Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Ouders en Kinderen Centraal
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Hogescholen in Dialoog
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Reflectie.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Welkom bij Maastricht University.
Naam workshopbegeleider
Opleiden in algemene competenties
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Situationeel adviseren
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Lesgeven in en over diversiteit
Bachelor Medische Hulpverlening
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Mondzorg - persoonsgericht
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Intervisie, coaching, mentoring, opleidingsbegeleiding…
Reflecteren even pas op de plaats
Burgerschap Samenwerkend leren
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Nelleke Gruijters Paul Ram
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Agressie op de werkvloer
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Intervisie.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Transcript van de presentatie:

Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK Programma jaar 1 Acute zorg Veel voorkomende kwalen Chronische zorg SOLK Programma assistentes (april 2017). In de ochtend info over paralleldag/terugkomdag en over de opbouw van het onderwijs van de aios. Daarna (slide 2 en verder) met ze in gesprek over CanMeds, wat herkennen zij in hun werk als het gaat om chronische zorg. En wat willen/moeten de aios ermee (slide 4 en verder). Daarna voorlichting wat aios ‘moeten’ doen en discussie hoe assistentes hierin een rol kunnen spelen (slide 11) Daarna discussie in 2 tallen over rol assistente in opleiding,en uitwisseling hierover plenair, inclusief benoemen knelpunten hierbij (slide 12 vult hun suggesties aan). In de middag een ‘workshop’ intervisie op basis van eerder gegeven onderwijs aan assistentes (Gert Roos). De NVDA heeft assistentes laten opleiden tot intervisie begeleider maar er wordt maar heel weinig gebruik van gemaakt. Materiaal voor de intervisie kan zijn de knelpunten rond de aios die in de ochtend zijn benoemd.

Maatschappelijk handelen Kennis en Wetenschap Communicatie Samenwerken Organisatie Professionaliteit Medisch handelen Groep: welke taken herkennen assistenten hier rond chronische zorg. SOO-IOO

Professionaliteit Jouw kennis Jouw vaardigheden jouw opvattingen/inzichten/overtuigingen Jouw persoon met alle eigen-aardigheden

Competentie medisch-inhoudelijk Kennis van ziektebeelden/diagnostiek Aanvullende diagnostiek aanleren en wat dan? (ECG-spirometrie) Omgaan met kwetsbare ouderen/multimorbiditeit. (Bestaande richtlijne,protocollen en recente inzichten.

Competentie APC Slecht nieuwsgesprek Goed nieuwsgesprek (effectief geruststellen) Motivational Interviewing /leefstijladvies Communiceren binnen het team,1e lijn en met 2e lijn

Competentie samenwerken Samenwerking/communicatie met POH & ass’s, evt. anderen binnen het team. Motiveren van het team. Samenwerking met ketenpartners (1e en 2e lijn) 2e lijn is partner, maar ook effectief verwijzen en continuiteit bewaken is van belang.

Competentie Organiseren Overzicht houden, wie is de regisseur? Continuïteit van zorg bewaken(op patiënt niveau én op niveau van 24 uurs zorg) Organisatie chronische zorg binnen de praktijk/ ketenzorg Registratie ketenzorg en gebruik HIS en KIS Generen en interpreteren van feedbackcijfers

Competentie Maatschappelijk handelen Maatschappelijke betekenis chronische ziekte voor de patiënt Omgaan met diversiteit. Medicatie kostenbewust kiezen Briefjes, advies etc. Patienten -verenigingen

Competentie wetenschap/onderwijs Onderwijs/bewaken kennisniveau binnen het team op dit gebied Chronischie ziekten/SOLK binnen FTO en polyfarmacie overleg. Bijhouden vakliteratuur en competentie’s bij toenemende taakdelegatie.

Competentie professionaliteit Omgaan met eigen ‘machteloosheid’, grenzen van kennis en mogelijkheden. Wie is verantwoordelijk? (arts/patiënt).Hoe ver ga je als huisarts, bijv. bij zorgmijders. Dokter als expert of adviseur? Patiënt als expert? Eigen normen en waarden t.a.v. Gezondheid/gedrag. Respect voor patiënten met ongezonde leefstijl

Opdrachten AIOS in praktijk: Interview met een chronische patiënt. Leergesprek met de HAO over visie, attitude en praktijkorganisatie rond de zorg voor chronisch zieken. (assistente?) Vervolgen ‘eigen’ patiënten. Peer groups: onderling praktijkbezoek.

