H4 Bij welke groep hoor je?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Jongeren willen een eigen leven
Kies KLEUR in groen.
Cultuurgebieden.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Het begint bij het jonge kind
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Argumentatiestructuren
Medmec04 les 1 Engagement.
Tekst verwerken.
5.2 De sociale kwestie.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
(Met dank aan Stijn van den Corput voor de foto) Ik dacht: - dat het saai zou worden. - dat de verhouding meisjes/jongens 1:20 zou zijn - dat je alleen.
Bloedbroeders Suzanne Sitvast Liselotte Ruiter Britt van der knaap
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
doe de test. Eerlijk invullen.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Ontwikkelingspsychologie
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Blok 3 Samenvatting controle
H3 Wat is normaal?.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
LOB Presenteer je stagebedrijf
H5 Wie heb je nodig?.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Jongeren laten zich horen
Waarden = hoe gaan wij met elkaar om ?
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
H2 Hoe maken we keuzes?.
Workshop: Starters Mirjam Bos 15 november 2017
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Welkom in deze kerkdienst
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Peter de Grote een bevlogen tsaar 2 Peter en Rusland.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Presentatie: Gender en seksualisering
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Oorcheck op het mbo 4 Over Gehoor & gehoorschade
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
29/06/2017 Sterzingen
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Ook wij als Wijkracht!?.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
§6.3 Cultuur en samenleving
Conclusies onderzoekers
Burgerschap Thema: politiek
Suriname Samsam – Burgerschap in de Klas
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

H4 Bij welke groep hoor je?

Identificatie Je herkent bepaalde kenmerken van jezelf bij de ander. Je voelt je verbonden met een groep mensen, omdat je dezelfde kenmerken of gewoonten hebt. Groeps- identificatie

Hoe ontstaat een groepsgevoel? De plaats waar je vandaan komt. Denk aan mensen die: in een dorp of juist een stad wonen (Amsterdammers / Rotterdammers). in een bepaalde provincie wonen (Friezen / Zeeuwen). afkomstig zijn uit een ander land (Surinamers / Turken).

Hoe ontstaat een groepsgevoel? De religie waar je in gelooft. Bijvoorbeeld: Het katholicisme De islam Het jodendom Het protestantisme Het boeddhisme Etc… Misschien nog een  doen met … om aan te geven dat dit geen sluitende opsomming is. Of doe een  met enzovoorts… Of sluit de opsomming af met een vraag als ‘Kun jij nog meer voorbeelden bedenken?’ Mooie foto’s weer!

Hoe ontstaat een groepsgevoel? Wanneer mensen een gezamenlijk belang of probleem hebben. Bijvoorbeeld: Scholieren Treinreizigers Werknemers Automobilisten Etc…

Hoe ontstaat een groepsgevoel? Wanneer mensen een gezamenlijke smaak of interesse hebben. Bijvoorbeeld op het gebied van hobby, muziek of kleding. Bijvoorbeeld: Gamers Sporters Kookclubs Skaters Zelfde opmerking als in dia hiervoor. En: Ik zou hier niet het woord ´gezamenlijk´ gebruiken maar ´dezelfde´. Wat betreft foto’s: ik heb inmiddels meer foto’s gezien van voetbal en gamers. Beetje cliche. Daarom liever wat anders. Denk aan een foto van volleybal of karate ofzo. En een foto van meisjes die shoppen of samen cupcakes bakken, of jongens die een bordspel spelen (games workshop) ipv gamen.

Jongerenculturen Jongerencultuur Een groep jongeren met dezelfde waarden, normen en gewoonten. Jongerenculturen zijn ontstaan in de jaren 60 van de vorige eeuw. Vanaf die tijd: kwam er meer welvaart. kregen jongeren meer vrije tijd. wilden jongeren zich afzetten tegen hun ouders.

Jong in de jaren zestig 03:13 http://www.schooltv.nl/video/jong-in-de-jaren-zestig-hoe-was-het-om-jong-te-zijn-in-de-jaren-zestig/

‘Wij’ tegenover ‘zij’ Wij-gevoel Zij-groep Polarisatie Wanneer een groep zich sterk met elkaar verbonden voelt. Wij-gevoel Groep die als ‘tegenstanders’ van de ‘wij-groep’ wordt gezien. Zij-groep Voorbeelden: Voetbalsupporters van verschillende clubs. Werknemers van concurrerende bedrijven. Leerlingen van verschillende scholen. Mensen en bevolkingsgroepen staan scherp tegenover elkaar doordat de tegenstellingen de nadruk krijgen. Polarisatie

Video-opdracht Kijkopdracht: Welke groepen staan er in dit videofragment tegenover elkaar? 06:37