Basis voor inhoudelijke kader

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
IPV 2012 Van opleidingsadviseur naar personeelsadviseur
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
27 juni 2005De nieuwe modelconvenant van naaldje tot draadje 1 De diversiteitstoets in de sectorconvenants.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Oproep Mensgericht ondernemen.  Geef een korte situatieschets van uw organisatie op dit moment zowel naar werking als naar context. Link dit aan uw kwaliteitsopstap/
Divers personeel Een aangepaste klantenservice voor een divers doelpubliek Opbouwen van een sterk imago. Verborgen talenten, creativiteit en flexibiliteit.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Projectgroep: Opvolging onderwijs in de bi- en multilaterale ontwikkelingssamenwerking.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
VLAAMSE BELEIDSMAATREGELEN IN SECTORAAL PERSPECTIEF Faiza Djait.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Conceptnota Bis Duaal Leren
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Naar een nieuw stelsel van duaal leren. Beleidsnota’s Onderwijs – Werk, conceptnota bis “Samen met het beleidsdomein onderwijs/werk creëren we een geïntegreerd.
Overleg Vlaams banenpact Comité Vlaams ABVV - 24/03/2015.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Dany Cottyn Brugge P r o j e c t o n t w i k k e l a a r E A D.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
OPROEP Werkplekken Duaal Leren Infosessie
Beleidsmaatregelen in sectoraal perspectief
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Sectorconvenants als hefboom
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
RTC Oost-Vlaanderen vzw
OPROEP Werkplekken Duaal Leren Infosessie
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
OPROEP Duale leertrajecen Infosessie
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Oproep Mensgericht ondernemen
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Zelfevaluatie GOK.
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Sectorconvenants 2018-2019 Inhoudelijk kader

Basis voor inhoudelijke kader Verder bouwend op sectorconvenants 2016-2017 3 decretale kapstokken: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Competentiebeleid Evenredige arbeidsdeelname Beleidskaders zoals beleidsnota, conceptnota duaal leren, Europese Skills agenda, focus op talent,…. Belangrijke rol van sectoren in Vlaams arbeidsmarktbeleid

Kapstokken en thema’s Afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt - Inzetten op duaal leren en werken, stages en studie en beroepskeuze met aandacht voor stem Competentiebeleid waaronder levenslang leren Aandacht voor competenties van de toekomst Aandacht voor basiscompetenties Alle talenten aan de slag Werk maken van werkbaar werk Het beleid van evenredige arbeidsdeelname en diversiteit Diversiteit bevorderen Discriminatie tegengaan

Van inhoudelijk kader naar sterk sectoraal convenant Omgevings-analyse De sector in cijfers en trends Mogelijke bronnen: werk.be, website VDAB,… Analyse op vlak van diversiteit en KMO-aandeel Toekomstige uitdagingen in de sector en veranderende competentienoden Visie Sterkte-zwakte analyse + uitdagingen op korte en lange termijn Intersectorale aanknopingspunten (of met clusters) Visie op 7 thema’s

Van inhoudelijk kader naar sterk sectoraal convenant Prioriteiten Op basis van omgevingsanalyse en visie en rekening houdend met inhoudelijk kader worden prioriteiten bepaald Diversiteitsmonitoring op 1 of meerdere prioriteiten Acties Voor elke prioriteit worden door de sector acties gedefinieerd. omschrijving, timing, betrokken partners, beoogde doelstelling

Resultaatsindicatoren Doelstelling: Transparantie en overzicht van realisaties en vooruitgang Administratieve lastenverlaging Gewijzigde aanpak: Minstens 1 resultaatsindicator per decretale kapstok Weerspiegeling van belangrijke acties Werken met keuzemenu (mogelijke uitzondering in onderhandeling) Outputgerichte indicatoren

Resultaatsindicatoren Weergave in nieuwe convenant Decretaal thema Gekozen indicator Streefcijfer Streefcijfer jaarlijks of 2 jaarlijks? Nulmeting Gebruikte databron Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt (geef minstens 1 indicator op) … ….   Competentiebeleid Evenredige arbeidsdeelname

Financiering Financiering (49.000 euro/VTE/jaar) 80% inspanningsverbintenissen Op basis van rapportering van inspanningen (tussentijds en eindrapport) 20% resultaatsverbintenissen Op basis van behaalde doelstelling van indicatoren 20%/ het aantal indicatoren = % per indicator (eindrapport)

