Evaluatie pilot Tweetalig Primair Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Online seminar Take it easy
Visie: rapport en portfolio
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Kwaliteitsbeleid.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatieavond schooljaar
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
en het leerlingvolgsysteem
Keuzethema: differentiatie
MEERTALIGHEID: LUST OF LAST? Jacomine Nortier Utrecht Institute of Linguistics 16 maart 2016.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Denkbeelden van jongeren over democratie
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Workshop basisonderwijs
Terugkoppeling herijkingswensen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Doubleren.
Doubleren.
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Evaluatie pilot Tweetalig Primair Onderwijs Startmeting schooljaar 2014/15 Geert Driessen | Evelien Krikhaar | Rick de Graaff Sharon Unsworth | Bianca Leest | Karien Coppens Janice Wierenga Januari 2016

Wat we hier presenteren Doelen, aanpak, en kenmerken van de deelnemende scholen en leerlingen Toetsresultaten leerlingen (Engels en Nederlands) Achtergrondkenmerken leerlingen en ouders (incl. attitude en blootstelling) Vormgeving tpo Leerkrachtkenmerken en lesobervaties tpo Deelonderzoek Fries Tot slot …

Doelen, aanpak & steekproef Bianca Leest & Karien Coppens Doelen, aanpak & steekproef

FoTo Flankerend onderzoek Tweetalig primair onderwijs Hoofdvragen: op welke wijze wordt vormgegeven aan tpo? wat is het effect van tpo op de Engelse en Nederlandse taalvaardigheid?

Onderzoeksvragen 1. Wat zijn de effecten van tpo op de vaardigheid in de vreemde taal en het Nederlands? Welke verschillen zijn er op relevante deelvaardigheden tussen leerlingen die tpo volgen en leerlingen die dat niet doen? 2. Hoe ontwikkelen de verschillende deelvaardigheden van de vreemde taal zich over de tijd? SU: Door Karien?

Onderzoeksvragen 3. Wat is het effect van tpo op de reken-vaardigheid? 4. Op welke wijze wordt op de scholen vormgegven aan tpo (opzet, toegankelijkheid, intensiteit en didactische en talige vaardigheden van leerkrachten)? 5. Wat zijn de attitudes van leerlingen, ouders, leerkrachten, schoolleiders en bestuurders ten aanzien van tpo? SU: Door Karien?

Aanpak: wie en wanneer Wanneer? Wie? Groep 1 (voorjaar 2015) tpo – vvto – eibo Leerlingen - Ouders - Leerkrachten - Coördinatoren

T=test; V=vragenlijst; O=observatie-instrument / E=Experimentele scholen; V=VTTO-scholen; Z=scholen zonder Engels  Bij wie Wat Vorm 2015 groep 1 2017 groep 3 2019 groep 5 Leerlingen Receptieve taak vocabulaire en grammatica Engels T EVZ Productieve taak vocabulaire en grammatica Engels en narratieve taak   EV Taal voor Kleuters Rekenen voor Kleuters Spelling, woordenschat, begrijpend lezen en technisch lezen Rekenen/wiskunde Attitude V Ouders Achtergrondkenmerken Attitude, blootstelling Leerkrachten Opleiding, ervaring en attitude Engels E Zelfinschatting Engels Receptieve vocabulaire Engels Observaties O TPO-coördinatoren Organisatie en vormgeving

Startmeting (voorjaar 2015) Leerlingen Engels – receptieve vaardigheden Woordenschat (PPVT-4) Grammatica (TROG-2) Nederlandse taal en rekenen Cito Taal voor kleuters Cito Rekenen voor kleuters

Startmeting (voorjaar 2015) Ouders Vragenlijst Achtergrondkenmerken Attitude en blootstelling (exposure) Leerkrachten Lesobservaties Vragenlijst en test taalvaardigheid Interview opleiding, ervaring en attitude

Steekproef scholen Experimentele groep 12 tpo-pilot-scholen (eerste tranche) Controlescholen 12 vvto– scholen 9 eibo-scholen zonder Engels in onderbouw SU: Door Karien?

