Afhankelijkheden van Telecom Om diensten als Internet, Bellen, TV-kijken vast of mobiel mogelijk te maken is de beschikbaarheid van een aantal voorzieningen nodig: Verbindingen naar het kern netwerk Centrale platformen van de dienst Connectiviteit naar wereldwijd internet Stroomvoorziening in alle gebouwen langs de route: Geladen mobiel Mast mobiele communicatie Apparatuur in huis/kantoor In wijkgebouwen In stedelijke knooppunten Datacenters met de dienst platformen
Uitval: element in de keten doet het niet Kabelbreuk Gebouw functioneert niet: Uitval stroomvoorziening Overstroming Brand Defecte apparatuur: Software (fouten, hacking, changes) Configuratie (changes) Hardware storing
Telecom tijdens stroomstoring 3/2015 Mobiel bellen en Internet, SMS: houd na 30-120 minuten rekening met uitval globaal tot 80% van de sites viel uit accu mobiel toestel ook van invloed Vast Internet: Core en knooppunten nauwelijks uitval Wijk en straat: beperkte accu duur TV/Radio via Internet: zie vast internet: Etherontvangst Radio/TV (oa Digitenne): RTV Noord Holland is blijven werken, evenals TV en Radio
Mobiel/vast met noodstroomvoorziening
OOV diensten bij stroomstoring 3/2015 C2000: blijven functioneren (55 sites op noodstroom) 1-1-2: centraal deel bij V&J (Politie); toegang mobiel : via langst beschikbare mobiele aanbieder; toegang vast afhankelijk locale stroomvoorziening NL Alert en Crisis.nl: geen gebruik van gemaakt Calamiteitenzenders: RTV NH 1 minuut hersteltijd NCV: dienst bleef in de lucht, bij 40 contractanten geen UPS LCMS: bleef in de lucht; is ook via NCV bereikbaar
Leerpunten stroomstoring 27/3/2016 Informatie-uitwisseling binnen en tussen de algemene en functionele keten is een dominant knelpunt, ook na eerste uur van omvang bepaling Wens: inzicht in aard, omvang, effecten, verloop en prognose Overkoepelend beeld komt moeilijk tot stand Bereikt crisis communicatie doelgroep? Vraag daarnaar! Vertel waar informatie te halen als betreffend kanaal uitvalt Burgers en overheid zien mobiel onterecht als nutsvoorziening, en raken er van afhankelijk; mobiel kan langer uitvallen bij stroomstoringen boven 2 uur
Melding/alarmering VR en Telecom Algemene keten (OOV): Interregionale Coördinatie bij betrokken VR’s, initiatief bij bronregio (advies uit rapport); (GRIP) opschaling van de aanpak op basis van de kenmerken van het probleem, niet de bestuurlijke behoefte (rapport stroomstoring 2.2.3). Functionele keten (Energie, Telecom): besluitvorming binnen de functionele keten. Melden (dreigend) incident met potentiele impact bij provider Actielijst per cluster VR’s (politie eenheid) met gegevens
Telecom crisis management Elke aanbieder organiseert zijn escalatie- en crisismanagement Dit staat los van GRIP Melden incidenten met serieuze maatschappelijke impact bij AT Bijvoorbeeld bij DDOS samenwerking Telecomoperators Bij een Telecom issue dat één of enkele Veiligheidsregio’s treft: melding direct bij de meldkamer Melding door naar EZ bij grootschalige uitval (t.b.v. DCC) Zo nodig afvaardigen liaison naar (bron) regio. Elke provider is contactpersoon voor 2 clusters en backup voor 2 clusters
Bedankt voor uw aandacht