PAS op de Grens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Advertisements

Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Workshop Relationele en seksuele vorming
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Autisme en het verwerken van sociale informatie
PAD Mindfulness en Yoga
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Dossier Empowerment.
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Presentatie: Over de grens
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
De domeinen & Niveau bij ABB.
Onderzoeksvaardigheden 3
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Clip Ambulante ecologische plegerbehandeling Tjallingahiem Alexandra Breedveld psycholoog behandelaar poli.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
GG6 2.0: een integraal behandelprogramma voor lvb plegers van seksueel grensoverschrijdend gedrag Van pionieren naar bewezen effectief. P. Spee & A.M.L.
Ella Buis.  Komt dat samen voor?  Zeer complex.
Documentnr, datum Angst in de palliatieve fase. Marjan de Gruijter, specialist ouderengeneeskunde Zorgspectrum Het Zand, Zandhove, Zwolle
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Seksualiteit en kanker
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Module 1 Leren omgaan met dementie
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Coping.
Doelen behalen met activiteiten
Onderhandelen: een kunst apart
Doelen behalen met activiteiten
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
Presentatie: Over de grens
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Workshop Paniek de Baas
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Intensieve begeleiding
Lectoraat Verslavingskunde
Liefde en relaties.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

PAS op de Grens

Doelgroep Volwassen mannen met een LVB (IQ 65 tot 85) die (dreigend) seksueel grensoverschrijdend gedrag (SGG) vertonen of hebben vertoond; Matig of hoge kans op recidive; Er is sprake van (enige) psychoseksuele problematiek, zoals hyperseksualiteit en/of strafbare parafilie, seksuele interesses in kinderen of interesses in seks onder dwang. De doelgroep is onder te verdelen in de subgroepen misbruikers, kindmisbruikers en exhibitionisten. . N.B. Er zal het vaakst sprake zijn van de kindmisbruiker, aangezien deze subdoelgroep gekenmerkt wordt door een lagere IQ score (Hamdi & Knight, 2012). 2

Overeenkomsten risicofactoren Weinig zelfvertrouwen (sterker bij KM) Gevoelens van eenzaamheid (depressie) Seksueel misbruik (KM) en/of mishandeling en/of verwaarlozing (M) Beperkte impulscontrole (M) Beperkte sociale vaardigheden, waaronder oplossingsvaardigheden

Verschillen in risicofactoren Kindmisbruikers -Onvoldoende sociale vaardigheden om gelijkwaardige relatie aan te gaan; -Cognitieve vervormingen m.b.t. sociale interacties / zien van kinderen als seksuele wezens; - Atypische seksuele interesses zijn sterker aanwezig. Misbruikers -meer problemen met algemene zelfregulatie (impulsiviteit en gevoelens van boosheid / frustratie); -cognitieve vervormingen m.b.t. vrouwen en geweld; -problematisch middelengebruik.

Fokke & Sukke ‘hebben recht op seks’ 5

Verklaringsmodel Integrative Theory of Sexual Offending (ITSO) De ITSO gaat ervan uit dat SG-gedrag alleen kan worden begrepen als er gekeken wordt naar de invloed van de biologische factoren en de ecologische factoren (o.a. sociale omgeving) en die beïnvloed worden door de werking van het neuropsychologische functioneren; De interacterende werking kan leiden tot de ontwikkeling van criminogene risicofactoren die de kans op SG-gedrag versterken (afhankelijk van de aanwezigheid van beschermende factoren); SG-gedrag versterkt de kans op herhaling.

