Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Vraaggericht werken.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Motivational Interviewing
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Iedereen coach naar Jef Clement.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Beleidsinformatie Jeugd
Vergaderen.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Samenvatting h1-h3.
Gespreksvaardigheden
motiverende gespreksvoering
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Het loopbaangesprek.
Begeleiden van een zorgvrager
Een vergadering organiseren
Beleving tijdens het sterven
Deel 4: Spreken en gesprekken
Instructie geven en uitvoeren
Interview voorbereiden
Lezen samenvatten.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Gesprekstechnieken Les 4.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Les 1.
Samenwerken en communicatie
Gesprekstechnieken Les 2.
Omgaan met verschillen
Een (informatief) Artikel schrijven
Omgaan met verschillen
gesprekstechnieken Les 2
Les 5: Verbale communicatie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Mei 2016

Informatief gesprek Informatie verstrekken Doel Verpleegkundige Verstrekker Beïnvloeden Overtuigen Ontvanger Doel Gedragsverandering Aan het denken zetten Oplossingen aanreiken

Wanneer wordt informatie gegeven Als de ander er om vraagt Als het noodzakelijk is Wanneer wij zelf bepalen dat het voor een ander belangrijk is Beroepsdeskundigheid Observaties Navragen Ervaring

aandachtspunten Voorbereiding Inventariseer wat de ander al weet Toets of het juist is Neem en plan de tijd Bereid je goed voor Helder en duidelijk verhaal Rustige ruimte

aandachtspunten Uitvoering Geeft de informatie kort en bondig Laat ruimte voor de ander om te reageren Geef ruimte aan gevoelens en emoties Vat samen Structuur Na laten vertellen

aandachtspunten Evaluatie Proces Product Rapportage Vervolgafspraak

Niet doen Drammen Dreigen Denken dat het logisch en helder is Informatie steeds herhalen U moet stoppen met roken Dreigen Als je het niet doet dan…. Denken dat het logisch en helder is Zorgvrager kan niet alles in een keer onthouden Info komt hard aan Wil het nog niet weten Andere verstorende elementen

Slechtnieuws gesprek Doel Het op een duidelijke manier slechtnieuws brengen Mededelen van het nieuws Opvangen van de eerste klap

voorbereiding Rustige ruimte Familie betrekken Tijdstip plannen Informatie verzamelen Goed voorbereiden

gesprek Mededelen slecht nieuws Eerste fase Kort en bondig Laat stilte vallen Nog niet richting oplossingen Laat nieuws binnenkomen Geef ruimte aan emotie Onverschilligheid Stil Verdriet

gesprek Mededelen slecht nieuws Tweede fase Derde fase Opvangen van de klap Vragen beantwoorden Info geven (als dat al kan) Derde fase Ondersteuning bieden Vervolg Gesprek Stappen

evaluatie Evalueer (zelf) Proces Product Rapportage Maak vervolg afspraak Met of zonder arts

aandachtspunten Echtheid Empathie Begrip tonen Blijf bij zorgvrager als dit op prijs wordt gesteld Maak vervolg afspraak

Opdracht 7 Blz. 129 Bespreek de praktijkvoorbeelden in tweetallen Geef aan wat je goed vindt Geef aan wat je anders zou doen Schuif 1 plek op en bespreek de antwoorden nogmaals

Helpend gesprek Doel Probleem helder krijgen Inleiding Wat is precies het probleem Wat niet (afbakenen) Verkenning Wat speelt allemaal mee Luisteren Doorvragen Zorgvrager is aan het woord Samenvatten Verhelderen Geen oplossingen aandragen Afsluiting vervolgafspraak

groepsgesprek Doel Groep informeren over hetzelfde onderwerp Diabetes Heupoperatie Spelmiddag Voorzitter Agenda Planning Inhoud

aandachtspunten Belangstelling Besluiten Verborgen agenda’s Conflicten Nut en noodzaak Besluiten Consequenties Knoop doorhakken Verborgen agenda’s Wantrouwen Sfeer bepalend Conflicten Antipathie/sympathie Wensen Waar over hebben Waar over besluiten Vervolgafspraken

discussie Doel Mening vormen en of bijstellen Argumenten Informatief Oriënterend Besluitvormend Argumenten Verpleegkundig Vakinhoudelijk Klinisch redeneren Emotioneel Persoonlijk Organisatie

opdrachten opdrachten Maak de opdrachten op bladzijde 128 Hoofdstuk 17 – Gesprekstechnieken Opdracht 7, in de les! Opdracht 2, 4, 5, 6, 10, 11, 13 Bespreek de antwoorden met elkaar Bekijk het in de vorige les gemaakte communicatie observatieformulier Stel (waar nodig) het formulier bij opdrachten