Managementgame 7/11/2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inhoud Debriefing Uitleg concepten. Inhoud Debriefing Uitleg concepten.
Advertisements

Geld verdienen met trends
Vlajo Challenge Speel en onderneem. Kom proeven op onze provinciale workshops: 29 februari 2012 St Paulusinstituut Herzele 9u – 11u 1 maart 2012 St Lutgardisschool.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Oplossingsstrategieën
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Medmec04 les 5 Engagement.
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
De HORTI BusinessGame Waarom meedoen?.  Schaalvergroting in de tuinbouwsector verandert de eisen aan management en ondernemerschap.  Grotere bedrijven.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Geld verdienen met trends
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
The Sport Company Startpresentatie. Over het spel Managementsimulatie over handelsonderneming Strategie als aangrijpingspunt Extra opdrachten Moeilijkheidsgraad.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Poppodium Strategic Business Game
Onderzoeksvaardigheden 3
Project Serious Games Hogeschool Rotterdam – Mediatechnologie en Libanon Lyceum Rotterdam – Technasium In samenwerking met de Openbare Montessorischool.
Managementgame 4/11/2015. Vandaag Inleiding Marcel van der Lugt -Competentie/Leerdoel/Toetsing -Spelen van de game, wie, wanneer? -Tips van studenten.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Tafel dagbesteding gemeenten
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Ondernemerschap Ondernemen moet je doen. Nieuwe lesopzet  1 e uur bezig met de reader  2 e uur bezig met een andere opdracht  Iedereen heeft werkboek.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Mediaondernemerschap Workshop 2 Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303 Marcel van der Lugt – MO304.
Introductie Ontdek Nederland Een ‘locatie’
TeachMeet - iPadstoplicht
Koffieochtend Bibliotheek Hoograven
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Reken je (niet) rijk.
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
What will you do to change the
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Mijn visie op onderwijs
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Mens & Maatschappij D-Toets
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Mens & Maatschappij D-Toets
S.O. H7 MATERIE §Test jezelf
ADL Les 1.
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
ADL Les 1.
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Transcript van de presentatie:

Managementgame 7/11/2016

Vandaag Inleiding Marcel van der Lugt Competentie/Leerdoel/Toetsing Spelen van de game, wie, wanneer? Tips van studenten van digitale mediastrategie Bizzgames, uitleg van de game Joost Schouten Afsluiting Marcel van der Lugt, uitdelen van competitieboek Poppodium

Competentie/Leerdoel/toetsing MIC-Competentie = Ondernemen en publishing Leerdoelen: Het nemen van gefundeerde beleidsbeslissingen op het gebied van marketing en financiën op basis van gegevens over de markt, financiële situatie, personele bezetting en media-inzet Het kunnen interpreteren, analyseren en concluderen van gegevens uit een businessgame (simulatie van de praktijk). Toetsing: Een reflectieverslag van de managementgame maakt onderdeel uit van je groepsportfolio.

Game in ondernemerschap

Spelen van de game De ondernemersteams per klas spelen elke week tegen elkaar in een virtuele markt. Ieder team is manager van een poppodium. Er zijn 4 rondes. Per klas een winnaar!! Week 45 oefenronde plus toewijzing codes per team Week 46 nabespreking oefenronde en spelen eerste ronde in de klas Week 47, 48 en 49 speel je rondes als team op een locatie naar vrije keuze. Elke vrijdag om 16.00 uur worden de rondes afgesloten. Begeleiders van de game zijn Marcel (303 en 304) en Eric (301 en 302) Zie volgende sheet voor data en tijden (roostering)

Roostering Klas Week 45 Week 46 301 7/11 15.20-17.00 16/11 12.00-13.40 7/11 15.20-17.00 16/11 12.00-13.40 302 8/11 11.10-12.50 15/11 10.20-12.00 303 11/11 12.50-14.30 18/11 12.00-13.40 304

Tips van medestudenten Lees het competitieboek ‘Poppodium’ Maak gebruik van het werkboek vanaf de testronde Vraag aan je docent hoe de personeelsplanning werkt Bestudeer de resultaten en feedback uit de game goed! Maak gebruik van het spreadsheet (zie mediaondernemerschap.hvamic.nl, MO05/Start-up 2 )

