Basis Politie- & Honden Voertuigen Marktconsultatie 2
Inhoud Opening Inleiding Marktconsultatie Deelnemende partijen Reacties uit de markt Planning Vragen ?? Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Nr 1 Opening Siep Eilander Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Nr 2 Inleiding Pim Miltenburg Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Nr 3 Marktconsultatie Edward Nummerdor Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Doelstelling marktconsultatie Een goed aansluitende aanbesteding in de markt zetten; inzicht te krijgen in: Ergonomie; Stoelen in combinatie met politie uitrusting (heupkoppel, pistool, steekvest etc); Informatie beveiliging; Veiligheidsscherm; Deelbepantsering; Achteraf een stoel inbouwen; Combinatie van eisen; Haal- en brengservice. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160415
Nr 4 Marktconsultatie Deelnemers Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt Deelnemende partijen Soort bedrijf Aantal Importeur van voertuigen 8 Bepantsering/ veiligheidsscherm 4 Overig 2 Totaal 14 Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Nr 5 Marktconsultatie Reacties uit markt Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 1 Ergonomie m. b. t Reactie uit de markt – Vraag 1 Ergonomie m.b.t. cabineafmetingen voorstoelen Definitieve Programma van Eisen ontbreekt; De ergonomische eisen uit deze marktconsulatie zijn anders dan de vorige eisen en vormen een complicerende factor m.b.t. tijd en kosten; Externe kennis benodigd voor ergonomische eisen te verifiëren; Om één of meerdere redenen (tijd, kosten en totaal pakket van eisen en wensen onbekend) konden de meeste partijen niet bevestigen of ze aan de ergonomische eisen konden voldoen; Op basis van de gevraagde ergonomische cases konden een beperkt aantal respondenten aangeven bij één of meerdere percelen niet aan alle gestelde ergonomische eisen te kunnen voldoen; Uit de antwoorden kan afgeleid worden dat de voorgestelde ergonomische eisen een significante invloed hebben op het aantal mogelijk geschikte voertuigen, waarbij het vooralsnog onduidelijk is of en hoeveel voertuigen aan alle eisen kunnen voldoen. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 2 Ergonomie m. b. t Reactie uit de markt – Vraag 2 Ergonomie m.b.t. cabineafmetingen achterbank De meeste respondenten geven geen antwoord omdat zij over onvoldoende informatie beschikken om deze vraag te beantwoorden; Een paar respondenten geven aan dat de voertuigen bij één of meerdere cases niet kunnen voldoen aan het gestelde; Uit de antwoorden kan onvoldoende afgeleid worden, waarbij het vooralsnog onduidelijk is of en hoeveel voertuigen aan alle eisen kunnen voldoen; Dat ergonomische eisen voor een achterbank gevolgen kunnen hebben lijkt evident; Respondenten zijn bereid en welwillend om één of meerdere voertuigen voor de rijtest aan te leveren; Er worden voorwaarden en afhankelijkheden gegeven zoals het opnemen van een redelijke termijn voor het bestelproces en het eventueel aanpassen van het testvoertuigen. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 3 In/uitstappen bestuurder Binnen 8 seconden in- of uitstappen, lijkt voor de respondenten reëel en haalbaar te zijn; Het is echter op dit moment niet verifieer- en meetbaar omdat leverancier niet over een politie uitrusting beschikken; Er worden een aantal voorwaarden benoemd om aan de 8 seconden te voldoen, te weten: het gordelslot kan eventueel worden aangepast; de bestuurder is "gemiddeld getraind"; de beoordelingsmethodieken dienen duidelijk en SMART geformuleerd te zijn. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 4 Veiligheidsscherm Uit de beantwoording kan geconcludeerd worden dat de plaatsing van het veiligheidsscherm invloed heeft op het kunnen voldoen aan alle eisen; Plaatsingsmogelijkheden van een veiligheidsscherm zijn sterk afhankelijk van merk/model voertuig en daarbij afhankelijk van het definitieve PvE; Er zit een sterke relatie en afhankelijkheden tussen het veiligheidsscherm en één of meerdere eisen, hierdoor kunnen conflicten optreden, te denken valt aan: ruimte op voorstoelen en achterbank; maximaal vrij gewicht; gewenste veiligheidsniveau en voorzieningen; maximale CO2 uitstoot, etc.; Met een specifiek ontworpen veiligheidsscherm voor het aangeboden voertuig is het mogelijk dat de negatieve invloeden beperkt blijven, maar er zal zéér waarschijnlijk niet aan alle ergonomische cases voldaan kunnen worden; Het in- en uitstappen kan door een veiligheidsscherm bemoeilijkt worden; Een veiligheidsscherm kan conflicten met veiligheidsvoorzieningen. