Requirementsmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Performance management
Advertisements

Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Karina Menten Vision, E-procurement & E-fulfillment1 Vision E-procurement E-fulfillment.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Cobian Backup 8 Welkom op de Cobian presentatie.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
Functioneel Ontwerp.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra.
Organisatie van de HRM-functie
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Waardeketen van Porter
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Loont investeren in DCIM?
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Samenwerking Wave 0.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
planning analyse voorbereiding actie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
AFAS Project administratie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Requirementsmanagement Gerealiseerde requirements Ongerealiseerde

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie

Het requirementsproces Analyseren Start Voorbereiding Eliciteren Specificeren Valideren Uitgewerkte requirements

Opstellen requirements - Stap 1 Beschrijf het bedrijfsproces gedetailleerd Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 5. Doorgeven: (deel)bestelling klaar 4. Bestelling uitvoeren en klaarzetten A 9. Klanten verlaten tafel 6. Uitleveren (deel)bestelling 7. Evt. vervolgbe-stelling(en) 8. Afrekenen 6a. Evt. herstelacties uitvoeren Afhandeling terrasbestellingen

Samenhang met andere bedrijfsprocessen Prepareren voedsel Aanvullen voorraad Afhandelen terrasbestellingen Promotie activiteiten Prepareren drinken Uitvoeren reparaties Afhandelen barbestellingen Uitvoeren schoonmaak Afhandelen facturen

Opstellen requirements - Stap 2 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces de benodigde gegevens (input en invoer) Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie:

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Afhandeling terrasbestellingen Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon

Opstellen requirements - Stap 3 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces de benodigde functionaliteit Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit:

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon

Opstellen requirements - Stap 4 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces schetsmatig de interface Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit: Interface:

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: < zie bijlage > Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon

Voorbeeld uitwerking user interface Eten < 4 > Afrekenen Drinken Thee Koffie Cappuccino Latte macchiato Espresso Cola Spa blauw Spa rood …… € 2,10 € 2,40 € 3,10 € 2,80 € ….. € 4,80 1 2 Schets algemene interface opnemen bestelling Eten < 4 > Afrekenen Drinken Thee Koffie Cappuccino Latte macchiato Espresso Cola Spa blauw Spa rood …… € 2,10 € 2,40 € 3,10 € 2,80 € ….. € 4,80 1 2 Schets detail interface na klikken op “koffie” Aanbieding: Koffie + appelpunt € 4,20

Opstellen requirements - Stap 5 Beschrijf per actie in het werkproces regels c.q. restricties Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit: Interface: Regels / restricties:

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: < zie bijlage > Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon

Opstellen requirements - Stap 6 Beschrijf voor het gehele bedrijfsproces de niet-functionele systeemvereisten Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit: Interface: Regels / restricties: Niet-functionele systeemvereisten:

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: < zie bijlage > Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Niet-functionele systeemvereisten: 1. De responsetijd van het systeem moet voor elke actie < 0,2 sec zijn. 2. Het systeem moet per jaar 100.000 bestellingen met gem. 4 bestelregels aankunnen + 7 jaar bewaartermijn Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon

Opstellen requirements - Stap 7 Beschrijf voor het gehele bedrijfsproces de wensen- en innovatielijst Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit: Interface: Regels / restricties: Niet-functionele systeemvereisten: Wensen- en innovatielijst:

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: < zie bijlage > Wensen- en innovatielijst: 1. Klanten zelf laten bestellen en online afrekenen 2. Middels NFC o.i.d. het tafelnummer automatisch laten vullen 3. Bij bestelling ook foto van stuk van kleding per persoon nemen (geen gezicht i.v.m. privacy) zodat bij het uitserveren niet meer hoeft te worden gevraagd wie wat had besteld Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Niet-functionele systeemvereisten: 1. De responsetijd van het systeem moet voor elke actie < 0,2 sec zijn. 2. Het systeem moet per jaar 100.000 bestellingen met gem. 4 bestelregels aankunnen + 7 jaar bewaartermijn Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon

Voorbeeld use case diagram Bron: Aesthetic Software (www.aesthsoft.com)

Prioriteitenlijst Prioriteitenlijst 1. …. 2. …. 3. …. 4. …. 5. …. 6. …. 7. …. 8. …. …

Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie