Hand-Out.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Syncope hulpverlening.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wat is belangrijk om te leren?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
voor familie en vrienden van
Effectief communiceren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Het loopbaangesprek.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Communicatie 5e les.
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Coaching.

Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Leidinggeven Communicatie.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Communicatie 7e les.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Hand-Out

Communiceren is: Het overbrengen en ontvangen van een boodschap Het uitwisselen van informatie tussen mensen Een doorlopend proces van informatie uitwisselen de een reageert steeds op de ander = interactie. Met als doel: Elkaar willen bereiken, je wilt de ander iets vertellen of vragen. Zorgen voor meer contact, een betere omgang met elkaar Betere samenwerking Een goed gesprek, dialoog (een tweespraak; een samenspraak)

Wat is communicatie? Communiceren doe je op verschillende manieren; luisteren, spreken, lezen en schrijven. In een gesprek zijn niet alleen woorden belangrijk die je zegt. Je verbale communicatie, de manier waarop je de woorden zegt en hoe je je gezicht of lichaamstaal daarbij gebruikt is nog belangrijker. Je non-verbale communicatie, het zijn de signalen die de ander ook ziet. Je kunt niet niet communiceren. Soms is het niet de bedoeling de ander te bereiken en communiceren we toch. Ook als je niets zegt tegen de ander communiceer je, maar dan non-verbaal. (vb je even terugtrekken kan als ander worden gezien dat je niet naar je zin hebt, misschien ben je wel gewoon moe of vindt je het lekker even alleen te zijn)

Proces van communiceren Als je het proces van communiceren en het ontstaan van ruis begrijpt, kun je je beter voorstellen wat je moet doen om in contact te blijven met de ander.

Externe ruis, komt van buitenaf en heb je geen invloed op! Te veel lawaai voor goed gesprek Je aandacht wordt afgeleid door iets wat om je heen gebeurt De ander moeilijk verstaanbaar De ander gebruikt te moeilijke woorden Zoek oplossing: Rustige plek of moment opzoeken Als je wordt afgeleid dwing jezelf te focussen en plan moment dat je gefocust kunt zijn Vraag ander duidelijk te spreken Als woorden niet duidelijk zijn, vraag om ze anders uit te leggen.

Interne ruis, komt van binnen af en zit in je hoofd, je bent dan niet in staat de boodschap goed te verzenden of te ontvangen. Je gedachten dwalen af en je denkt aan alles wat er nog moet gebeuren, of je hebt zorgen om iets Je hebt verkeerde associatie met wat je hoort De boodschap van de ander roepen emoties bij je op Wat kun je eraan doen? Hiervoor is het belangrijk dat je weet hoe je zelf met jezelf communiceert.

Bij professioneel reageren gaat het dus om eerst de regie te nemen en dan pas een boodschap te verzenden.

Hoe? Een goed gesprek! Nu is duidelijk hoe het proces van communiceren verloopt. Hoe voer je nu een goed gesprek? Een aantal aspecten en vaardigheden zijn belangrijk: Niet denkt tegen een ander (ja,maar...) maar samen denkt (ja, en...) Niet zoekt naar beslissing of oplossing Je wilt werkelijk weten wat de ander bezighoudt Het contact verdiept en meer begrip kweekt Je wilt de ander beter begrijpen en leren kennen, zonder gelijk tot een afspraak of oplossing te komen Bewust bent van je lichaamstaal en lichaams houding Kenmerken goed gesprek (tweespraak/dialoog) Je bewust bent van je positie, je rol Neem de tijd Rekening houdt met privacy van de ander Contact maken en actief luisteren (gedicht luisteren) Je kunt verplaatsen in standpunt van de ander (helikopter) Je oordeel kunt uitstellen en je mening en aanname even thuis laat Uitgaat van gelijkwaardigheid Zorgt voor twee richtingsverkeer Kunt zeggen wat je echt op je hart hebt

Een goed gesprek levert iets op: meer contact en aandacht; meer wederzijds begrip omdat je elkaar beter kent; tevreden kinderen en familie want ze voelen zich gehoord; prettiger samenwerking; meer werkplezier; verantwoorde zorg met een ‘menselijke maat’ (want er zijn minder fouten en incidenten); efficiëntere bedrijfsvoering; beter imago van je organisatie / gob / jezelf

Wat kun je ermee? Bij nieuw gezin; Bij een moeilijk gesprek met ouder. plan een juiste tijd, zodat je aandacht hebt voor gezin en er echt bent om hun vragen te beantwoorden geef ze informatie mee, wat ze rustig nog eens kunnen nalezen. Bijvoorbeeld dagritme, tarieven, regelement, groepssamenstelling. Bij een moeilijk gesprek met ouder. Plan een afspraak voor een gesprek en niet tussen neus en lippen door. Is de ouder en dan echt klaar voor en jij zelf? Ben professioneel. Lukt het niet meer dan zorg je voor ondersteuning en afstand. Je moet het doen en hoeft het niet alleen te doen!

Handige ezelsbruggetjes: Laat OMA thuis, Laat Oordelen, Meningen, Aannames en ongevraagde adviezen achterwege Neem ANNA mee, Altijd Navragen, Nooit aannemen Smeer NIVEA, Nooit invullen voor een ander Wees een OEN, Open, Eerlijk en Nieuwsgierig Maak je niet DIK, Denk in kwaliteiten Ik zeg geen NEE, weet alleen nog niet hoe ik ja kan zeggen Geef LSD, luisteren, samenvatten, doorvragen