En nu Bizzgames

06 9

Poppodium Strategic Business Game Ontwikkeld vanuit de praktijk Geen droge managementtheorie Student wordt manager Benchmark vergelijking met Top 3 concurrentie Online toegankelijk 06 10

Doelstelling Poppodium Manage je eigen Poppodium Kwalitatief goed en gevarieerd aanbod Zakelijk aanpak gericht op continuïteit Neem elke ronde op elkaar afgestemde beslissingen Bereik de hoogste “performance”-score Imago voor 60% marketing, inkoopbeleid, personeelstevredenheid en winst Programmering voor 40% bereik, diversiteit, regiofunctie, consistentie 06 11

Taken van managementteam Bepaal uitstraling en hoofdmuziekgenre Houd rekening met stakeholders: Bezoekers Personeel Subsidieverstrekkers (gemeente en provincie) Sponsoren Programmeer 39 avonden per kwartaal (= spelronde) Neem beslissingen op het gebied van marketing, horeca, personeel, financiën en veiligheid 07

Maak een goede taakverdeling. Zo ga je efficiënt om met de tijd en kun je de hoeveelheid informatie beter verwerken. 08

Begin met het lezen van het handboek! Hierin staat een beschrijving van het Poppodium, de genres, doelgroepen, bands en werkzaamheden. 08 14

benchmarks en feedback van de startsituatie. Analyseer deze goed! Veel van deze informatie staat ook op de spelsite. Hier vind je de resultaten, benchmarks en feedback van de startsituatie. Analyseer deze goed! 09

In elke ronde wordt een bepaald onderwerp extra belicht. Bijvoorbeeld subsidiëring of sponsoring. Dit kun je vinden in de ronde-informatie. 10

en wereldmuziek. De keuze die je hier maakt geldt voor de gehele game. In ronde 1 maak je een keuze uit de verschillende genres zoals dance, rock, pop en wereldmuziek. De keuze die je hier maakt geldt voor de gehele game. 08 17

Je genrekeuze is bepalend voor je programmering en marketing. Elk genre heeft zijn eigen soort publiek, maar met elk genre kun je winnen. Je genrekeuze is bepalend voor je programmering en marketing. 08 18

Programmeer elk kwartaal 39 avonden die passen bij je genre en imago. Houdt hierbij rekening met de verschillende programmeringseisen. 10 19

Tips voor de programmering Programmeer alle 39 avonden per kwartaal (= spelronde) Maak geen zelfde weekboekingen Houd rekening met de diversiteit (gemeente) Houd rekening met de regionaliteit (provincie) Houd rekening met de risicobands 07

die goed passen bij de uitstraling en de doelgroep van je Poppodium. Vanaf ronde 2 kan je bij Marketing verschillende communicatiekanalen inzetten die goed passen bij de uitstraling en de doelgroep van je Poppodium. 11

In ronde 3 maak je hier ook actief een keuze voor de sponsoren, die goed passen bij het imago en de doelgroep van je Poppodium. 11 22

Op basis van de programmering moet er goed worden ingekocht. Elk genre heeft zijn voorkeur. Jazzliefhebbers drinken wijn en Rockers liever bier. 12

Voor de personeelstevredenheid is een goede inplanning van personeel en training belangrijk. Vergeet ook de extra beveiliging bij risicobands niet! 12 24

Je hebt inkomsten van bijv Je hebt inkomsten van bijv. tickets, subsidies en uitgaven aan gages, MarCom en inkoop. Vanaf ronde 2 beslis je over Financiën en kun je geld lenen of aflossen. 12 25

Bij de verwerking van een ronde werken je beslissingen op de verschillende onderdelen door in je performance score. Deze bepaalt je plek op de ranglijst. 12 26

De ranglijst en de opbouw van je performancescore staan weer klaar op de spelsite. Vergelijk deze resultaten met de Top 3 van je concurrentie. 09 27

Bedankt voor de aandacht en succes! 18