Policy and approach concerning students with disabilities at KU Leuven Ann Dewicke Disability Office, KU Leuven Colloque Enseignement inclusif et 25 ans d'Aide-Handi Louvain-La-Neuve, March 14th, 2017
Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact
Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact
About KU Leuven Figures academic year 2015-2016: Private catholic university since 1425 57.284 students 11.769 university staff 247 programmes spread over 16 faculties (14 campuses)
Disability Office Interdisciplinar support of students with disabilities since 1973 Disability Office since 2007 (part of Student Services) Tasks: Contact point, information, sensibilisation Recognition, needs assessment, advice for accommodations Activation, follow up, coordination of support Accessibility of the learning environment, universal design Policy issues
Students with a disability
Students with a disability Academic year 15-16, all disabilities, all campuses: 2243 students with a disability
Students with a disability Academic year 15-16, only developmental disorders, all campuses: 1617 students with a developmental disorder (AJ 15-16)
Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact
History legislation Engagement declaration (31 mei 2005) Antidiscrimination law (10 mei 2007) Equal opportunities decree (10 juli 2008) Stimulus fund (2008-2014) VN-convention on the rights of persons with disabilities (2 juli 2009) Artikel II. 221 Codex Hoger Onderwijs (Decr. 21-3-2014) Registration of diversity target groups (2017)
Codex higher education Obligation to determine in the ‘regulations on education and examinations’ of the institution: Procedure to apply for reasonable accommodations for students with a disability Procedure against the refusal of a reasonable adjustment for students with a disability Definition of a student with a disability Definition of reasonable accommodations Reasonal accommodations may not prevent to achieve the essential learning outcomes
Registration of diversity target groups Engagement of universities (Vlir) and university collages (Vlora) Central, uniform and quality registration in function of monitoring (not linked to funding) Respect to privacy students and ownership data For students with a disability: Vlor (Flemish Education Councel) criteria (see categories above), based on: Loss of functioning International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Handicap creation model of Fougeyrollas (in progress)
Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact
KU Leuven policy Diversity policy Full participation of all students to study and student life dual track policy Universal Design (all students) (education, exams, study, housing, …) Target groups policy (students with a disability) reasonable accomodations
KU Leuven policy Level 4: Personal assistance where adjustments, assistive techonology and including solutions are not suficcient. Ex: Mentors and daycare Level 1: Universal design: Including most students in the ordinary solutions Level 2: Adaptions to groups with similar needs, i.e. Accessible Literature for student with reading diffuculties Level 3: Reasonable adjustments to the individual. Ex: Assistive technology
Universal design, examples Support on study-related matters: study approach, time management, writing master’s thesis, presentation techniques, exams Psychosocial well-being: stress, motivation, fear of failure, health (group and individually) Student career center: transition to the labour market, applying with a disability, attention for disclosure, financial support Digital accessibility Physical accessibility Study finances Housing …
Reasonable accommodations: procedure
Reasonable accommodations: standards Standard: a list of accommodations indicating their feasibility based on practical reasons or curriculum related reasons Refertelijst voor alle faculteiten (beknopte lijst) Voorzien van voldoende tijd tussen twee opeenvolgende examens Spreiding buiten de zittijd Vervangen van een mondeling examen door een schriftelijk Vervangen van een schriftelijk examen door een mondeling Vervangen van een meerkeuze-examen door een mondeling of schriftelijk examen met open vragen Voorzien van een toegankelijk lokaal Afzonderlijk lokaal of prikkelarm lokaal voorzien Specifieke plaats in het auditorium Examenkopij In braille aanleveren Aanpasingen aan examenblad, lettertype,... Meer tijd op schriftelijke en/of mondelinge examens PC met standaard software PC met software voor dyslexie Mp3 °eigen PC met aangepaste software Voorzien van schrijfassistent Voorzien van leesassistent Toelating tot gebarentolken bij mondeling examen Alle vragen steeds schriftelijk geven Luidop voorlezen van vragen bij aanvang van het examen Nagaan of de student de vraag correct geïnterpreteerd heeft De examinator op de hoogte stellen van uitspraakproblemen Mogelijkheid om de voorbereiding schriftelijk uit te schrijven en te laten nalezen door de examinator. De student tot de orde roepen indien hij/zij teveel uitweidt. Mogelijkheid voorzien tot het overlopen van de examenkopij i.f.v. leesbaarheid (vormelijk) van de tekst. Mogelijkheid voorzien tot het mondeling en inhoudelijk overlopen van een schriftelijk examen Bijvragen laten herhalen door de student zodat duidelijk is dat de student de vraag correct gehoord heeft. Bijvragen schriftelijk laten voorbereiden Bijvragen pas stellen nadat de student het antwoord op de hoofdvraag volledig gegeven heeft Geen bestraffing van spellingsfouten bij vakken waar spelling geen expliciet curriculumonderdeel is Toelating om tijdens het examen van houding te veranderen en/of medische verzorging toe te dienen List of accommodations Faculties Green: Always feasible Orange: Feasible for certain subjects / under certain circumstances Red: Not feasible Grey: No experience so far
Content Disability Office KU Leuven: setting and figures Policy higher education Flanders Policy KU Leuven Contact
Contact www.kuleuven.be/functiebeperking www.kuleuven.be/disability