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 5 Comfort verhogende middelen Er is voldoende informatie ontvangen om te kunnen concluderen dat er mogelijkheden zijn om tegemoet te komen aan comfort verhogende middelen; Niet alle respondenten beschikken over alle gevraagde instellingsmogelijkheden voor de stoelen; Meerdere opties worden aangereikt waardoor deels tegemoet kan worden gekomen aan de gevraagde instellingsmogelijkheden; De extra kosten variëren tussen de €200 en de €2.000 per stoel. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 6 Veiligheidsgordels Aanpassingen op esthetische componenten en materialen in de nabijheid van de veiligheidsgordels wordt gezien als mogelijk (stoel, middenconsole, b-stijlbekleding); Aanpassingen aan het gordelsysteem is “lastig” i.v.m. met mogelijke conflicten met bijvoorbeeld homologatie, NCAP, certificeringen, etc.; Sommige respondenten zien mogelijkheden voor aanpassingen aan gordelstokken/kabels andere partijen geven aan dat hier geen mogelijkheid voor zijn; Drie partijen geven een indicatie om aanpassingen te doen, de gemiddelde prijs van deze aanpassing is 650 euro. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 7 Op maat gemaakte stoel Het merendeel van de markt geeft aan dat achteraf inbouw van een op maat gemaakte stoel mogelijk is en dat dit geen gevolgen heeft voor de aansprakelijkheid; Een aantal randvoorwaarden worden genoemd zoals homologatie en gebruik maken van bestaande bevestigingspunten punten; Eén partij wijst op risico's bij achteraf inbouwen; Twee partijen geven aan dat er gevolgen zijn voor aansprakelijkheid en garantie als zij niet kunnen bepalen wie de leverancier van de stoelen is; Eén partij geeft aan dat dit bij voorbaat gevolgen heeft op de garantie; Eén partij gaf aan dat om moverende redenen aan dat achteraf inbouw niet mogelijk is; De gemiddelde prijs per stoel is € 2700 euro. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 8 Deelbepantsering In de NvI is een vervangende eis verstrekt: FB4 classificatie volgens de NEN-EN 1522 norm. Deze vervangende eis lijkt beter aan te sluiten; Een deel bepantsering certificaat aanleveren bij sluiting offertetermijn wordt gezien als disproportioneel. De redenen hiervoor zijn: Langere doorlooptijd; Aanvullende kosten. Er zijn een aantal voorstellen aangedragen t.o.v. deze eis: Geef aan dat het minimaal 0,55m2 moet zijn; Een bepaald percentage van de deuroppervlakte (exclusief glas) te bepantseren i.p.v. een minimale oppervlakte van 0,55m2; Ga na gunning in gesprek; Schakel een onafhankelijk toetsende instantie in om het maximale oppervlakte per voertuig binnen redelijke grenzen te bepalen (verhouding kosten/oppervlak). Door een minimum oppervlak in m2 op te nemen kan het zijn dat inschrijvers op dit minimum blijven zitten. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 9 Informatiebeveiliging Negen partijen hebben antwoord gegeven op de deze; Zes gaven aan te kunnen voldoen; Drie geven aan niet te kunnen voldoen. Het onderwerp dat in de markt gezet wordt sluit niet aan bij de hoge informatiebeveiligingseisen die gesteld worden? “Wij hebben de indruk dat deze eisen zijn gesteld door een beveiligingsexpert, die zonder beperkingen heeft kunnen aangeven waaraan een potentiele inschrijver zou moeten voldoen.” Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 10 Combinatie eisen De meeste partijen gaven bij deze vraag aan dat de informatie vertrouwelijk is; Een aantal partijen verwachten dat het mogelijk is om een passend voertuigen aan te bieden; Meerdere respondenten geven aan dat door een combinatie van eisen aanbieden niet mogelijk is; De meeste importeurs hebben een beeld bij het voertuig dat ze mogelijk gaan aanbieden, een aantal importeurs geven dat er op dit moment onvoldoende informatie is om te kunnen bepalen welk merk/ type zij verwachten aan te bieden. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Reactie uit de markt – Vraag 11 Haal- en brengservice BVP Een vorm van haal en brengservice is een dienstverlening die de meeste bedrijven aanbieden; Op basis van 7 antwoorden is een gemiddelde prijs van een retourrit circa € 80 euro. Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Nr 6 Planning Richard Nagtzaam Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Nr 7 Vragen ?? Richard Nagtzaam Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714
Bedankt ! Marktconsultatie Basis Politie & Honden Voertuigen 20160714