Verklaringsmodel ITSO

Werkzame elementen Toepassen van het RNR-model aandacht voor het opbouwen/behouden van een werkbare behandelrelatie Focus op het realiseren van een steunend netwerk Betrekken relevante systeemleden voor het generaliseren CGT en indien geïndiceerd farmacotherapie Structureel aanbieden van doe-oefeningen Aandacht voor het verbeteren van executieve functies, waaronder de impulscontrole en emotieregulatie Outreachende aanpak, indien nodig

Modules Startmodule (standaard en keuze-onderdelen) Module verminderen van stress en boosheid (optioneel) Kernmodule (standaard en keuze-onderdelen) AE: Optionele modueles DAG 3!! 9

Startmodule Informatie over de behandeling Wat doe je elke bijeenkomst? Wat heb je aan deze behandeling? Veiligheidsplan Mensen die jou kunnen helpen Jouw levenslijn (optioneel) Wat gaat er goed in je leven? (optioneel) Waar wil je aan gaan werken Wat heb je gedaan en geleerd? Doel intromodule: komen tot een BP , maar ook indien nodig motiveren, zelfbeeld (responsiviteit) en veiligheid MGV Veiligheidsplan (dag 3)

Verminderen van stress en boosheid Je weet waar je gestrest van wordt. Je vermijdt stressvolle situaties als dit kan. Je herkent bij jezelf stress of spanning. Je weet welke trucs bij je passen om oplopende stress of spanning te verminderen. Je maakt een signaleringsplan. Je gebruikt de trucs die bij jou helpen om je stress of spanning laag te houden.

Inhoud van de kernmodule 1. Informatie over dit werkboek 2. Wat doe je elke bijeenkomst? 3. Leren van je delict (keuze onderdeel) 4. Pas op de grens met seks 5. Verslaafd aan porno of seks? (keuze onderdeel) 6. Zelfvertrouwen 7. Baas over je gedrag (keuze onderdeel) 8. Anders denken 9. Omgaan met emoties 10 Contact maken 11. Problemen met seks? (keuze onderdeel) 12. Seksuele gevoelens voor kinderen (keuze onderdeel) 13. Je nieuwe ik is je toekomst 12 12

Keek op de week (pagina 13) Hoe was je week? Wat heb je meegemaakt? Wat ging deze week goed? Was er iets dat minder goed ging ? Of helemaal niet goed ging? Bespreek na een inbreng van een cliënt (misschien na beantwoorden van de andere vragen die bij keek op de week horen) welke ingebrachte situatie (antwoord) passend is om te werken aan het bedenken en het oefenen met een oplossing / passende reactie.

Kernmodule H7: Baas over je gedrag OPDRACHT Je afsluiten Kijk naar een ding in de kamer en beschrijf wat je ziet. Probeer tijdens het kijken al je aandacht erbij te houden. Doe het nog een keer. Maar nu gaat iemand proberen jou af te leiden Sluit je af en blijf je concentreren! OPDRACHT Je niet laten opfokken Gooi een bal over met je behandelaar of een groepsgenoot. Eerst gebeurt op een rustige manier. Daarna gooit de ander steeds feller. Zorg dat je daar niet in mee gaat! Blijf zelf heel rustig. Zo ben je je impulsen de baas.

Enkele richtlijnen voor implementatie Er is een LVB-SGG-programmaverantwoordelijke per vestiging of regio aangesteld; De LVB-SGG behandelaren voldoen qua vooropleiding aan de gestelde eisen (psycholoog, systeemtherapeut, orthopedagoog, dramatherapeut); De LVB-SGG behandelaren hebben de driedaagse basisopleiding gevolgd (of een verkorte opleiding als de behandelaar al opgeleid is in het SGG-zorgprogramma voor normaal begaafden); Er wordt elke maand intervisie aangeboden onder begeleiding van PV gericht op het onderhouden van de methodiek; Caseload: gemiddeld genomen minimaal één cliënt per week; Naast de FARE wordt de STATIC, STABLE-2007 en de ACUTE-2007 als risicotaxatie afgenomen.

Ervaringen vanuit de praktijk: procesevaluatie Veiligheidsplan wordt (te vaak) overgeslagen Geen samenvatting verzorgd aan het einde van de sessie Soms werden doe-oefeningen te beperkt aangeboden Soms werd er geen steun vanuit netwerk voor de cliënt gerealiseerd (niet gelukt, of niet gedaan) Onvoldoende aandacht voor het generaliseren Te weinig oefenen met de methode tijdens intervisie

Vragen ??? 17

EINDE 18