Contentstrategie voor het web Lisanne Mol, Jamie Jongmans & Ruby Lourenburg
Begrippen Contentmarketing: een manier om als merk (h)erkend te worden als expert binnen de branche door klanten te voorzien van alle informatie die ze nodig hebben, op een relevante en efficiente manier Contentstrategie: een plan om online content te creëren, beheren en regisseren Contentmarketing is bedoeld om uit te vinden welke content gebruikers nodig hebben om de inhoud en tone of voice van de boodschap te bepalen Contentstrategie beschrijft hoe deze boodschap wordt geschreven, verspreid en beheerd
contentstrategiepiramide
1. kernboodschap Een goed gedefinieerde kernboodschap vormt de basis voor heldere, gerichte en vooral logisch op elkaar volgende marketingboodschappen. Compleet, waarheidsgetrouw, eenvoudig Voorbeeld: high concept pitch films Wat gebeurt er als we dinosaurussen konden klonen? Na het vermoorden van haar minnaar probeert een jonge jazz zangeres roem en rijkdom te vergaren met de publiciteit rondom haar misdaad.
films
2. Thema en 3. issues Thema: groot onderwerp Voorbeeld: klimaatverandering Issues: actuele onderwerpen met betrekking tot thema Voorbeeld: Earth Day, CO2-neutraliteit, bouw kerncentrale Issuekalender: issues om dit kalenderjaar mee aan de slag te gaan, om structuur te brengen in contentcreatie, distributie en promotie
4. campagnes Drie soorten campagnes rondom contentstrategie: Contentcampagnes Sociale campagnes Advertentiecampagnes
5. Kanalen en content Corporate website Intranet Social networks Fora Blogs Sharing sites Mashups Digitale nieuwsbrief eBooks Whitepapers Video Webcast Podcast Online magazine Polls Game Nieuws en artikelen
6. doelgroep Stakeholders Afdelingen binnen uw bedrijf Externe partners Externe media Karakterprofielen Creators Critics Collectors Joiners Spectators Inactives
Tips Co-creatie verhoogt de waarde van de content Zorg voor multimediale/multichannel content Maak content interactief Kwaliteit van content is key Luister naar de doelgroep, ga in gesprek
Succes allemaal!