Derde training Verloop traject Systematisch werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Training Europees project Hear Me.
Workshop Handelingsgericht werken
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
door: Roderick Juffermans
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
HGW en gesprekken met leerlingen
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
De kaart is niet het landschap
Oplossingsgericht coachen
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Het geven van een workshop
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Online filmpjes maken. (
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
TRAINING PLUSCOACHING “De vraag naar antwoord” oplossingsgericht en systeemgericht werken in het onderwijs Houding / werkwijze pluscoach –Basis vanuit.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
Talent in Ontwikkeling
WORKSHOP ELEVATOR PITCH Loopbaanevent Trivalent Nynke Visser 21 mei 2016.
Informatie over Vanzelfsprekend voor een deelnemer en/of naastbetrokkene bij een zorgboerderij.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mondzorg - persoonsgericht
Oplossingsgericht werken
Doelen bijeenkomst Wat is van belang bij oplossingsgericht reflecteren en analyseren Rol IB-er Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse.
Anders kijken, anders doen
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Integraal sociaal werk
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Visie en strategie Les 4: strategie.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Persoonlijk Leiderschap
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Introductie intervisie
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Communicatie 7e les.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Derde training Verloop traject Systematisch werken Vrijwillig, maar toch… Wat is je bijgebleven uit de eerste trainingen, heb je hier al wat mee gedaan? Wat heeft je verrast? Nog vragen? Elze hoe gaat het?

Start Praktisch Voorstel Kennismaking Go / no-go Systeem Maar hoe dan? Hoe kom je er achter waar een jongere hulp bij wil? Welke vragen kun je stellen? Hoe ga jij als plusmaatje hiermee aan de slag? Wat verwacht de jongere van mij? Wanneer is dit gelukt? Koppelingsgesprek Rechtstreeks vragen Loop van de tijd ontwikkelt zich Waar kan ik jou bij helpen/steunen? Stel jezelf de vraag: Wat verwacht jongere van mij? Doelen stellen: computer Kleine stapjes Vraag jezelf af: wanneer is dit gelukt?

Verloop traject https://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4RU Bij 13 sec starten. Wat voor coachingsvaardigheden zien we in het filmpje? Laten vertellen / luisteren Wat zou je willen? (wondervraag) Tools aanreiken Zelf laten doen Kleine stapjes Opvangen wanneer het mis gaat: is niet erg

De acht stappen dans STERKE PUNTEN RESOURCES CONTACT LEGGEN SCHALEN CONTEXT DOELEN STELLEN COMPLIMEN- TEREN UITZON- DERINGEN TOEKOMST GERICHTHEID SCHALEN STERKE PUNTEN RESOURCES Stappen die je kan doorlopen in een coachingstraject Contact leggen: relatie Context Doelen stellen Complimenteren: Uitzonderingen: Wanneer lukt het wel? En wanneer nog meer? (haasje-over) Toekomst gerichtheid: (filmpje! Stok over de knoop heen) Wat is een wondervraag? Als je morgen wakker wordt, wat is het eerste waaraan je merkt dat er wat veranderd is? Schalen: Wat is een schaalvraag? Trappetje uit filmpje Helma (waar sta je nu: bij ik wil het niet, ik kan het niet, het lukt me niet etc) Drietallen. Probleem. Probeer 3 stappen uit de 8 stappen dans te gebruiken. 1 observator.

Contact maken

Context Genogram Iedereen om persoon heen ziet deze op een andere manier – dit heeft invloed op hoe de persoon zichzelf ziet. Alleen persoon zelf weet wie hij is

Doelen stellen

Complimenteren Horen ze niet vaak

Uitzonderingen

Toekomstgerichtheid

Schalen Schaal van 1 (nog begonnen worden) -10 (bereikt) waar sta je nu? Wat is er al bereikt? Wat zou er 1 stapje op de schaal hoger beter gaan? Welke sterktes en kwaliteiten heb je hiervoor nodig? Hoe kunnen we die goed benutten?

Gedurende het traject Evalueren en dan? met wie Hoe Wat waarom Opdracht: Tweetallen settings van evaluatiegesprek bedenken volgens blauwe vragen. Gaat het goed met het plusmaatje en de jongere? Welk nut hebben de contacten? Hoe is dat zo gekomen? Hoe: schaalvraag, gesprek, formulier, telefonisch Wat: proces, verwachtingen, afspraken Waar: locatie, ruimte reserveren, Wanneer: na elk gesprek, aan het einde van het traject, Waarom: wat levert het op voor leerling, maatje, omgeving, Met wie: ouders, jongere, mentor En dan: registreren, nieuwe plannen etc. Waar wanneer

Eindfase Neem de tijd Betrek het systeem Afsluiten op www.plusgroep.org Kwaliteitsvragenlijst De afsluiting mag langer duren, gaat niet alleen om het eindgesprek, afsluiting is iets waar je naar toe werkt (afbouwen) Is de begeleiding voldoende geweest? Wat ben je ermee opgeschoten? Is er nog iets nodig?

Contacten bijhouden Aanmelden en inloggen op www.plusgroep.org Profiel aanvullen Plan en contact Onkostenvergoeding Oefening: Samen profiel invullen: oplossingsgericht: sterke kanten uitvragen Profiel maken + profiel + foto

Vrijwillig maar toch.. Vrijwilligersovereenkomst Systeem Intervisie 2x Afspraak met jongere Contact met coördinatoren (Masterclasses/ workshops) Feedback trainingen? Filmpje: Doen is de beste manier van denken Praktisch: ID check + Kopie ID VOG Laxmie – Ghizlan Abichael – klasje