Plek assistente in de opleiding ? kennis delen (over patiënten, procedures, HIS gebruik etc.) Intermediair: tussen aios en patiënten, ook tussen aios en HAO? ondersteuning, bijv. bij selectie patiënten//organisatie feedback geven (Aan wie doe je dat ?) Sociaal en emotioneel. ??? Eerst in groep algemeen gedeelte, dan in 2 tallen: wat in jouw praktijk.

Workshop begeleide intervisie Gert Roos Huisarts, supervisor/coach Helle Poulsen Psycholoog, supervisor/coach

De Doktersassistent/ 2012:

Programma Intervisie, wat is dat? NVDA en intervisie/ begeleide intervisie Aan de slag. Opbrengst?

Op welke gebieden leer je in intervisie ? (competenties) Communicatie Samenwerking Professionaliteit

Professionaliteit Jouw kennis Jouw vaardigheden jouw opvattingen/inzichten/overtuigingen Jouw persoon met alle eigen-aardigheden

Intervisie helpt bij de ontwikkeling van jouw professionaliteit Niet de patient of zijn probleem staat centraal, maar jijzelf. je onderzoekt waarom je handelt zoals je doet... ...door te reflecteren op eigen werkervaringen (wat doe ik, waarom zó, wíl ik dat ook ? Hierdoor maak je de weg vrij voor keuzes en nieuw gedrag

De leercirkel van Kolb concrete ervaring actief experimenteren observatie en reflectie verkennen van theorie

Thema’s (de ‘inbreng’) Hoe ga je om met verschillende bazen & collega’s met hun eigen wensen/eisen/verwachtingen ? Waar begint en eindigt jouw verantwoordelijkheid? Wat geeft en wat kost energie? (eisende patiënten!) Wat neem je mee naar huis ? Omgaan met (bijna) fouten en klachten etcetera

Reflectie tip 1: open vragen Wat is er precies gebeurd? wat was je gevoel, wat dacht je, wat deed je? Wat wilde je eigenlijk doen? Wat hield je tegen ? Wil je dat zo blijven doen? Wat wil je anders doen? Hoe bereik je dat? Reflectie Tip 2: De inbrenger is de deskundige !

Reflectie, drie valkuilen ‘dat weet ik ook niet….’ (eigen frustraties ) ‘dat heb ik ook, weet je….’ (praten over de casus) ‘o ja, dat doe je zo….’ (eigen oplossingen) variant: ‘heb je wel eens overwogen om..?’

De incidentmethode Inbrenger vertelt en stelt vraag deelnemers vragen om informatie/toelichting Analyse van de situatie: wat is het dilemma, waar zit het vast ? Standpunten van de groepsleden/ tips & adviezen Wat doet de inbrenger ermee ? (welke tips zijn bruikbaar?) Wat brengt het de andere deelnemers ? Evaluatie voorbeeld: eisende patient en de huisarts is niet solidair/laat asse vallen als een baksteen. Vraag kan zijn: hoe ga ik hiermee om ? Er kunnen veel vragen achter schuil gaan: hoe communiceer ik met zo’n patiënt, hoe vertel ik mijn collega’s dat ik op zo’n moment rust nodig heb, vind iedereen dat nou zo lastig, hoe vertel ik de huisarts dat ik wil dat hij mij steunt etc

Begeleide Intervisie: vorm Groep van ongeveer 6 personen Vaste samenstelling Vaste begeleider 6 bijeenkomsten van ongeveer 2 uur

Methode begeleide intervisie Inbreng werkervaring Reflectie in de groep Analyse (eventueel theorie over communicatie/samenwerking) Kiezen van nieuw gedrag Oefenen in praktijk (evt. eerst in de groep) Terugkoppelen in de groep

Oefenen In twee groepen Eerst brainstormen over werkervaring In groep één werkervaring bespreken volgens incidentmethode Plenaire afsluiting

Leerdoel Bereikt?

Organisatorische aspecten inteken lijst mailing vanuit WDH, waarschijnlijk begin 2014 groepen in regio Gooi