Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht Rode hoed: legitimeert gevoelens, ingevingen en intuïtie Zwarte hoed: Logische negatieve argumenten, beoordelingen en terughoudendheid Gele hoed: Logische positieve argumenten, haalbaarheid en voordelen op niveau van het team op niveau van de cliënt de cliënt op niveau van de individuele hulpverlener op organisatieniveau onze organisatie maakt dit mogelijk de antwoorden die we via deze weg vinden op de noden van cliënten dit komt zo gewoon, zo naturel over, nu lijkt het een beetje raar dat we deze mogelijkheden eerder niet zagen we kunnen vele dingen die we al goed doen hierin opnemen: bijvoorbeeld een ecogram maken achterliggende mens- en maatschappijvisie Groene hoed: nieuwe ideeën en creatief denken over te gaan tot implementatie in een team waar weerstand te verwachten is methodieken concreet aan de slag met een cliënt weerstanden en obstakels bij cliënten geen toekomstdoel, geen veranderingsbereidheid, geen ties
Rode hoed: legitimeert gevoelens, ingevingen en intuïtie de grondvesten daveren een beetje dit biedt kansen! Dit geeft energie wat sprak me dadelijk aan? Onzekerheid Tussen hoop en wanhoop Goesting! Pragmatiek Help!
de grondvesten daveren een beetje m'n identiteit verandert: ben ik nu hulpverlener of bemiddelaar? Dit is tegelijk confronterend en verhelderend naar m'n rol als hulpverlener
dit biedt kansen! Wij krijgen nu deze kans, we moeten ze grijpen, we zijn een topteam. We zijn op goede weg! Dit sluit aan bij onze visie! Dit past in de vernieuwde visie van onze werking, het zit binnen de krachtlijnen
dit geeft energie om bestaande visie verder te concretiseren in de praktijk
wat sprak me dadelijk aan? De nadruk op de cliënt zelf De focus op weak ties De focus op krachten de cliënt krijgt weer inzicht in eigen krachten
onzekerheid Dit is een andere manier van werken Dit wordt wennen!!! Wow, nog een lange weg te gaan eer dit echt in onze gewoonten ingebakken zal zijn. Hoe zorgen we ervoor dat dit gedragen wordt in een team want dit lijkt me wel belangrijk Dit vraagt een serieuze investering en een groot engagement en een sterk gedeelde visie van heel het team om structureel te veranderen Dit is een nieuwe kijk Toch belangrijk dat we weten waar we aan beginnen Dit vraagt in de eerste plaats een mentaliteitswijziging toch?
Goesting! Dit intrigeert: Dit inspireert dit klinkt als een top van een ijsberg, hier valt nog veel te ontdekken Dit inspireert
Pragmatiek Is dit een pakket dat je all the way moet toepassen of kan je hieruit delen halen?
Help! Ondersteuning nodig!
Tussen hoop en wanhoop Dubbel: grote investering, lastig maar ook groot potentieel, ik geloof erin, ik sta erachter, ik vind het duurzaam
Zwarte hoed: Logische negatieve argumenten, beoordelingen en terughoudendheid past niet bij onze werking niet voor onze cliënten we hebben de vaardigheden niet team realiteitszin dit vraagt een grote mentaliteitswijziging bij onze hulpverleners: ik zie dit niet gebeuren
past niet bij onze werking onze werking vereist dat cliënten op 21 dagen doorstromen, tja dan gaat het niet toch? dit is niet voor de eerste lijnshulp hier hebben wij de tijd niet voor onze begeleidingen zijn sterk afgebakend in tijd, het is dus onmogelijk om 'all the way te gaan". dit is alleen bruikbaar in begeleiding met een lange duur ons ambulant aanbod is te beperkt om cliënten binne eigen netwerk te versterken
niet voor onze cliënten allemaal goed en wel in de veronnderstelling dat mensen een netwerk hebben: onze cliënten zijn vaak erg geïsoleerd onze cliënten gaan dit niet zien zitten onze cliënten zijn hier niet klaar voor chronisch thuislozen hebben een te beperkt netwerk wat als cliënt niet wil meewerken? doelgroep van ons team: daklozen waarbij gemeenschappelijke noemer vaak geen of zwaar gekwetst netwerk laat ons wel wezen: het netwerk van de cliënt is soms "blij" om cliënt even over te kunnen dragen aan hulpverleners wat met de cliënten die voor zichzelf geen doel of toekomst zien? het risico op nieuwe kwetsuren is veel te groot het netwerk zelf wordt hier erg rooskleurig bekeken, vaak is het zelf behoorlijk gekwetst
we hebben de vaardigheden niet nood aan methodieken nood aan methodieken en tijd om ermee vertrouwd te geraken ik ben een goede één op één hulpverlener, geen groepswerker
team een eerste voorwaarde is dat iedereen in team helemaal mee moet zijn in visie en methodiek de mindset van een volledig team veranderen is moeilijk, moeilijk, moeilijk,
realiteitszin klinkt allemaal tof maar hoe realistisch is dit nu echt?
