Derde training Verloop traject Systematisch werken Vrijwillig, maar toch… Wat is je bijgebleven uit de eerste trainingen, heb je hier al wat mee gedaan? Wat heeft je verrast? Nog vragen? Elze hoe gaat het?
Start Praktisch Voorstel Kennismaking Go / no-go Systeem Maar hoe dan? Hoe kom je er achter waar een jongere hulp bij wil? Welke vragen kun je stellen? Hoe ga jij als plusmaatje hiermee aan de slag? Wat verwacht de jongere van mij? Wanneer is dit gelukt? Koppelingsgesprek Rechtstreeks vragen Loop van de tijd ontwikkelt zich Waar kan ik jou bij helpen/steunen? Stel jezelf de vraag: Wat verwacht jongere van mij? Doelen stellen: computer Kleine stapjes Vraag jezelf af: wanneer is dit gelukt?
Verloop traject https://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4RU Bij 13 sec starten. Wat voor coachingsvaardigheden zien we in het filmpje? Laten vertellen / luisteren Wat zou je willen? (wondervraag) Tools aanreiken Zelf laten doen Kleine stapjes Opvangen wanneer het mis gaat: is niet erg
De acht stappen dans STERKE PUNTEN RESOURCES CONTACT LEGGEN SCHALEN CONTEXT DOELEN STELLEN COMPLIMEN- TEREN UITZON- DERINGEN TOEKOMST GERICHTHEID SCHALEN STERKE PUNTEN RESOURCES Stappen die je kan doorlopen in een coachingstraject Contact leggen: relatie Context Doelen stellen Complimenteren: Uitzonderingen: Wanneer lukt het wel? En wanneer nog meer? (haasje-over) Toekomst gerichtheid: (filmpje! Stok over de knoop heen) Wat is een wondervraag? Als je morgen wakker wordt, wat is het eerste waaraan je merkt dat er wat veranderd is? Schalen: Wat is een schaalvraag? Trappetje uit filmpje Helma (waar sta je nu: bij ik wil het niet, ik kan het niet, het lukt me niet etc) Drietallen. Probleem. Probeer 3 stappen uit de 8 stappen dans te gebruiken. 1 observator.
Contact maken
Context Genogram Iedereen om persoon heen ziet deze op een andere manier – dit heeft invloed op hoe de persoon zichzelf ziet. Alleen persoon zelf weet wie hij is
Doelen stellen
Complimenteren Horen ze niet vaak
Uitzonderingen
Toekomstgerichtheid
Schalen Schaal van 1 (nog begonnen worden) -10 (bereikt) waar sta je nu? Wat is er al bereikt? Wat zou er 1 stapje op de schaal hoger beter gaan? Welke sterktes en kwaliteiten heb je hiervoor nodig? Hoe kunnen we die goed benutten?
Gedurende het traject Evalueren en dan? met wie Hoe Wat waarom Opdracht: Tweetallen settings van evaluatiegesprek bedenken volgens blauwe vragen. Gaat het goed met het plusmaatje en de jongere? Welk nut hebben de contacten? Hoe is dat zo gekomen? Hoe: schaalvraag, gesprek, formulier, telefonisch Wat: proces, verwachtingen, afspraken Waar: locatie, ruimte reserveren, Wanneer: na elk gesprek, aan het einde van het traject, Waarom: wat levert het op voor leerling, maatje, omgeving, Met wie: ouders, jongere, mentor En dan: registreren, nieuwe plannen etc. Waar wanneer
Eindfase Neem de tijd Betrek het systeem Afsluiten op www.plusgroep.org Kwaliteitsvragenlijst De afsluiting mag langer duren, gaat niet alleen om het eindgesprek, afsluiting is iets waar je naar toe werkt (afbouwen) Is de begeleiding voldoende geweest? Wat ben je ermee opgeschoten? Is er nog iets nodig?
Contacten bijhouden Aanmelden en inloggen op www.plusgroep.org Profiel aanvullen Plan en contact Onkostenvergoeding Oefening: Samen profiel invullen: oplossingsgericht: sterke kanten uitvragen Profiel maken + profiel + foto
Vrijwillig maar toch.. Vrijwilligersovereenkomst Systeem Intervisie 2x Afspraak met jongere Contact met coördinatoren (Masterclasses/ workshops) Feedback trainingen? Filmpje: Doen is de beste manier van denken Praktisch: ID check + Kopie ID VOG Laxmie – Ghizlan Abichael – klasje