Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Nieuw Nederlands Cursus Argumentatieve vaardigheden Opdracht 13
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Les 1: Markten

Markten Welk kenmerk heeft elke markt? Er zijn vragers naar producten Er zijn aanbieders van producten Als één van deze twee er niet zou zijn, zou er ook geen markt ontstaan.

Vraaglijn

Klassikale oefenopgave 1 Vul op je blaadje in bij de grafiek: De verticale-as geeft de prijs weer en loopt tot €10,- (Maak stappen van €1,-) De horizontale-as geeft de hoeveelheid weer (Q) en loopt tot 35. (Maak stappen van 5)

Een pizza margarita Schrijf bij elke prijs op hoeveel pizza’s er gevraagd worden: € 10,- € 9,- € 8,- € 7,- € 6,- € 5,- €4,- €3,- €2,- €1,- Gratis!

De grafiek invullen Teken de gevraagde hoeveelheid in de grafiek. Welke conclusie kun je maken over de combinatie tussen de gevraagde hoeveelheid en de prijs van een pizza? Hogere prijs  minder vraag. Redenen: Er zijn mensen die het niet kunnen betalen bij een hoge prijs. Betalingsbereidheid ligt daar lager. Bij een hogere prijs ga je op zoek naar een vervangbaar product. Een substituut. Bv. Frietjes of kebab.

De vraaglijn TIP! Hoe onthoud ik hoe de vraaglijn loopt? Dalend verloop(als de prijs lager wordt wil ik meer) Het is de eerste streep die je trekt als je een v opschrijft! P Qv Q LET OP: Dit is gebaseerd op vereenvoudigde modellen en een ideale situatie. We gaan uit van een bepaalde theorie. De werkelijkheid wijkt vaak af!

Formule voor de vraagcurve Qv = aP + b Qv = gevraagde hoeveelheid P = Prijs van het product Qv = - 0.2p + 75 a = Mate waarin de vraag reageert op de prijs (Negatief!) b = Gedeelte van de vraag dat niet afhankelijk is van de prijs

De vraag is afhankelijk van…. Prijs van het product Goedkoop  Veel vraag. Duur  Weinig vraag Budget van de koper Hoog budget  Meer vraag. Laag budget  Minder vraag Behoeften en voorkeuren van kopers Als weinig kopers voorkeuren hebben voor jouw product, zal de vraag ook laag zijn. (In de winter veel vraag naar chocomel, in de zomer minder.) Prijs van andere goederen (zie ook volgende dia) Als de concurrent goedkopere producten heeft, gaat de koper daar naar toe.

Aan de slag! Maak oefenopgave 2 uit het stencil

De prijs van concurrenten Substitutiegoederen = Goederen die op elkaar lijken en die je door elkaar kunt vervangen. (Bv Lays & Croky) Stel we kijken naar de vraag van Coca Cola. De prijs van Pepsi daalt, wat gebeurt er met de vraag naar Cola? Deze daalt. Men gaat meer Pepsi kopen. Complementaire goederen = Goederen die je eigenlijk NIET los van elkaar kunt zien. (Bv. Playstation + Spellen, Benzineauto + Benzine) Stel we kijken naar de vraag van Benzine. De prijs van benzine auto’s wordt goedkoper, wat gebeurt er met de vraag naar benzine? Deze stijgt. Er worden meer benzine auto’s verkocht Dus ook meer vraag naar benzine.

Aan de slag. Maak oefenopgave 3 uit het stencil Aan de slag! Maak oefenopgave 3 uit het stencil. Mocht je over je voorbeelden twijfelen, vraag dan de docent om deze te controleren.

Aan de slag. Maak opgave 1 t/m 4 uit het boek pincode. (Blz Aan de slag! Maak opgave 1 t/m 4 uit het boek pincode. (Blz. 106 t/m 108) Wat niet af is, is huiswerk voor de volgende les.