Nieuw Nederlands Cursus Argumentatieve vaardigheden Opdracht 13

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

Nieuw Nederlands Cursus Argumentatieve vaardigheden Opdracht 13 Argumenteren Nieuw Nederlands Cursus Argumentatieve vaardigheden Opdracht 13

Lesdoel: argumentatie beoordelen Groepsopdracht: 1. Lees in stilte tekst 15 'Stoorzenders' (opdracht 13 p. 202-203) en markeer: standpunt, argumenten, subargumenten, tegenargumenten en weerleggingen. 2. Bespreek bovenstaande markeringen en maak van alinea 1 een argumentatieschema. 3. Benoem het argumentatieschema, de soorten argumenten en het type redenering. 4. Beoordeel de redenering met 5. Zet stappen 2, 3, 4 nu voor alinea 3 en 4 (dus een nieuw argumentatieschema). 6. Zet stappen 2, 3, 4 nu voor alinea 5 t/m 8 (dus weer een nieuw argumentatieschema). 5. Beantwoord samen vraag 20 en 21 = beoordelen van betoog op aanvaardbaarheid. Individueel: Maak de rest van de vragen van opdracht 13 (p.201 en 202).

Lesdoel: argumentatie beoordelen Antwoorden: Argumentatieschema alinea 1 Meervoudig onderschikkend Soorten argumenten: vermoedens > Redenering op basis van (vermoedelijke) gevolgen.

Lesdoel: argumentatie beoordelen Antwoorden: Argumentatieschema alinea 3 + 4 Dat het verbieden van mobieltjes gelukt is in New York en Beieren, is nauwelijks te geloven. Meervoudig onderschikkend Soorten argumenten: vermoedens > Het mobieltje betekent voor tieners veel meer dan alleen een communicatiemiddel met de buitenwereld; het is een verlengstuk van zichzelf geworden, iets waarmee de eigenaar zich zo sterk identificeert dat hij er bijna mee samenvalt. Het is niet goed voorstelbaar dat ouders zouden instemmen met een verbod. Uit het oogpunt van bereikbaarheid en veiligheid gaan de ouders ervan uit dat kinderen hun mobieltje bij zich hebben. Als het mobieltje wordt afgepakt dan is het alsof de levenslijn van de tieners wordt afgesneden of alsof hun zuurstof wordt geblokkeerd. Redenering: overeenkomst Kinderen moeten na school vaak eerst ergens anders heen voordat ze terugkeren van school naar huis. Kinderen gebruiken het mobieltje ook op weg van school naar huis. Redenering: voor-en nadelen

Lesdoel: argumentatie beoordelen Antwoorden: Argumentatieschema alinea 5 t/m 8 Dat mobieltjes in de klas uit moeten staan is zo’n elementaire omgangsvorm dat daar geen mediacoach voor nodig is. Enkelvoudig onderschikkend Tijdens een klassikaal lesuur is het onbeschoft om iets anders te doen. Soorten argumenten: normen en waarden > Het is een vorm van sabotage als een van de aanwezigen zich onttrekt aan de werkzaamheden. Wie zijn bezigheden serieus neemt doet zoiets niet. Een tandarts onderbreekt de behandeling van een patiënt niet om een vrolijke tweet rond te sturen. Een notaris die een testament voorleest aan nabestaanden, gaat ook niet tussen door sms’en met zijn vrouw. Een pianoleraar maakt geen filmpjes met zijn smartphone van het gênante gepingel van een talentloze leerling. Redenering: overeenkomst