Samenwerking en interactie in blended leeromgevingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over consumenten, gedrag en marketing
Advertisements

Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Learning analytics: de docent
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Meeliftgedrag bij groepswerk
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Jerry Andriessen, Onderwijskunde, Universiteit Utrecht Didactische uitgangspunten bij gebruik WWW.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Co-teaching Caroline Offerhaus
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Roles as a structuring tool in online discussion groups: The differential impact of different roles on social knowledge construction B. De Wever, H. Van.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Professional Development Schools - Rijnmond
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Conceptuele denker Anne
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
BUURKLASSEN & eTWINNING infosessie 8/12/2016
CLIL-didactiek voor Duits
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
TopOndernemers op de Springplank
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Word onderdeel van de bloedsomloop!
If it doesn’t spread……it’s dead
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Financiële zelfredzaamheid
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
E-learning, E-health & Domotica
Participatory Action Research
Step Outside jong geleerd is oud gedaan
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Samenwerking en interactie in blended leeromgevingen VAKGROEP ONDERWIJSKUNDE ONDERZOEKSGROEP TECOLAB Samenwerking en interactie in blended leeromgevingen 27 april 2017 Ruth Boelens | Bram De Wever

Doel van deze workshop Een beeld geven van hoe je als lesgever cursisten/studenten kan stimuleren om op een succesvolle manier samen te werken in een blended leeromgeving Inspireren op basis van onderzoek en praktijkvoorbeelden In gesprek gaan met elkaar

Uitdieping probleemstelling Voordelen samenwerkend leren? Leren in interactie Diepgaande verwerking Probleem? Opgave Interactie Oplossing

De groepsleden… Opgave Interactie Oplossing wisselen informatie uit brengen onenigheid en onduidelijkheden aan het licht argumenteren, onderhandelen, samen opbouwen van kennis stellen een oplossing voor en toetsen die af bereiken consensus, vatten nieuw opgebouwde kennis samen

Aan de slag

3 stappen Ontwerpen van de leertaak Richtlijnen omtrent de samenwerking formuleren Interactie faciliteren tijdens de leertaak

Praktijkvoorbeeld Opleiding? Specifieke lerarenopleiding Cursus? Psychopedagogische competentie Lesonderwerp? Leer- en ontwikkelingsstoornissen Lesdoelstellingen? De meest voorkomende leer- en ontwikkelingsstoornissen (dyslexie, dyscalculie, NLD, ADHD, ASS) (her)kennen De consequenties voor het leergedrag van de leerling onderkennen De eigen klaspraktijk kunnen optimaliseren vanuit deze inzichten

Praktijkvoorbeeld Doelgroep? Cursisten met diploma secundair onderwijs Heterogene groep: schilder, kapster, schoonheidsspecialist, lasser, opvoeder, metser,… 10 cursisten Geen (succesvolle) ervaring in het hoger onderwijs, weinig vertrouwd met het zelfstandig verwerken van leerinhouden, weinig vertrouwd met elektronische leeromgeving Leeftijd: 22 – 51 jaar

Stap 1. Ontwerpen van de leertaak

Praktijkvoorbeeld Onderzoeksopdracht Groepen van 2-3 cursisten Iedere groep ander thema Stap 1: individuele voorbereiding Google docs Afstand/online Individuele verantwoordelijkheid

Praktijkvoorbeeld Stap 2: groepswerk Wederzijdse afhankelijheid Gedeeld Google doc Afstand + contact Wederzijdse afhankelijheid

Praktijkvoorbeeld Stap 2: groepswerk Interactie uitlokken Gedeeld Google doc Afstand + contact Interactie uitlokken

Praktijkvoorbeeld Individuele voorbereiding Samenbrengen in groepsdocument Veel interactie & wisselwerking Coördinatie groepswerk: ster organisatie

Aan de slag 15 min. Opdracht 1: matching game 1A. Herhalingsoefening 1B. Inspiratie: verschillende vormen om het groepswerk te coördineren Opdracht 2: eigen leermateriaal Achtergrondkenmerken Ontwerp van de leertaak

Bespreking Aan de slag 15 min. Opdracht 1: matching game Herhalingsoefening Inspiratie: verschillende vormen om het groepswerk te coördineren Opdracht 2: eigen leermateriaal Achtergrondkenmerken Ontwerp van de leertaak Bespreking

Opdracht 1A Individuele verantwoordelijkheid Informatie en ideeën uitwisselen Zonder samenwerking worden leerdoelen niet bereikt Individuele verantwoordelijkheid Discussiëren over onenigheid Eigen bijdrage Wederzijdse afhankelijkheid Men komt samen tot een beter resultaat dan alleen Interactie uitlokken Tot consensus komen Voorkomt meeliften

Opdracht 1B Ster organisatie Jigsaw organisatie Ketting organisatie Eén groepslid begint met het (gedeeltelijk) uitwerken van de taak, nadien vult een ander groepslid aan Ster organisatie De groep verdeelt de taak in stukken, iedereen is verantwoordelijk voor een bepaald deel, nadien worden de delen samen gevoegd Promoot doorgaans interactie, maar vaak zijn er weinig onderlinge revisies of worden initiële ideeën overgenomen zonder aanpassing Jigsaw organisatie Alle groepsleden werken eerst individueel (een deel van) de taak uit, obv de individuele bijdragen stelt de groep het finale product samen Promoot doorgaans weinig interactie en wisselwerking tussen de groepsleden Ketting organisatie Promoot doorgaans veel interactie en wisselwerking tussen de groepsleden, initiële ideeën worden verbeterd

