Netwerkbijeenkomst Decanen 8 januari 2015 Welkom stg vmbo intersectoraal
stg vmbo intersectoraal Programma 12.00 – 12.45 uur Inlooplunch 12.45 – 13.15 uur Informatie over stand van zaken vernieuwing vmbo met als uitgangspunt het profiel DenP 13.15 – 14.00 uur Wat betekent de handreiking LOB voor het decanaat? 14.00 – 14.30 uur Doorlopende leerlijn DenP en loopbaandossier 14.30 – 14.50 uur Pauze 14.50 – 15.50 uur Digitalisering Talentenmap 15.50 – 16.00 uur Afsluiting stg vmbo intersectoraal
Alles wat je altijd al wilde weten…. Platform VMBO Dienstverlening en Producten
stg vmbo intersectoraal
stg vmbo intersectoraal
Visie Het doel van het doorlopend intersectoraal programma gebaseerd op (LOB) is dat leerlingen leren kiezen en het keuzeproces leren doorgronden, om zo voorbereid te zijn op een leven waarin steeds weer keuzes voor opleiding en arbeid gemaakt moeten worden. Centraal in het LOB-proces staat het ontwikkelen van loopbaancompetenties in een praktijkgerichte context: capaciteitenreflectie (Wat kan ik?), motievenreflectie (Wat wil ik?), werkexploratie (Hoe kan mijn werk eruit zien? Waar voel ik me op mijn plaats?), loopbaansturing (Hoe maak ik de juiste keuzes?) en netwerken (Wie heb ik daarbij nodig?). De ontwikkeling van loopbaancompetenties wordt gestimuleerd in een leeromgeving die leerlingen in contact brengt met de praktijk, waarin leerlingen keuzes kunnen maken en waarin reflectie plaatsvindt op de keuzes en de ervaringen door met leerlingen daarover in gesprek te gaan. Met hoofd, hart en handen ervaren en doorlopen leerlingen het keuzeproces. Onderbouw/Bovenbouw Onderbouw Bovenbouw Leerjaar Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 3 Leerjaar 4 Belangrijk Keuzemoment Aan het einde van leerjaar 4 - Opleidingskeuze Accent op Zelfexploratie Oriëntatie op verschillende arbeidsgebieden Beroepenoriëntatie Oriëntatie in de verschillende werkvelden (Opleidingenoriëntatie) Opleidingsoriëntatie Activiteiten gericht op: • HANDEN: ervaren en voelen • HART: invoelen en voorstellen • HOOFD: reflecteren, analyseren en concluderen De leerling: • voelt wie hij is en wat hij kan; • droomt over zijn toekomst; • praat met anderen over zijn toekomstdromen; • onderzoekt de mogelijkheden voor zichzelf; • spreekt met anderen over zijn wensen en ambities; • houdt zijn ontwikkeling in een portfolio bij. • ervaart de arbeidsgebieden en werkvelden 'aan den lijve'; • bedenkt hoe het is om in de verschillende arbeidsgebieden en werkvelden te werken; • praat met anderen (volwassenen en medeleerlingen) over zijn opgedane ervaringen in de verschillende arbeidsgebieden en werkvelden; • ervaart en onderzoekt de verschillende werkvelden binnen de arbeidsgebieden 'aan den lijve' en verkent daarin de voor- en nadelen; • stelt zich voor hoe het is om in de betreffende werkvelden te werken; • geeft met anderen betekenis aan zijn ervaringen; • legt verbanden tussen zijn ervaringen en zijn mogelijkheden en wensen; • trekt een conclusie; • kijkt rond in verschillende mbo-opleidingen en ervaart enkele opleidingen door middel van een proefstudietraject; • schat in of de opleiding bij hem past; • spreekt met anderen over zijn ervaringen; • trekt een conclusie door verbanden te leggen tussen zijn mogelijkheden en zijn wensen; Loopbaancompetenties Wie ben ik ? Wat kan ik ? Wat kan ik? Wat wil ik ? Wat wil ik? Hoe kan mijn werk eruit zien? Waar voel ik me op mijn plaats? Hoe maak ik de juiste keuzes? Wie heb ik daarbij nodig?
Minithema’s Onderbouw Doorlopende leerlijn DenP Leerjaar Mini-thema (werktitel) Primair arbeidsgebied 1 1. Meet ’n Greet Kennismaking 2. (H)eerlijk! Voeding 3. Kunst & zo Kunst, cultuur en wetenschap 4. Natuurlijk Natuurlijke omgeving 5. Kidzwijs Opvoeding en onderwijs 6. In de mode Kleding 7. CommunicatieLab Informatie en communicatie 8. Work 4 fun Recreatie 2 9. Woonwereld Gebouwen 10. ICare Gezondheid en zorg 11. 100% duurzaam Energie en grondstoffen 12. Handig! Gebruiksvoorwerpen en apparaten 13. Route XL Infrastructuur en transport 14. Dossier Veiligheid Staat en veiligheid GeldZaken Arbeid en economie 16. Blik vooruit (Voorbereiding op het profiel Dienstverlening en Producten leerjaar 3 en 4)
stg vmbo intersectoraal Handreiking LOB en decanaat: Korte leespauze. Reflectiemoment: Welke overeenkomsten en verschillen constateer je? Wat betekent dit voor de doorontwikkeling van het decanaat? stg vmbo intersectoraal