Integraal sociaal werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Advertisements

Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Oplossingsgericht werken
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Dag 3 Jan Tibo directeur VZW Sporen Lieve Nevens staf VZW Sporen
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
De kaart is niet het landschap
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Oplossingsgericht coachen
Leren = Concentreren I II III.
‘it takes a village to raise a child’
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Introductie Opgroeien in Veiligheid
Betrokkenheid op de werkvloer
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Coaching week Rotterdam Academy.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Onderzoeksvaardigheden 3
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Signs of Safety.
Jeugdbeschermingskader
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Oplossingsgericht werken
Anders kijken, anders doen
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Integraal sociaal werk
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Integraal sociaal werk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Opdracht interviewen ouderen en technologie
Sleutels, codes en aanwijzingen
Talent in Ontwikkeling
Integraal sociaal werk
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Covey trainingsavond.
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Thema 4: Zo bereik je meer
Sleutels, codes en aanwijzingen
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerken aan veiligheid voor het hele gezin
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Slim tellen.
Slim tellen.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

Integraal sociaal werk Hoofdstuk 9. Veiligheid in een gezinssysteem Signs of safety: een oplossingsgerichte aanpak in jeugdzorg en kinderbescherming (Turnell & Edwards, 2009)

Doelgroep Kinderen waarover concrete zorgen zijn over de veiligheid Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Doelgroep Kinderen waarover concrete zorgen zijn over de veiligheid Opdracht: Heb je je wel eens zorgen gemaakt om de veiligheid van een kind in je omgeving? Wat heb je toen gedaan? Wat zou je doen als je je zorgen zou maken? Wanneer ben je gerustgesteld dat het weer veilig is?

Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Doel In samenwerking met ouders, het gezin en belangrijke personen uit het netwerk van het kind een veiligheidsplan maken om de veiligheid van het kind te waarborgen.

Basismethodiek oplossingsgericht werken Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Basismethodiek oplossingsgericht werken Repareer niet iets wat niet stuk is. Als iets werkt, doe het vaker. Als iets niet werkt, probeer dan iets anders. Kleine stapjes kunnen tot grote verandering leiden. De oplossing hoeft niet per se in verband te staan met het probleem. Geen enkel probleem is er altijd, er zijn altijd uitzonderingen. De toekomst is maakbaar.

Lesgroepopdracht (1) Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Oplossingsgericht interview in drietallen Ga op zoek naar elkaars krachten in een situatie. Eén persoon is de interviewer, de ander brengt een situatie in. De situatie gaat over een succeservaring op je stage, je werk, of uit je privésituatie. Het gesprek duurt minimaal 6 minuten. Duurt het korter, vraag naar wat nog meer, wat nog meer, wat nog meer!! Tips voor de interviewer: Om te ontlokken stel je vragen als: Kun je me vertellen over een casus waar je trots op bent? Kun je me een voorbeeld geven van een casus op je stage waar je in vast zat en waar het gelukt is vooruit te komen? Om te concretiseren stel je vragen als: Hoe heb je het voor elkaar gekregen?

Lesgroepopdracht (2) Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Een derde persoon observeert de interviewer aan de hand van de volgende punten: De interviewer werkt samen. De interviewer maakt complimenten. De interviewer exploreert de context. De interviewer stelt verschillende soorten activerende vragen. De interviewer stelt minimaal 1 keer een schaalvraag. De interviewer vraagt door en vraagt naar details over de persoon zijn aandeel in de situatie. De interviewer achterhaalt met de persoon wat zijn krachten zijn in de situatie.

Lesgroepopdracht (3) Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem De observator stelt de interviewer na het gesprek vragen als: Kun je me vertellen wat een geslaagd moment van het interview was? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Wat zou de geïnterviewde gemerkt hebben aan jou dat het je lukte? Wat heb je nog meer gedaan? En nog meer? Op een schaal van 1-10, waarbij 1 je slechtste interview ooit en 10 je beste ooit is, hoe waardeer je dit stuk werk waar je het nu over hebt? Tot slot geeft de observator 2 complimenten aan de interviewer aan de hand van zijn observatiepunten. Succes!

Praktische uitgangspunten voor bouwen aan partnerschap Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Praktische uitgangspunten voor bouwen aan partnerschap Respecteer de cliënt als iemand die het waard is om mee te werken Werk samen met de persoon, niet met het misbruik Besef dat samenwerken ook mogelijk is wanneer dwang vereist is Erken dat in elk gezin signalen van veiligheid aanwezig zijn Blijf veiligheid centraal stellen Ga na wat de cliënt wil Zoek altijd naar details Concentreer je op het tot stand brengen van kleine veranderingen Betrek het netwerk (genogram is een instrument)

Concreet zorgen formuleren Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Concreet zorgen formuleren Noem WIE er zorgen heeft Noem WAT de zorgen zijn Noem wat het EFFECT is op de veiligheid van de kinderen Bureau Jeugdzorg is bezorgd omdat vader (Ben) en moeder (Macy) schreeuwen en dreigen waar Summer bij is. Dit maakt Summer bang. (Summer durft niet meer te slapen en is moe op school.)

Begin met het verhaal van de ouders Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Begin met het verhaal van de ouders Wat gebeurde er toen? Buiten de ontkenningsdiscussie blijven, Beslissende gebeurtenissen, Betekenis die men aan de gebeurtenis toeschrijft, Inzicht in andere gezichtspunten, Het terrein in kaart brengen door de ogen van de ouders

Words and pictures Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Eenduidig verhaal voor alle betrokkenen, zodat iedereen zich op dezelfde manier met het probleem bezighoudt. Wat zijn de zorgen? Wie moeten dit weten? Wat moeten ze weten? Waarom moeten ze dit weten? ( wie wil dat ze het weten en wat is het doel van het weten?) Wat weten de mensen al? (of denken ze te weten?) NB: neutraal positieve start en een positieve boodschap aan het eind NB: hypothetisch verhaal kan ook, ‘als er niets aan de hand is’

Effect ‘it takes a village to raise a child’ (Turnell) Hoofdstuk 9 Veiligheid in een gezinssysteem Effect Het plan maken met ouders is een forum voor verandering. ‘it takes a village to raise a child’ (Turnell) Het plan is het begin en werkt als sleutel tot verandering. ‘it’s a journey’ (Turnell)

© J.C. Bakker | Boom uitgevers Amsterdam BV Behoudens de in of krachtens de Auteurswet gestelde uitzonderingen is het toegestaan het werk met naamsvermelding te vertonen en te delen, mits het werk in de originele staat blijft en niet voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. Het is niet toegestaan het werk te gebruiken als basis voor nieuw materiaal.