Schoolkenmerken tpo vvto eibo totaal Aantal scholen 12 9 33 Aantal leerlingen 330 356 322 1008 Aantal lln per school (min.–max.) 6-58 8-52 25-46 - gemiddeld aantal lln per school 28 30 36

Schoolkenmerken Leerlinggewichten tpo-scholen (schooljaar 2012-2013, gewicht per school, in %)

Schoolkenmerken Etniciteit tpo-scholen (schooljaar 2012-2013, per school, in %)

Leerlingkenmerken Geslacht (%) en leeftijd (gemiddeld) op 1 september 2014 van de deelnemende leerlingen naar schooltype tpo vvto eibo Geslacht (% jongens) 52.4 50.0 47.2 Leeftijd (in jaren) 4.2

Sharon Unsworth & Evelien Krikhaar Resultaten

Hoeveel Engels wordt er gegeven? tpo vvto minuten p/w p/w % van 1500 min School 1 600 40% 75 5% School 2 750 50% 55 4% School 3 660 44% 60 School 4 630 42% School 5 180 12% School 6 420 28% School 7 120 8% School 8 School 9 375 25% School 10 480 32% School 11 30% 90 6% School 12 450 35% 30 2% Gemiddeld: 36% voor tpo, 5% voor vvto Gemiddeld 36% Tussen 25% en 50% Gemiddeld 5% Tussen 2% en 12%

Engels: Woordenschat (PPVT)

Engels: Woordenschat (PPVT) Gemiddeld scoren tpo hoger dan vvto, die op hun beurt gemiddeld hoger scoren dan eibo MAAR veel variatie binnen groepen

Engels: Grammatica (TROG) Vegelijkbaar patroon als PPVT, alleen verschil tussen vvto en eibo minder uitgesproken. Wederom: VEEL VARIATIE BINNEN GROEPEN!

Nederlands & rekenen Niet alle scholen nemen taken af in groep 1 Data ontbreekt voor 30% van leerlingen Sommige nemen alleen E-versie i.p.v. M-versie; hier alleen M-versie gerapporteerd

Taal voor kleuters Nauwelijks verschillen tussen groepen

Rekenen voor kleuters Wederom, nauwelijks verschillen tussen scholen

Vragenlijsten: Responscijfers tpo vvto eibo Punt: Het is helaas niet gelukt om op alle scholen voldoende respons te halen. Gemiddeld 67% Tussen 37% en 100% Gemiddeld 67% Tussen 46% en 100% Gemiddeld 78% Tussen 55% en 92%

Engelstalige activiteiten thuis Hoeveelheid Engelstalige activiteiten thuis verschilt per groep maar BINNEN groepen veel variatie.

Taalachtergrond ouders Aantal ouders met Engels als moedertaal zeer beperkt Meer anderstalige ouders op tpo- en vvto-scholen dan eibo-scholen Veel variatie binnen groepen Taalvaardigheid Nederlands goed tot zeer goed Taalvaardigheid Engels ook goed

Waar hangen toetsscores mee samen? Hoeveelheid Engelse les Zowel woordenschat als grammatica Op zowel tpo- als vvto-scholen Hoeveelheid Engelstalige activeiten thuis Op zowel tpo-, vvto- als eibo-scholen

Waar hangen toetsscores mee samen? Hoeveelheid Engelse les Zowel woordenschat als grammatica Op zowel tpo- als vvto-scholen Hoeveelheid Engelstalige activeiten thuis Op zowel tpo-, vvto- als eibo-scholen Vervolganalyses nodig met data van meetmoment 2 om oorzaak-gevolg vast te stellen Mogelijkerwijze door meer variatie binnen tpo-groep Misschien is korte tijd op school al genoeg om verschillen te zien? Kunnen we nu niet zeggen: vervolganalyses nodig waarbij deze startmeting meegenomen wordt.

Deelonderzoek in Fryslân Dorien Hamstra Bernadet de Jager

Deelonderzoek in Fryslân Basisscholen in Fryslân: Nederlands, Fries en Engels Drietalige scholen Fries als voertaal, Engels vanaf groep 1 tpo op drietalige school Uitbreiding Engels

Onderzoeksvraag Hoe wordt tpo vormgegeven op de school waar ook Fries wordt aangeboden en wat is het effect op de taalontwikkeling Fries? 1 tpo-school en 2 vvto-scholen Onderzoek afgestemd op landelijk onderzoek

Resultaat: aanbod tpo landelijk 36% Engels vvto Fryslân 2% Engels 52% Fries

Resultaat: taalvaardigheid   Friese tpo-school Friese vvto-scholen Alle tpo-scholen Engels PPVT 22,4 (n=10) 17,8 (n=47) 33,4 (n=330) TROG 11,5 (n=8) 8,1 (n=47) 18,1 (n=328) Nederlands Taal voor kleuters 57,2 (n=5) 57,8 (n=33) 55,8 (n=214) Rekenen voor kleuters 74,4 (n=5) 75,9 (n=33) 72,4 (n=213) Fries - Correct 19,7 (n=11) 21,8 (n=36)

Taalachtergrond Fries   Fries tpo vvto Moedertaal vader 57% 83% Moedertaal moeder 29% 86% Spreektaal tussen ouders 33% 89% Ook verschil in inschatting beheersing Fries

LEERKRACHT en leskenmerken Rick de Graaff & Janice Wierenga LEERKRACHT en leskenmerken

