Requirementsmanagement Gerealiseerde requirements Ongerealiseerde
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie
Het requirementsproces Analyseren Start Voorbereiding Eliciteren Specificeren Valideren Uitgewerkte requirements
Opstellen requirements - Stap 1 Beschrijf het bedrijfsproces gedetailleerd Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces
Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 5. Doorgeven: (deel)bestelling klaar 4. Bestelling uitvoeren en klaarzetten A 9. Klanten verlaten tafel 6. Uitleveren (deel)bestelling 7. Evt. vervolgbe-stelling(en) 8. Afrekenen 6a. Evt. herstelacties uitvoeren Afhandeling terrasbestellingen
Samenhang met andere bedrijfsprocessen Prepareren voedsel Aanvullen voorraad Afhandelen terrasbestellingen Promotie activiteiten Prepareren drinken Uitvoeren reparaties Afhandelen barbestellingen Uitvoeren schoonmaak Afhandelen facturen
Opstellen requirements - Stap 2 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces de benodigde gegevens (input en invoer) Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie:
Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Afhandeling terrasbestellingen Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon
Opstellen requirements - Stap 3 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces de benodigde functionaliteit Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit:
Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon
Opstellen requirements - Stap 4 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces schetsmatig de interface Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit: Interface:
Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: < zie bijlage > Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon
Voorbeeld uitwerking user interface Eten < 4 > Afrekenen Drinken Thee Koffie Cappuccino Latte macchiato Espresso Cola Spa blauw Spa rood …… € 2,10 € 2,40 € 3,10 € 2,80 € ….. € 4,80 1 2 Schets algemene interface opnemen bestelling Eten < 4 > Afrekenen Drinken Thee Koffie Cappuccino Latte macchiato Espresso Cola Spa blauw Spa rood …… € 2,10 € 2,40 € 3,10 € 2,80 € ….. € 4,80 1 2 Schets detail interface na klikken op “koffie” Aanbieding: Koffie + appelpunt € 4,20
Opstellen requirements - Stap 5 Beschrijf per actie in het werkproces regels c.q. restricties Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit: Interface: Regels / restricties:
Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: < zie bijlage > Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon
Opstellen requirements - Stap 6 Beschrijf voor het gehele bedrijfsproces de niet-functionele systeemvereisten Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit: Interface: Regels / restricties: Niet-functionele systeemvereisten:
Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: < zie bijlage > Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Niet-functionele systeemvereisten: 1. De responsetijd van het systeem moet voor elke actie < 0,2 sec zijn. 2. Het systeem moet per jaar 100.000 bestellingen met gem. 4 bestelregels aankunnen + 7 jaar bewaartermijn Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon
Opstellen requirements - Stap 7 Beschrijf voor het gehele bedrijfsproces de wensen- en innovatielijst Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie 3. Actie 4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: Functionaliteit: Interface: Regels / restricties: Niet-functionele systeemvereisten: Wensen- en innovatielijst:
Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input-gegevens: Aanbod drankjes / hapjes Aanbiedingen Functionaliteiten: Tonen bij elkaar horende menu-opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: < zie bijlage > Wensen- en innovatielijst: 1. Klanten zelf laten bestellen en online afrekenen 2. Middels NFC o.i.d. het tafelnummer automatisch laten vullen 3. Bij bestelling ook foto van stuk van kleding per persoon nemen (geen gezicht i.v.m. privacy) zodat bij het uitserveren niet meer hoeft te worden gevraagd wie wat had besteld Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Niet-functionele systeemvereisten: 1. De responsetijd van het systeem moet voor elke actie < 0,2 sec zijn. 2. Het systeem moet per jaar 100.000 bestellingen met gem. 4 bestelregels aankunnen + 7 jaar bewaartermijn Data invoer / mutatie: Tafelnummer Aantal klanten Bestelling per persoon
Voorbeeld use case diagram Bron: Aesthetic Software (www.aesthsoft.com)
Prioriteitenlijst Prioriteitenlijst 1. …. 2. …. 3. …. 4. …. 5. …. 6. …. 7. …. 8. …. …
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie Bepalen veranderbehoefte Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen toekomstige computertechnologie Financieel management Strategie Tactisch support Behoefte- management Contract- management Capaciteits- management Operationeel support Change support Ontwerp Gebruikers-ondersteuning Security Require- ments man. Realisatie Kwaliteits- management Management-informatie Monitoring Transitie Testen Data- beheer Educatie