetingen in verre streken
§6.3 Nederland en de wereld
Transcript van de presentatie:

De kolonie Nederlands-Indië Nederland en Indonesië

De kolonie Nederlands-Indië Het cultuurstelsel

Oost-Indië in de tijd van de VOC 1816: De kolonie Nederlands-Indië Kolonie Overzees gebied Bestuurd vanuit moederland KNIL: Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger Oost-Indië hoort officieel bij het koninkrijk Het gaat Nederlands-Indië heten Het wordt een kolonie Alleen handelsposten aan de kust Géén kolonisatie van de binnenlanden

1830 - 1870: Cultuurstelsel gouverneur-generaal Van den Bosch Javaanse boeren 20% van de grond Cultures = verplichte producten Koffie, suiker en thee Voor de Europese markt Tegen een (laag) plantloon Doel: zo groot mogelijke winst voor de staat Vorsten en ambtenaren Controle Cultuurprocenten

1830 - 1870: Cultuurstelsel Hoge opbrengsten cultuurstelsel Goed voor Nederland Veel winst met de handel Onmisbaar voor de schatkist Goed voor Nederlandse ambtenaren en lokale vorsten Hoge cultuurprocenten Niet goed voor de Javaanse boeren Laag plantloon

1830 - 1870: Cultuurstelsel Nadelen voor de Javaanse bevolking Harder werken Cultures verbouwen Daarna ook nog rijst voor jezelf Herendiensten Verbouw van cultures ten koste rijst De beste grond voor cultures Slechtste grond voor rijst  hongersnood Onderdrukking, ook door de eigen hoofden Meer opbrengst = meer cultuurprocenten

Kritiek op het cultuurstelsel Hongersnoden (1845 – 1849) Liberalisme Tegen gedwongen arbeid  in vrijheid werken stimuleert om harder te werken, omdat dat in je eigen belang is Tegen staatsbemoeienis  dus: tegen cultuurstelsel Voor vrije markteconomie  dus: tegen cultuurstelsel 1860: Max Havelaar Multatuli Tegen de uitbuiting van Javanen Tegen winst ten koste van Java

Einde van het cultuurstelsel 1870: Liberale wetten Particulier initiatief mogelijk op Java Vrijheid om zelf te handelen Einde van het Cultuurstelsel Plantages = grote landbouwbedrijven Koffie, thee en suiker (Java) Tabak (Sumatra) Na 1900: rubber, aardolie en palmolie (Borneo)

Koelies Boeren worden nu loonarbeiders Javanen willen niet werken op de plantages Contractarbeiders: koelies Chinezen en van Sumatra Slechte werkomstandigheden Wurgcontracten Strenge straffen (poenale sancties)

1800 1820 1840 1860 1880 1900 1816 Nederlands-Indië wordt een kolonie. Het KNIL wordt opgericht 1845 – 1849 Grote hongersnood op Java 1870 Einde cultuurstelsel: er komen plantages met koelies 1830 Van den Bosch bedenkt het cultuurstelsel 1799 VOC gaat failliet: Engeland bezet Oost-Indië 1860 Max Havelaar

1870 – 1900: Europees kolonialisme het streven naar machtsuitbreiding het stichten van een koloniaal wereldrijk desnoods met militair geweld Alle Europese landen willen een groot rijk Ook Nederland Tot 1870: vooral geïnteresseerd in Java Daarna ook de andere delen van Nederlands-Indië

1870 – 1900: Europees kolonialisme Schepen varen langs Atjeh: piraten Inheemse vorst doet hier niets tegen Het KNIL valt de Atjeh aan  Atjeh-oorlog (1873 – 1914) Atjeh hardhandig onder controle Ook: Bloedbad op Bali (1906) Hoogtepunt van het kolonialisme

1870 – 1900: Europees kolonialisme Makkelijke controle over Nederlands-Indië Europeanen hadden betere wapens Europeanen hadden moderner transport Inheemse bevolking was geen eenheid; velen wilden voor de Nederlanders werken

Europees kolonialisme 1820 1840 1860 1880 1900 1920 Cultuurstelsel (1830 – 1870) Europees kolonialisme 1906 Bloedbad op Bali 1870 Einde cultuurstelsel: er komen plantages met koelies 1914 Einde Atjeh-oorlog 1873 Begin Atjeh-oorlog