Zappen door een labyrint MIX IN DE TWEEDE HELFT VAN DE TWINTIGSTE EEUW H.16 De Bespiegeling vwo Zappen door een labyrint MIX IN DE TWEEDE HELFT VAN DE TWINTIGSTE EEUW
ZAPPEN DOOR EEN LABYRINT MIX IN DE TWEEDE HELFT VAN DE TWINTIGSTE EEUW -Technologie speelt een steeds grotere rol: Televisie, computer, internet. -De wereld verandert zo in een dorp maar tegelijk … -Verlies van het contact met de echte werkelijkheid. -In de kunst is alles al gedaan, er zijn geen heilige huisjes meer. -Kunstenaars zien dit niet als eindpunt, maar juist een beginpunt: -Spelen met en mengen van verschillende stijlen: avant-garde/volkskunst, klass./mod., filosofie/spektakel, museum/kermis.
Communistisch verleden Deimantas Narkevicius (1964) Once in the XX century (2006) filmpje
Amerika, helden? Gilles Barbier (1965) L‘Hospice (2002) Copper Green, guerillakunstenaar Iraq (2004) Apple reclame
Less is a bore Vooraf in de architectuur Modernisme Less is more! Form follows function
Less is a bore Charles Jencks bedenkt de naam voor een nieuwe stroming. Postmodernisme na het modernisme Oude architectuur stijlen worden geciteerd. Ornamenten vergroten de herkenbaarheid van een gebouw.
Less is a bore Ricardo Bofill (1939) Les Espaces d’Abraxas (Marne-La-Vallee) Wooncomplex in klassieke stijl.
Less is a bore Rem Koolhaas (1944) Bejing, CCTV filmpje Bejing, CCTV Prada winkel New York (2001)
Less is a bore Groninger museum Allesandro Mendini (1931) Museum als kunsttheater. sfeerimpressie
Recycling Rob Scholte 1958 Citeren! Wat is echt? Ik geloof niet dat origineel nog bestaat
Recycling Rob Scholte, Nostalgia 1989
Recycling
Recycling Seen it, done that, op zoek naar extremen Quentin Tarantino Film, video en televisie samen. In zijn – postmoderne- films verwijst hij naar andere films. Eclectisch geheel (stijlen en citaten grabbelton).
Recycling Cross over, postmodernisme in de muziek. Coldcut Zet zich af tegen de commercie binnen de dancescene. Experimenteren! More Beats+ Pieces collage techniek schets of eindproduct? Let us play 1997
Straat cultuur Hip hop en house ontstaan in de underground. New York (The Bronx), 1976 DJ en MC Filmpje Nederhop “Radiostations I question their blackness. They call themselves black, but we’ll see if they play this.” Public Enemy Geen instrument is zelf ingespeeld samples!
Straat cultuur De la Soul, Eye know Samples van oude soul platen Positief! Lauryn Hill R&B, (mix van hiphop en soul)
Straat cultuur, Keith Haring en Bansky De wereld van Keith Haring Graffiti kunstenaars uit de underground
Straat cultuur, Keith Haring en Bansky Cans Buffer ca 2004 Zonder titel, British museum Exit through the gift shop, trailer
Vrouwelijk schoon, Guerrilla girls 1985 Kunst als platform voor maatschappijkritische thema’s met een feministische lading. Anonieme leden (namen van overleden vrouwelijke kunstenaars).
Vrouwelijk schoon Nancy Burson Links: First beauty composite (Bette davis, Audrey Hepburn, Grace Kelly, sophia Loren en Marilyn Monroe), 1982 Rechts: Second beauty composite (jane Fonda, Jaqueline Bisset, diane Keaton, Brooke Shields en Meryl Streep), 1982 Madonna, Seks, religie, geweld BH van Gaultier
Kunst en reclame, High culture, low culture Jenny Holzer De straat als expositie ruimte.
Kunst en reclame, High culture, low culture Problemen zijn er genoeg. Oliviero Toscani laat ze zien op grote billboards. De foto’s – onderdeel van een reclamecampagne voor Benetton - zijn niet in scène gezet. Ze shockeren door de combinatie van kunst en commercie. ‘Winst en een intelligente boodschap kunnen heel goed samengaan’.
Kunst en reclame High culture, low culture Damian Hirst, Saatchi gallery Gebroeders Saatchi komen uit de reclame wereld. 10 Questions for Damian Hirst
High culture, low culture
High culture, low culture
High culture, low culture Werk Koons in paleis Versailles Zijn kunst is allesbehalve onomstreden. AMSTERDAM september 2008- Zestien werken van Jeff Koons zijn de komende drie maanden te zien in het paleis van Versailles. De Franse 'Zonnekoning' Lodewijk de Veertiende (1638-1715) draait zich om in zijn graf. Bijna driehonderd jaar na zijn dood heeft zijn pronkstuk Versailles, een nieuwe vorst gekregen: Jeff Koons (53), 'the king of kitsch', voormalig echtgenoot van de Italiaanse pornoster Cicciolina. Vanaf vandaag staan zestien kunstwerken van de Amerikaanse kunstenaar in de zalen en de tuin van het beroemde paleis, net buiten Parijs. Het twaalf meter hoge gevaarte Split rocker (half pony, half dinosaurus, bedekt met 90.000 bloemen) wacht de bezoekers op bij de Orangerie. In de Zaal van Overvloed staat Rabbit, een stalen konijn, terwijl Lobster (een immense hangende kreeft) de Zaal van Mars een nieuwe aanblik geeft… Waarom is deze tentoonstelling een vervaging tussen hoge kunst en lage kunst? 10 questions for Jeff Koons
High culture, low culture Martin Parr: “Ik ben niet geïnteresseerd in oorlog, honger en aids. En wel in de manier van leven van de mesn uit onze westerlijke wereld, in het veranderen van de wereldorde. Bovendien:je kunst nou eenmaal niet alles doen. Ik ben maar één van de vele forografen die serieus proberen de wereld en de mens vast te leggen.