Minder vergunningen, meer meldingen, minder rompslomp Peter de Graaf Ruben Zijlmans
Introductie Huidig proces Toelichting DSO-proces Demo intake proces
Huidig proces: Herkenning ? Aankomst melding Inboeken melding in DMS Opstellen / genereren brief Versturen brief / ontvangst-bevestiging Administreren en valideren gegevens melding in back office systeem Toewijzen/verdelen melding in zaaksysteem Beoordelen melding en eventueel plannen van toezicht (dit kan ook achteraf) Ondertekenen en opslaan brief in zaaksysteem 5 minuten 25 minuten 10 minuten 5 -90 minuten 1 2 Stap 3 4 6 7 5 (+) Veel licht administratief en repeterend werk
Irritaties Onvolledige aanvragen Verkeerde meldingen Faalwerkzaamheden Beleving van slechte dienstverlening En gewoon: niet efficient! Aan de voorkant gaat best wat mis
Deze week in het nieuws: Arnhem, 18 juni
DSO vanuit expertperspectief Wet Analyseren Semantisch model Specificeren Toepasbare regel Uitvoeren Loket Zaaksysteem Juridische regel Uitvoerbare regel Checken / Indienen LVBB IMOP Bepalen conclusie IMOP IMTR Legenda Begrip Component – PR13 Component – niet PR13 Informatiemodel Koppeling Registratie Regels ontvangen
DSO gebruiksperspectief Gelijke informatiepositie Eén klik op de kaart Digitaal toepasbare regels Onderzoekshulp om te checken
Wat zijn effecten van de Omgevingswet? Goede intake levert burger en overheid aan voor- en achterkant veel op: Betere dienstverlening Meer zekerheid vooraf; meteen ontvangstbevestiging Betere aanvragen Inzicht in proces
Waarom meer meldingen en minder vergunningen? Van nee tenzij naar ja mits Meer algemene regels Initiatieven vanuit vertrouwen (minder regulering) Deregulering maar wel met bijpassende dienstverlening
Modellering meldingenproces
Hoe werkt het