Inhoudelijk: afstemming onderwijs-arbeidsmarkt Aanbieden van voldoende en kwaliteitsvolle leerwerkplekken belang duaal leren STEM-actieplan Intersectorale studie- en beroepskeuze Inzetten op duaal leren en werken, stages en studie- en beroepskeuze met aandacht voor STEM

Verplicht thema: duaal leren Sectoren als mede-eigenaar en draaischijf in nieuw stelsel duaal leren en werken door onder andere: Uitbouw sectorale partnerschappen Erkenning van ondernemingen De opvolging Opmaak van standaardtrajecten Belangrijke schakel tussen onderwijs en arbeidsmarkt Samenwerking met RTC Deelname klankbordgroep sectoren van Syntra Vlaanderen

Verplicht thema: duaal leren Integraal beleid voor kwaliteitsvolle en voldoende leerwerkplekken: Ondersteunen van ondernemingen in juiste condities van werkplekleren = focus op kwaliteit Bewaken dat er voldoende leerwerkplekken zijn Sectoren die niet op duaal leren en werken kunnen inzetten => versterkte aandacht naar stages en leerwerkplekken We vragen dat sectoren kwaliteitsvol en voldoende leerwerkplekken voorzien, zowel breed, meer bepaald in het kader van stages in voltijds onderwijs, in hoger onderwijs en het volwassenonderwijs, als in het kader van het duaal leren en werken en in het kader van het huidige stelsel leren en werken, en blijven ondersteunen als middel om leerlingen te oriënteren, om hen te helpen leerervaring op te doen, om competenties aan te leren op de werkvloer en om vroegtijdige en ongekwalificeerde uitstroom te voorkomen. De Vlaamse regering koos in 2015 resoluut om een nieuw stelsel van duaal leren en werken te ontwikkelen, als kwaliteitsvol en volwaardig alternatief naast de bestaande ‘klassieke’ onderwijsstelsels. De lerende wordt daarbij ondergedompeld in een werkomgeving, komt dichter bij de arbeidsmarkt te staan en verwerft belangrijke basisattitudes in combinatie met praktijkgerichte kennis. We vragen sectoren om maximaal mee hun schouders te zetten onder de huidige beleidsontwikkelingen inzake duaal leren en werken, en werkplekleren verder te stimuleren binnen deze contouren. Met de conceptnota bis en het decreet overeenkomst alternerende opleiding (OAO) hebben we er als Vlaamse Overheid voor gekozen om sectoren (samen met hun bedrijven) mede-eigenaar te maken van het hele systeem van duaal leren en werken, en zo de ambitie te realiseren om zowel kwantitatief als kwalitatief voldoende werkplekken aan te bieden. Sectoren worden geresponsabiliseerd en gestimuleerd om sterke engagementen op te nemen. Zij worden de draaischijven van het nieuwe duaal leren en werken. Sectoren dienen ook een integraal beleid te voeren met betrekking tot werkplekleren. Iedereen heeft m.a.w. recht op een kwalitatieve leer- en werkomgeving. Een sectorale aanpak is belangrijk voor de verdere concretisering van het duale leren en werken. Sectoren zetten in op de uitbouw van sectorale partnerschappen, de erkenning van ondernemingen, de opvolging, … in uitvoering van het decreet overeenkomst alternerende opleiding (OAO), alsook de opmaak van standaardtrajecten samen met de onderwijspartners voor nieuwe duaal ingerichte opleidingen; Samen met andere stakeholders zien we sectoren als een belangrijke schakel in het dichter bij elkaar brengen van onderwijs en de arbeidsmarkt en vanuit de werkplekken in de bedrijven om signalen te geven ten aanzien van de opleidings- en onderwijsverstrekkers en omgekeerd. Ook samenwerking met de Regionale Technologische Centra (RTC’s) is hierbij belangrijk; Sectoren nemen deel aan de klankbordgroep sectoren van Syntra Vlaanderen, … Sectoren ondersteunen ondernemingen in het creëren van de juiste condities voor werkplekleren. Sectoren sensibiliseren en ondersteunen bedrijven in het uitbouwen van een leercultuur als onderdeel van hun HR- en strategisch competentiebeleid. Zo kunnen zij actief en vanuit duaal leren en werken een focus op talent-cultuur introduceren en ondersteunen binnen bedrijven; Tenslotte is het naast inzetten op kwaliteit ook belangrijk dat sectoren mee bewaken dat er voldoende leerwerkplekken zijn voor een succesvol leertraject. Daar waar er (kwantitatieve) knelpunten opduiken of gesignaleerd worden, neemt de sector een actieve rol op in het zoeken en vinden van werkplekken en het informeren van bedrijven hieromtrent. Alleen zo kunnen we de garantie op een werkervaring voor elke jongere mee realiseren.

