Het meten en verbeteren van leerprocessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Module B: De ‘Whole School Approach’
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Implementatie van de UNCO-MOB
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Organisatie en beheer Week 1.
Financiering van eHealth innovaties
Wat hebben we geleerd (1)? Pantar: verantwoordelijkheid bij werkleiding neerliggen, samen delen, je hoeft niet alles zelf te doen als opleider. Zorgpunt:
Een startersgids voor innovatie
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Clingendael European Health Forum Prof. dr. W.H. van Harten Huys Clingendael, 25 januari 2006.
Les 1 M&O.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Portfolio
Mintzberg en Argyris De bouwstenen en het cement van de organisatie
1 Innovatie in je organisatie - Ella Wijsman - Jan Lubberding - Patrick van Thiel Discussieleider: Peter Roelofs.
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Natuurkunde overal 2 HTG
Deel anders, mijn organisatie
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Alle lijntje bij elkaar…?
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Toets klaar, lezen maar! Lezen vergroot je woordenschat (bij een kwartier lezen per dag  in een jaar  meer dan 1000 nieuwe woorden! Lezen vergroot jouw.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Ervaring met een nieuw opleidingsplan Joost Frenkel Cor de Kroon.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Samenwerkingsprikkels over gemeentegrenzen heen  Studiedag 31 augustus 2016: Visie, vertrouwen en belangen als basis voor succes !?  Ward Saver, Mentor.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Externe validering; de handschoen opgepakt
Innovatiecafé - Zorg voor innoveren:
Hogere denkvaardigheden
Succesvol implementeren in de zorg
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Kwaliteitszorg Les 4.
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Samenwerken en communicatie
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Hoe snel is geluid? Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Transcript van de presentatie:

Het meten en verbeteren van leerprocessen

Innovatie J. Gaspersz (2013)

Formatie deelnemers RTTI

Innovatiebeleid ontwikkelen Innovatiematrix – invloed innovatie op organisatie / docent Innovatie Portfolio Management

Structuur Mintzberg (2006)

Keuning (2007) F-structuur Lijn/staf Docenten geven les op verschillende lagen en over locaties heen

Implementaite RTTI Implementatie RTTI moet door alle teamleiders op de agenda geplaatst worden. Eenheid van bevel Implementatie RTTI veranderingsproces van denken kost tijd

Cultuur Schein (2000) Cultuur is bepalend voor wel of niet innoveren Uitblijven cultuuronderzoek negen jaar geleden is nog steeds bepalend voor de weerstand.

Cameron en Quin (2006)

Power

Hoe nu verder? Zit met innovatie nog steeds in de eerste fase, kennis opdoen. Eerste RTTI-toets vindt pas over twee weken plaats. LA3 is dan afgelopen, innovatie gaat dan eigenlijk pas echt van start. Idee om eigen innovatie in een model te stoppen: InnovatieSleutel of PDCA-cirkel van Deming Waar schrijf ik dat weg? Tip aan directie om beleid op te maken: - Moet ik dat verder uitwerken??