Policy and approach concerning students with disabilities at KU Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Welkom Bij Maastricht University.
COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Preparing your exchange Jan Schut. 2 5th semester It is your choice Stay at University of Twente Go abroad Consider: Your further study career (MSc) and.
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
NVAO-dinsdagoverleg 9 februari sinds 2009: 1.niet expliciet in kaders 2.expertise in panels 3.expertise bij NVAO sinds 2014: MOOCs, … 2.
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) Communicatieworkshop Casuspresentatie Clara Caenepeel, ASO interne geneeskunde.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Conceptuele denker Anne
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
Delen van informatie. Inhoud I.T. Works TerraIndex Digitaal samenwerken en de centrale/landelijke service.
Cel Studeren met een Functiebeperking Infosessies Studie(traject)begeleiders 22 oktober 2012.
Erasmus Universiteit Rotterdam Het bereik van de compliance functie Inleiding Kernvraag Relevantie Context/ ‘setting the scene’ Voorgestelde aanpak en.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
INDUCTION WORKSHOP SURINAME REDD+
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
The National Training Institute for the Judiciary
Implementation of Flexicurity Measures
Digitaal toetsen – DBC experiment
Innovate-IT Enkele toepassingen
Uitwerken van een Open window ‘International social work’
RECS International Mission and Strategy
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Talent development Association of universities in the Netherlands
ACCES FOR INDEPENDENT MIDWIVES TO THE FLEMISH HOSIPITALS
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
PATENT RIGHTS IN THE CARIBBEAN
Venlo, The Netherlands.
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Info session New Lecturers December 1st, 2014
Exams at KU Leuven Campus Sint-Andries.
Career guidance for employees
Mixed-Signal Design Engineer
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Venlo, The Netherlands.
Transcript van de presentatie:

Policy and approach concerning students with disabilities at KU Leuven Ann Dewicke Disability Office, KU Leuven Colloque Enseignement inclusif et 25 ans d'Aide-Handi Louvain-La-Neuve, March 14th, 2017

Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact

Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact

About KU Leuven Figures academic year 2015-2016: Private catholic university since 1425 57.284 students 11.769 university staff 247 programmes spread over 16 faculties (14 campuses)

Disability Office Interdisciplinar support of students with disabilities since 1973 Disability Office since 2007 (part of Student Services) Tasks: Contact point, information, sensibilisation Recognition, needs assessment, advice for accommodations Activation, follow up, coordination of support Accessibility of the learning environment, universal design Policy issues

Students with a disability

Students with a disability Academic year 15-16, all disabilities, all campuses: 2243 students with a disability

Students with a disability Academic year 15-16, only developmental disorders, all campuses: 1617 students with a developmental disorder (AJ 15-16)

Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact

History legislation Engagement declaration (31 mei 2005) Antidiscrimination law (10 mei 2007) Equal opportunities decree (10 juli 2008) Stimulus fund (2008-2014) VN-convention on the rights of persons with disabilities (2 juli 2009) Artikel II. 221 Codex Hoger Onderwijs (Decr. 21-3-2014) Registration of diversity target groups (2017)

Codex higher education Obligation to determine in the ‘regulations on education and examinations’ of the institution: Procedure to apply for reasonable accommodations for students with a disability Procedure against the refusal of a reasonable adjustment for students with a disability Definition of a student with a disability Definition of reasonable accommodations Reasonal accommodations may not prevent to achieve the essential learning outcomes

Registration of diversity target groups Engagement of universities (Vlir) and university collages (Vlora) Central, uniform and quality registration in function of monitoring (not linked to funding) Respect to privacy students and ownership data For students with a disability: Vlor (Flemish Education Councel) criteria (see categories above), based on: Loss of functioning International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Handicap creation model of Fougeyrollas (in progress)

Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact

KU Leuven policy Diversity policy Full participation of all students to study and student life dual track policy Universal Design (all students) (education, exams, study, housing, …) Target groups policy (students with a disability) reasonable accomodations

KU Leuven policy Level 4: Personal assistance where adjustments, assistive techonology and including solutions are not suficcient. Ex: Mentors and daycare Level 1: Universal design: Including most students in the ordinary solutions Level 2: Adaptions to groups with similar needs, i.e. Accessible Literature for student with reading diffuculties Level 3: Reasonable adjustments to the individual. Ex: Assistive technology

Universal design, examples Support on study-related matters: study approach, time management, writing master’s thesis, presentation techniques, exams Psychosocial well-being: stress, motivation, fear of failure, health (group and individually) Student career center: transition to the labour market, applying with a disability, attention for disclosure, financial support Digital accessibility Physical accessibility Study finances Housing …

Reasonable accommodations: procedure

Reasonable accommodations: standards Standard: a list of accommodations indicating their feasibility based on practical reasons or curriculum related reasons Refertelijst voor alle faculteiten (beknopte lijst) Voorzien van voldoende tijd tussen twee opeenvolgende examens   Spreiding buiten de zittijd Vervangen van een mondeling examen door een schriftelijk Vervangen van een schriftelijk examen door een mondeling Vervangen van een meerkeuze-examen door een mondeling of schriftelijk examen met open vragen Voorzien van een toegankelijk lokaal Afzonderlijk lokaal of prikkelarm lokaal voorzien Specifieke plaats in het auditorium Examenkopij In braille aanleveren Aanpasingen aan examenblad, lettertype,... Meer tijd op schriftelijke en/of mondelinge examens PC met standaard software PC met software voor dyslexie Mp3 °eigen PC met aangepaste software Voorzien van schrijfassistent Voorzien van leesassistent Toelating tot gebarentolken bij mondeling examen Alle vragen steeds schriftelijk geven Luidop voorlezen van vragen bij aanvang van het examen Nagaan of de student de vraag correct geïnterpreteerd heeft De examinator op de hoogte stellen van uitspraakproblemen Mogelijkheid om de voorbereiding schriftelijk uit te schrijven en te laten nalezen door de examinator. De student tot de orde roepen indien hij/zij teveel uitweidt. Mogelijkheid voorzien tot het overlopen van de examenkopij i.f.v. leesbaarheid (vormelijk) van de tekst. Mogelijkheid voorzien tot het mondeling en inhoudelijk overlopen van een schriftelijk examen Bijvragen laten herhalen door de student zodat duidelijk is dat de student de vraag correct gehoord heeft. Bijvragen schriftelijk laten voorbereiden Bijvragen pas stellen nadat de student het antwoord op de hoofdvraag volledig gegeven heeft Geen bestraffing van spellingsfouten bij vakken waar spelling geen expliciet curriculumonderdeel is Toelating om tijdens het examen van houding te veranderen en/of medische verzorging toe te dienen List of accommodations Faculties Green: Always feasible Orange: Feasible for certain subjects / under certain circumstances Red: Not feasible Grey: No experience so far

Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact

Contact www.kuleuven.be/functiebeperking www.kuleuven.be/disability