12 scholen, 12 smaken 12 scholen = 12 casussen Welke overeenkomsten, welke verschillen? Meest relevante? Leerkrachtkenmerken Leskenmerken: schoolportretten

Instrumenten Opleiding, ervaring, attitude: Taalvaardigheid: Vragenlijst Interview Taalvaardigheid: Zelfinschatting taalniveau Woordenschattoets Schoolportretten didactiek: Lesobservaties

Instrumenten

Achtergrond en ervaring

Opzet tpo

Schoolportret: observaties

Schoolportret: observaties

Schoolportret: observaties

Attitude

Attitude II

Taalvaardigheid en opzet tpo

Deelonderzoek in Fryslân leerkrachten landelijk Beheersing Frysk (bijna) moedertaalspreker ERK: C2 Beheersing Engels Geen native speaker Beheersing Engels 17% geen native speaker 42% near native, 42% native

Leservaring leerkrachten 12-31 jaar ervaring onderwijs Fries 2 jaar ervaring met vvto Lk tpo-school meer vertrouwen in onderwijs Engels

Conclusies Overeenkomsten Verschillen Aanbevelingen

Tot slot

Samenvattend Startmeting van de evaluatie van de pilot Tweetalig Primair Onderwijs (tpo) Nu  vooral beschrijvend Toekomst  ingaan op vaardigheidsontwikkeling en het effect van tpo hierop

Vormgeving tpo Onderwijstijd Benadering 25% tot 50% (gemiddeld: 36%) van de onderwijstijd is Engels de voertaal (op vvto-scholen is dit gemiddeld 5%) Benadering 6 tpo-scholen one teacher, one language benadering (OTOL); 4 tpo-scholen one situation, one language benadering (OSOL); 2 tpo-scholen beide talen als een mix (sandwichmethode).

Achtergrond en attitude leerlingen Thuistaal Weinig tpo-leerlingen met Engels als thuistaal, maar ... op aantal tpo-scholen wel groot aandeel; op aantal tpo-scholen veel leerlingen met een thuistaal anders dan het Nederlands of het Engels. Opleiding ouders Ouders hoogopgeleid, maar aanzienlijke variatie Attitude Op tpo- en vvto-scholen attitude tov Engels positief (leerlingen, ouders, leerkrachten)

Taalontwikkeling leerlingen Engels tpo-leerlingen > vvto-leerlingen > eibo-leerlingen Nederlands en rekenen resultaten vergelijkbaar voor tpo – vvto – eibo aanzienlijke variatie tussen de afzonderlijke scholen Samenhang Engels - Engelstalige activiteiten thuis Zowel voor tpo-leerlingen, als voor vvto- en eibo-leerlingen

tpo-leerkrachten Achtergrond Opzet en vormgeving van tpo Diversiteit in leerkrachten Behoorlijk tot uitstekend Engels taalvaardigheidsniveau Ondersteunen tpo en eigen ideeën en opvattingen Opzet en vormgeving van tpo Verschillend, maar weloverwogen en passend bij schoolvisie Geobserveerde lessen verschillend en vergelijkbaar Engelstalige momenten vooral in het Engels (m.u.v. onveilige situaties) Belonen, impliciete feedback en enthousiasme

Engels tpo-leerlingen nu al beter in het Engels dan hun vvto- en eibo-leeftijdsgenoten? difference-in-differences analyses rekening houden met verschillen tussen scholen en leerlingen rekening met het verschil in opbrengsten (taalniveau) bij de startmeting

What’s next … Volgende meetmoment in groep 3 (voorjaar 2017) Pilot voor sommige taken alvast dit voorjaar (vrijwilligers?) Flankerend onderzoek aan het flankerend onderzoek: promotieproject Jan Willem Chevalking (Radboud Universiteit) over taalbewustzijn met cohort 2 aanvullend onderzoek vanuit promotieproject Claire Goriot (Radboud Universiteit) overmogelijk cognitieve voordelen

Ter overdenking Verschillen van opvatting: native speaker het best of niet? OTOL, OSOL of sandwich? Anonimiteit / herkenbaarheid in rapportage Platform 2032: Engels plek in de basis / kern van het onderwijs Beginnen in groep 1 van de basisschool Inhoud van het vak Engels op de basisschool moet goed aansluiten op die van het voortgezet onderwijs Nodig om vast te leggen wat leerlingen aan het einde van groep 8 moeten kennen en kunnen

FoTo Geert Driessen Evelien Krikhaar Rick de Graaff Sharon Unsworth Bianca Leest Karien Coppens Janice Wierenga Januari 2016

Vragenlijsten: Responscijfers tpo Gemiddeld 67% (37% - 100%) vvto Gemiddeld 67% (46% - 100%) eibo Gemiddeld 78% ( 55% - 92%)