Inhoudelijk: competentiebeleid Competentieprognoses Aanpassen van vorming en opleiding Zoeken naar samenwerking over sectoren Aandacht voor competenties van de toekomst

Verplicht thema: aandacht voor competenties van de toekomst Evolutie naar innovatieve kenniseconomie Ontwikkeling van kennis van vaardigheden essentieel => snelle verandering van jobinhoud en nodige competenties Nood om te anticiperen op veranderingen en uitdagingen Competentieprognoses Flexibel opleidingsaanbod Samenwerking over sectoren heen

Inhoudelijk: competentiebeleid Verhogen van basiscompetenties Promoten van geletterdheid in opleiding en vorming Bijzondere aandacht naar kortgeschoolden, personen met migratie-achtergrond, anderstaligen en 55+ers Aandacht voor basis-competenties

Inhoudelijk: competentiebeleid Focus op talent Werkplekleren voor werkzoekenden en leefloongerechtigden EVC Alle talenten aan de slag

Inhoudelijk: competentiebeleid Verder werken aan ingeslagen pad Aandacht voor dalen van werkstress, verhogen van motivatie en werkbetrokkenheid en aanpakken van werk-privé balans Werk maken van werkbaar werk

Inhoudelijk: beleid van evenredige arbeidsdeelname en diversiteit Overzicht van hoe aandacht voor diversiteit verweven zit in prioriteiten Toepassen van diversiteitsmonitor Specifieke diversiteitsacties naar bepaalde kansengroepen Diversiteit bevorderen

Inhoudelijk: beleid van evenredige arbeidsdeelname en diversiteit Sectorale gedragscode als minimumvereiste Inzetten op zelfregulering en zelfcontrole Discriminatie tegengaan

Verplicht thema: discriminatie tegengaan Wat met discriminatie?

Inhoudelijk: transversale thema’s Met VDAB, Syntra Vlaanderen, Onderwijs,… Breed opentrekken partnerschappen Aanpakken van overkoepelende uitdagingen met verschillende sectoren en/of andere partners (clusters) Intersectorale samenwerking en clusterwerking Aangepaste aanpak voor KMO’s KMO-vriendelijke beleid KMO’s erkennen en inzetten

Sectorconvenants generatie 2018-2019 En nu…? Praktisch verloop

Timing voor de zomer 19/6: voorstelling inhoudelijk kader 20/6: sjabloon convenant 2018-2019 wordt naar de 2 contactpersonen van elke sector gemaild. Check door sector van de vooringevulde gegevens door WSE (gegevens begunstigde, bankrekeningnummer,…). Het inhoudelijk voorstel van de sector wordt in dit sjabloon gemaakt.

Timing na de zomer 15/9: deadline sectoren om 2 data tussen 3/11 en 15/12/2017 voor onderhandeling aan WSE door te geven. 2/10: deadline indiening ontwerpconvenant door sectoren Oktober: screening voorstellen door ambtelijke werkgroep + feedback naar sectoren November – begin december: onderhandeling (indien nodig) December: doorgeven namen + % VTE sectorconsulenten voor 2018-2019

Info & vragen Veelgestelde vragen: www.werk.be/faq-categorie/sectorconvenants Infopagina en achtergrond bij generatie: www.werk.be/beleidsthemas/sectoren/infopagina-voor-sectoren-2018-2019 Documenten, sjabloon, inspiratiemenu,… Inhoudelijke vragen: persoonlijk aanspreekpunt (Ariane, Evelien, Jessie, Kim, Lieselotte, Lieve, Patricia) Financiële / administratieve vragen via generieke mailbox: sectorconvenants@vlaanderen.be (Ryfka / Sofie)