Netwerkbijeenkomst Decanen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Keuzetraject in ons VMBO
Advertisements

LOB-middag Haaglanden
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Voorlichting keuzes klas 2
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
LOB als doorlopende leerlijn
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Loopbaanbegeleiding en ouders
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Welkom voorlichtingsavond leerjaar 2 VMBO-TL.
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Instroom klas 3 vmbo.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Ouderavond klas 2 3 september Programma voor vanavond: Ontvangst door Dhr D. van Tuinen afdelingsleider Vakcollege LOB-informatie van de decaan.
. Ouderavond 2e klas schooljaar
MAVO VMBO OP DE RGO.
Basiskennis LOB.
LOB Motieven Wat wil ik?.
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Omix.
Pakkketkeuze 3e klas havo
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Intersectoraal VMBO en decanaat
3e netwerkdag Platform D&P Structuur D&P op CCS
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
LOB als rode draad in ons onderwijs
Netwerkmiddag ronde Welkom.
LOB in het PTA van het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten. 8 januari 2015 Amersfoort
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Netwerkbijeenkomst ronde 2
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
Talent in beeld.
LOB als doorlopende lijn
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 4e ronde mei 2011
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Welkom op de ouderavond leerjaar 2 VMBO BK/TK
Landelijke netwerkmiddag Platform vmbo Dienstverlening en Producten Nijkerk, 2 juni 2015 WELKOM.
Volop keus, durf te kiezen
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Volop keus, durf te kiezen
Welkom op het Saenredam College
LOB Motieven Wat wil ik?.
Welkom Profielkeuze voorlichtingsavond voor leerlingen uit mavo en havo klas 2.
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Basiskennis LOB.
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Ouderavond leerjaar 2 Van harte welkom
Transcript van de presentatie:

Netwerkbijeenkomst Decanen 8 januari 2015 Welkom stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal Programma 12.00 – 12.45 uur Inlooplunch 12.45 – 13.15 uur Informatie over stand van zaken vernieuwing vmbo met als uitgangspunt het profiel DenP 13.15 – 14.00 uur Wat betekent de handreiking LOB voor het decanaat? 14.00 – 14.30 uur Doorlopende leerlijn DenP en loopbaandossier 14.30 – 14.50 uur Pauze 14.50 – 15.50 uur Digitalisering Talentenmap 15.50 – 16.00 uur Afsluiting   stg vmbo intersectoraal

Alles wat je altijd al wilde weten…. Platform VMBO Dienstverlening en Producten

stg vmbo intersectoraal

stg vmbo intersectoraal

Visie Het doel van het doorlopend intersectoraal programma gebaseerd op (LOB) is dat leerlingen leren kiezen en het keuzeproces leren doorgronden, om zo voorbereid te zijn op een leven waarin steeds weer keuzes voor opleiding en arbeid gemaakt moeten worden. Centraal in het LOB-proces staat het ontwikkelen van loopbaancompetenties in een praktijkgerichte context: capaciteitenreflectie (Wat kan ik?), motievenreflectie (Wat wil ik?), werkexploratie (Hoe kan mijn werk eruit zien? Waar voel ik me op mijn plaats?), loopbaansturing (Hoe maak ik de juiste keuzes?) en netwerken (Wie heb ik daarbij nodig?). De ontwikkeling van loopbaancompetenties wordt gestimuleerd in een leeromgeving die leerlingen in contact brengt met de praktijk, waarin leerlingen keuzes kunnen maken en waarin reflectie plaatsvindt op de keuzes en de ervaringen door met leerlingen daarover in gesprek te gaan. Met hoofd, hart en handen ervaren en doorlopen leerlingen het keuzeproces. Onderbouw/Bovenbouw Onderbouw Bovenbouw Leerjaar Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 3 Leerjaar 4 Belangrijk Keuzemoment   Aan het einde van leerjaar 4 - Opleidingskeuze Accent op Zelfexploratie Oriëntatie op verschillende arbeidsgebieden Beroepenoriëntatie Oriëntatie in de verschillende werkvelden (Opleidingenoriëntatie) Opleidingsoriëntatie Activiteiten gericht op: • HANDEN: ervaren en voelen • HART: invoelen en voorstellen • HOOFD: reflecteren, analyseren en concluderen De leerling: • voelt wie hij is en wat hij kan; • droomt over zijn toekomst; • praat met anderen over zijn toekomstdromen; • onderzoekt de mogelijkheden voor zichzelf; • spreekt met anderen over zijn wensen en ambities; • houdt zijn ontwikkeling in een portfolio bij. • ervaart de arbeidsgebieden en werkvelden 'aan den lijve'; • bedenkt hoe het is om in de verschillende arbeidsgebieden en werkvelden te werken; • praat met anderen (volwassenen en medeleerlingen) over zijn opgedane ervaringen in de verschillende arbeidsgebieden en werkvelden; • ervaart en onderzoekt de verschillende werkvelden binnen de arbeidsgebieden 'aan den lijve' en verkent daarin de voor- en nadelen; • stelt zich voor hoe het is om in de betreffende werkvelden te werken; • geeft met anderen betekenis aan zijn ervaringen; • legt verbanden tussen zijn ervaringen en zijn mogelijkheden en wensen; • trekt een conclusie; • kijkt rond in verschillende mbo-opleidingen en ervaart enkele opleidingen door middel van een proefstudietraject; • schat in of de opleiding bij hem past; • spreekt met anderen over zijn ervaringen; • trekt een conclusie door verbanden te leggen tussen zijn mogelijkheden en zijn wensen; Loopbaancompetenties Wie ben ik ? Wat kan ik ? Wat kan ik? Wat wil ik ? Wat wil ik? Hoe kan mijn werk eruit zien? Waar voel ik me op mijn plaats? Hoe maak ik de juiste keuzes? Wie heb ik daarbij nodig?

Minithema’s Onderbouw Doorlopende leerlijn DenP Leerjaar Mini-thema (werktitel) Primair arbeidsgebied 1 1. Meet ’n Greet Kennismaking 2. (H)eerlijk! Voeding 3. Kunst & zo Kunst, cultuur en wetenschap 4. Natuurlijk Natuurlijke omgeving 5. Kidzwijs Opvoeding en onderwijs 6. In de mode Kleding 7. CommunicatieLab Informatie en communicatie 8. Work 4 fun Recreatie 2 9. Woonwereld Gebouwen 10. ICare Gezondheid en zorg 11. 100% duurzaam Energie en grondstoffen 12. Handig! Gebruiksvoorwerpen en apparaten 13. Route XL Infrastructuur en transport 14. Dossier Veiligheid Staat en veiligheid GeldZaken Arbeid en economie 16. Blik vooruit (Voorbereiding op het profiel Dienstverlening en Producten leerjaar 3 en 4)

stg vmbo intersectoraal Handreiking LOB en decanaat: Korte leespauze. Reflectiemoment: Welke overeenkomsten en verschillen constateer je? Wat betekent dit voor de doorontwikkeling van het decanaat? stg vmbo intersectoraal