Stap 2. Richtlijnen omtrent samenwerking

Praktijkvoorbeeld Verwachtingen verduidelijken (samenwerkingsproces) Uitleg geven over en nadruk leggen op het samenwerkingsproces Voorbeeld tonen

Praktijkvoorbeeld Verwachtingen verduidelijken (online communicatie) Keuze medium om te overleggen? Of verplichte tool gebruiken? Richtlijnen Aantal orgininele bijdrages? Aantal reacties op anderen hun bijdrage? Aantal bijdrages per week …

Praktijkvoorbeeld Rollen, taken, verantwoordelijkheden toewijzen Moderator, samenvatter, planner, tijdsbewaker, bemiddelaar,…

Aan de slag Opdracht 3: eigen leermateriaal 10 min. Ontwerp je eigen richtlijnen omtrent de samenwerking

Bespreking Aan de slag Opdracht 3: eigen leermateriaal 10 min. Ontwerp je eigen richtlijnen omtrent de samenwerking Bespreking

Stap 3. Interactie tijdens leertaak bevorderen

Praktijkvoorbeeld Face-to-face samenwerking (synchroon) Op afstand samenwerken (asynchroon)

Praktijkvoorbeeld Face-to-face samenwerking (synchroon) Voor- en nadelen als lesgever Voordeel Lesgever kan snel inspelen op vragen van studenten/cursisten Nadeel Lesgever heeft geen volledig beeld van het samenwerkingsproces

Praktijkvoorbeeld Voor- en nadelen als lesgever Voordeel Nadeel Op afstand samenwerken (asynchroon) Voordeel Lesgever heeft zicht op volledige samenwerkingsproces Nadeel Lesgever heeft tragere reactiesnelheid (kan niet constant aanwezig zijn)

Praktijkvoorbeeld

Aan de slag Opdracht 4: eigen leermateriaal Hoe gaan jullie de interactie bevorderen tijdens de leertaak?

Tot slot Ontwerpen van de leertaak Individuele verantwoordelijkheid Wederzijdse afhankelijkheid Interactie uitlokken Verschillende vormen om het groepswerk te organiseren Richtlijnen omtrent samenwerking formuleren Verwachtingen verduidelijken Samenwerking Interactie Rollen toewijzen Interactie tijdens de leertaak bevorderen Proactieve houding lesgever Observeer & faciliteer

Reflectiemoment Wat neem ik mee? Wat moeten anderen over deze workshop weten?

Ruth Boelens. Doctoraatsbursaal. VAKGROEP ONDERWIJSKUNDE. E. Ruth Ruth Boelens Doctoraatsbursaal VAKGROEP ONDERWIJSKUNDE E Ruth.Boelens@ugent.be T +32 9 331 03 19 www.tecolab.ugent.be/ruth @BoelensRuth Ruth Boelens

Bronnen De Wever, B., Schellens, T., Valcke, M., & Van Keer, H. (2006). Content analysis schemes to analyze transcripts of online asynchronous discussion groups: A review. Computers and Education, 46, 6–28. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.04.005 De Wever, B., Van Keer, H., Schellens, T., & Valcke, M. (2010). Roles as a structuring tool in online discussion groups: The differential impact of different roles on social knowledge construction. Computers in Human Behavior, 26(4), 516–523. http://doi.org/10.1016/j.chb.2009.08.008 Gunawardena, C. N., Lowe, C. A., & Anderson, T. (1997). Analysis of a global online debate and the development of an interaction analysis model for examining social construction of knowledge in computer conferencing. Journal of Educational Computing Research, 17(4), 397–431. http://doi.org/10.2190/7MQV-X9UJ-C7Q3-NRAG Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Making cooperative learning work. Theory into Practice, 38, 67-73. Opgehaald van http://enlearn.pbworks.com/f/Johnson+%26+Johnson+1999.pdf Lesmateriaal psychopedagogische competentie, academiejaar 2016-2017. Lesgever: Els Dejonghe, ism. Ruth Boelens Mayordomo, R. M., & Onrubia, J. (2015). Work coordination and collaborative knowledge construction in a small group collaborative virtual task. The Internet and Higher Education, 25, 96–104. http://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.02.003 Onrubia, J., & Engel, A. (2012). The role of teacher assistance on the effects of a macro-script in collaborative writing tasks. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 7(1), 161–186. http://doi.org/10.1007/s11412-011-9125-9 Rummel, N., Spada, H., & Hauser, S. (2009). Learning to collaborate while being scripted or by observing a model. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 4(1), 69–92. http://doi.org/10.1007/s11412-008-9054-4 Slavin, R. E. (1996). Research on cooperative learning and achievement: what we know, what we need to know. Contemporary Educational Psychology, 21, 43-69. Opgehaald van http://socialfamily535.pbworks.com/f/slavin1996%5B1%5D.pdf