dit vraagt een grote mentaliteitswijziging bij onze hulpverleners: ik zie dit niet gebeuren dit gaat ten koste van de naturel van onze hulpverleners Het is nu niet het goede moment om in ons team grote veranderingen te gaan doorvoeren niet iedereen in team staat achter deze werkwijze op korte termijn te tijdsintensief
Gele hoed: Logische positieve argumenten, haalbaarheid en voordelen op niveau van het team op niveau van de cliënt de cliënt op niveau van de individuele hulpverlener op organisatieniveau onze organisatie maakt dit mogelijk de antwoorden die we via deze weg vinden op de noden van cliënten dit komt zo gewoon, zo naturel over, nu lijkt het een beetje raar dat we deze mogelijkheden eerder niet zagen we kunnen vele dingen die we al goed doen hierin opnemen: bijvoorbeeld een ecogram maken achterliggende mens- en maatschappijvisie
op niveau van het team we zijn gemotiveerd we hebben een sterk team we zien dit als een een vernieuwing en een uitdaging
op niveau van de cliënt de cliënt cliënt staat er niet alleen voor hij of zij ziet nu steun waar zij of hij die eerder niet zag altijd proberen, je riskeert vaak niet veel wanneer het mislukt voelt zich minder afhankelijk van de hulpverlening ontdekt eigen capaciteiten is enige manier om cliënt hulp-onafhankelijk te maken
op niveau van de individuele hulpverlener de hulpverleners van onze ploeg geloven er in slagen er in dit geloof ook op cliënten over te brengen ... staan er niet alleen voor, er is een netwerk, ze hoeven niet alles op hun schouders te laden je kan hier ook vrij goed op je eentje mee aan de slag, je hoeft niet te wachten op de grote maatschappelijke omslag of de omslag binnen je team.
op organisatieniveau het biedt antwoorden op ons wachtlijst of tijdsdruk probleem: wanneer dit lukt is er minder professionele hulp nodig en kunnen we meer mensen helpen
onze organisatie maakt dit mogelijk we hebben de tijd gekregen om hiermee aan de slag te gaan we krijgen de mogelijkheid om te experimenteren ze ziet dit als een investering in de toekomst
de antwoorden die we via deze weg vinden op de noden van cliënten zijn duurzamer cliënten leren hun netwerk niet alleen als een bron van problemen zien, maar ook van oplossingen ... helpen herval te vermijden ... vermijden dat mensen voor alles afhankelijk worden van hulpverlening
dit komt zo gewoon, zo naturel over, nu lijkt het een beetje raar dat we deze mogelijkheden eerder niet zagen
we kunnen vele dingen die we al goed doen hierin opnemen: bijvoorbeeld een ecogram maken
achterliggende mens- en maatschappijvisie het maatschappelijk verhaal klopt: verantwoordelijkheid terug geven aan het netwerk mensbeeld klopt: iedereen heeft krachten en kwaliteiten er is, als je goed kijkt, altijd wel een netwerk, hoe beperkt ook
Groene hoed: nieuwe ideeën en creatief denken over te gaan tot implementatie in een team waar weerstand te verwachten is methodieken concreet aan de slag met een cliënt weerstanden en obstakels bij cliënten geen toekomstdoel, geen veranderingsbereidheid, geen ties
over te gaan tot implementatie in een team waar weerstand te verwachten is nieuw team maken stagiaires inzetten als brengers van verandering binnen een team leren van elkaar de kracht van verhalen inzetten kijk ook voor dit probleem naar de weak ties van je team, wie in de ruimere omgeving van je team kent er iemand die een oplossing kan hebben voor dit deelprobleem het zal voor iedereen een omslag zijn en dus leren worden, zorg voor een veilig leerklimaat fail again, fail better leer uit bad practices er zijn heel wat situaties en casussen waar het credo baat het niet dan schaadt het niet perfect opgaat, daarin kan je het gewoon doen probeer leidinggevenden in je organisatie mee te krijgen ook hier: zoek naar weak ties maak een klein, hecht groepje trekkers voor dit thema vier kleine succesjes op dit vlak Gsm: van wie kreeg je sms-jes, naar wie belde je, ...Handig, meestal hebben cliënten een gsm bij de hand, ... casusbesprekingen laat obstakels, tegenkanting, etc. bestaan, dit is een andere manier, maar geen wondermiddel, heel wat weerstand zal niet alleen oprecht maar ook terecht en legitiem zijn. deel good practices
methodieken Sonestra met een maar VZW LUS Bindkracht Ligand Bart Libbrecht Eigen Kracht Conferentie
concreet aan de slag met een cliënt focus op quality of life voor de cliënt, het moet gaan om zijn/haar doelen maak al vrij vlug het onderscheid tussen strong en weak ties soms zal een cliënt door het stof moeten, herstel, van verbroken bindingen soms kan je weak ties gebruiken om strong ties te herstellen wederkerigheid? Hoe verschillend is die, moet die zijn bij weak en strong ties? casusbespreking: wanneer en hoe start je hiermee in een cliëntrelatie.
weerstanden en obstakels bij cliënten geen toekomstdoel, geen veranderingsbereidheid, geen ties stel je als hulpverlener de vraag: Wiens doel is geen doel? focus op quality of life voor de cliënt, het moet gaan om zijn/haar doelen in situatie met jongere en ouders die telkens ingaan op chantage: welke ties, strong maar zeker ook weak, kunnen mij/ons helpen om niet te helpen? welke ties zijn er wel? Wat vragen die ties van de cliënt?