Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kunst *nienke*.
Advertisements

3 Matisse tot Malevich Matisse en Picasso
Kunststromingen.
Kubisme Ruby, Anne & Dani V4.
Beroemde kinderen Leonardo da Vinci
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kunstproject groep 8.
beeldanalyse Surrealisme frottage collage
Escher.
Gemaakt door Suzanne Koene-Jurgens
Kunstproject over Pablo Picasso
Gemaakt door: Sean, Petra, Lize en Söfyan.
Opdracht ‘Rembrandt’ menu.
Thema: mijn schaduw verrast me
Fauvisme = Kijk naar het filmpje. Wat valt op? Let het kleurgebruik, manier van afbeelden (als een foto of juist niet), vormen, etc.
Van Abbemuseum.
Gemaakt door mandy voorburg.
Pablo Picasso (1881 – 1973).
Marieke Tuinman Natasja Langwerden Klas VR2A 17 juni 2013
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Corneille Guillaume Beverloo
10 verschillende kunststromingen
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Wat is kunst?
Peter Diem Koeien. Wie is die Peter? Kunstenaar uit Nederland. Veel voorkomend thema in zijn werk: koeien. Gebruikt veel felle kleuren, geen wit meer.
Spreekbeurt in groep 4.
Kenmerk 18 De Renaissance Les 40: Leonardo da Vinci.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 3 Kleur
Spreekbeurt in groep 4.
Expressionisme schilderkunst ( )
bing. com/videos/search
Groepsopdracht ‘Maak samen één schilderij’ THTEX
Vis in het water Genesis 1:20-23
Bellen tekenen Handelingen 2:1-2
GRIEZELBOMEN Je loopt in het donker en bent verdwaald.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Piet Mondriaan
Het hele verhaal Genesis 2:1
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 3 Kleur
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
‘Ieder kind is een kunstenaar
Losse onderdelen die samen één geheel vormen
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig? Schaar, lijm, computer en een printer.
Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D
BRUGGEN Art & Design opdracht ‘Architectuur’ - GT1
Met andere ogen kijken…
Lessenserie kubisme les 4 Zelfwerkles
Art & Design Productvormgeving.
Antoni Gaudi.
Piet Mondriaan.
Muzische vorming.
Pablo Picasso.
Salvador Dalí.
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920 We kijken naar schilderijen in de 3 fasen van deze kunststroming en tussendoor en daarna gaan we….zelf aan het werk!

“…….Let’s start!” Maak een tekening van jezelf op het schoolplein met potlood. Je krijgt hiervoor 8 minuten de tijd.

Kubisme Zullen we eens kijken? 1ste fase: De kunstenaars van het Kubisme deden alsof de natuur bestond uit kubussen, kegels en bollen. Alles werd dus met deze vormen getekend. Je kon de bollen, kegels en kubussen goed herkennen.   Zullen we eens kijken?

Kubisme 2de fase: Men ging de grondvormen van het voorwerp steeds verder uitpluizen, zodat de meest interessante vorm overbleef. Zo ontstond een nieuw indrukwekkend voorwerp. De vormen werden steeds eenvoudiger gemaakt.

Kubisme De vorige fasen werden samengevoegd. fase 3 Vormen uit het platte vak werden uitgeknipt en tot een collage gemaakt.

De belangrijkste kenmerken van het Kubisme:: Het meest kenmerkende bij de kubisten was dat alles werd vereenvoudigd. (Het werd veel simpeler gemaakt). Kleur was niet zo belangrijk. Geen felle kleuren. Slechts grijsachtige en bruine tinten in het begin. Kleur werd in latere stadia wel belangrijk. Er werd een hoofdvorm getekend. Je zou denken dat die hoofdvorm het belangrijkste was, maar ook de restvorm werd belangrijk. (Het wit dat jij over hebt op jouw tekening is restvorm) Onderwerpen die belangrijk waren: landschappen, mensen en stillevens. In de eerste fase werden veel kleurovergangen geschilderd. Later waren de kleuren apart van elkaar belangrijker. Zo ontstonden kleurvlakken. Het collage effect werd nu ook heel duidelijk zichtbaar.

Pablo Picasso 1881-1973 Picasso was een beroemde schilder. Hij maakte schilderijen en beelden die uit kubusachtige vormen bestonden. Pablo keek ook goed naar Afrikaanse beelden en vormen. Maskers en totempalen trokken zijn aandacht en die begon hij ook in zijn schilderijen te verbeelden.

Een Kubisme-test! Je krijgt schilderijen/beelden te zien. Kies of deze schilderijen/beelden bij het Kubisme horen

Nee, dit is mozaiekwerk; dit hoort bij de stijl jugendstil

ja

ja

Salvador Dali, geen kubsisme dus

Leonardo Da Vinci, geen kubisme

Gaudi Sagrada Familia (kathedraal) geen kubisme

En nu………. verder aan het werk met een “kubistische opdracht”!

Opdracht 1 Knip een velletje papier in 7 stukken (het maakt niet uit hoe groot) Teken op de stukken: 2 oren, 2 ogen, een neus, haren, een mond. Je hebt nu 7 stukjes met een afbeelding, leg de puzzel nu weer in elkaar…. Wat zie je?????

Opdracht 2 Zoek plaatjes van een instrument of een stilleven. Knip op dezelfde wijze als in opdracht 1 een aantal stukken en leg de afbeelding “anders “ in elkaar. Kies het materiaal waar je mee gaat werken (verf, potlood of houtskool) en schets de “stukken” op het grote papier. Zorg ervoor dat je de “stukken” van het instrument of het stilleven met elkaar verbindt zodat je geen “restvlakken” overhoudt. Je hebt voor deze hele opdracht twee lesuren.