Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Lees- en Taalproblemen
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
wORKSHOP 4 ontwikkelingspsychologie De PEUTER (deel 1)
3-jarigen in het basisonderwijs
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Gemaakt door Michelle Boudens
Kindercases.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Het begint bij het jonge kind
Aanpak problematisch gedrag
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
De peutertijd Ontwikkeling (p ).
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Stage: Basisschool de Klingerberg
Meervoudige intelligenties.
Informatieve bijeenkomst
Ontwikkeling en de basisschool
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Ontwikkeling van het jonge kind
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 3 lesweek 3 Kleuter + Schoolkind. Hoeveel toepassingen kun jij bedenken met een paperclip?
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Waar is de zevende dwerg?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkeling van 0 tot 2 jaar
Ontwikkelingspsychologie
Groep 2 Begrijpend luisteren
Ontwikkelingspsychologie
Luisteren en begrijpen
Kies een boek en laat horen welke letters je al kent.
Ontwikkelingspsychologie
H1 Hoe word je wie je bent?.
Week 1, les 5.
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Loopbaan en burgerschap les 2
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Kleuters spelen toch alleen maar?
De ontwikkeling van het kind !
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Gemaakt door Lars Courtens
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Loopbaan en burgerschap les 3
Groep 2 Begrijpend luisteren
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar

Cognitieve ontwikkeling Pre-operationele fase Fantasie versus werkelijkheid Ervaringsgericht leren Benoemen is begrijpen Filmpje verstandelijke ontwikkeling Pre-operationeel: Hij kan alleen nadenken over datgene waar hij mee bezig is, over datgene wat hij op dat moment ziet. Kind ziet verschijnselen, maar legt geen verbanden. Fantasie versus werkelijkheid: Kan geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid (tot ongeveer 6 jaar snappen van oorzaak/ gevolg) Enorm fantasierijk. Geen besef van oorzaak en gevolg. Leven in het hier en nu, geen tijdsbesef. Ervaringsgericht leren: door te doen. (met dingen die rond zijn, kun je rollen. Zien verschillen in groot en klein, maar kunnen het nog niet benoemen) Benoemen is begrijpen: Rol van taal: gaat steeds meer benoemen, dus begrijpen. Taalontwikkeling gaat sneller als er meer met hem gepraat wordt: actief reageren is belangrijk, positief reageren (autoto = vrachtauto. Weet dus wat het is, ook al benoemt het vrachtauto verkeerd.) Op den duur hoeft je niet meer alles te pakken of te laten zien. Het grijpen = begrijpen is dus veranderd naar benoemen = begrijpen.

Sociaal- emotionele ontwikkeling Imiterend leren; nadoen Eigen persoonlijkheid; egocentrisch Geweten Spel = Imitatiespel Fantasiespel Speelt graag alleen; solitair spel Imiterend leren: nadoen (kunst afkijken, afwassen in het keukentje, gedrag nabootsen, pop in de hoek) Eigen persoonlijkheid: ontdekt dat het een eigen persoon is. Noemt zichzelf tot 3 jaar bij eigen naam, verandert naar “ik”. Ontdekt dat hij een eigen persoon is, een eigen wil heeft, zelf besluiten nemen, maar is nog niet in staat zichzelf in anderen te verplaatsen => gevolg is uitproberen en zin doordrijven. (egocentrisch) Wordt koppig: alles zelf doen, veel strijd. Geen geweten: Wel een idee wat wel en niet mag, maar waarom begrijpt hij niet. Straffen heeft nog niet veel zin, maar de volwassene moet wel laten zien wanneer je iets afkeurt of goedkeurt. De ‘norm’ bestaat alleen wanneer de volwassene er is. (voorbeeld koektrommel) Spel: Imitatie spel: speelt na wat ouders doen. (brabbelen in de telefoon) Fantasiespel: 3 stoelen is een trein. Speelt alleen (solitair spel, maar wel in de nabijheid van anderen: parallel spel) Wel een voorkeur voor bepaalde kinderen: vorm van vriendschap Filmpje sociaal-emotionele ontwikkeling

Seksuele ontwikkeling Jongens en meisjes zijn anders Lichaam verkennen en aanraken Zindelijkheid Anale fase Jongens en meisjes zijn anders: Kinderen gaan beseffen dat jongens en meisjes anders zijn. Ze gaan onderzoeken, willen meekijken bij broertjes en zusjes. Lichaam verkennen en aanraken: levert soms ongepast gedrag op. Aanleren dat lichaam van henzelf is. Ontwikkeling heeft te maken met zindelijkheid. Ze leren de ontlasting ophouden (hierdoor anale fase) Filmpje zindelijkheid

Sensomotorische ontwikkeling Bewegingen worden steeds fijner Zindelijkheid: beheersen van de sluitspieren Filmpje grove motoriek Bewegingen worden steeds fijner. Grove motoriek loopt voor op de fijne. (van torens bouwen, tot binnen de lijntjes kleuren) Kind wordt zindelijk. Beheersing van de sluitspieren.

Creatief – expressieve ontwikkeling Krassen: door elkaar lopende lijnen Krabbelen: lijnen zijn meer vloeiend Benoemen van wat getekend is. Eerst krassen (door elkaar lopende lijnen) dan krabbelen (lijnen zijn meer vloeiend en minder lijnen en het kind gaat benoemen wat het tekende) Dan de basisvormen. Vierkant, kruis en rondjes, koppoter Benoemen: geeft er achteraf betekenis aan. Filmpje fijne motoriek

Leert alle klanken goed uitspreken Woordenschat groeit door Taal ontwikkeling Leert alle klanken goed uitspreken Woordenschat groeit door Grammaticale ontwikkeling Gaat zinnen maken met meer dan één stuk. Spontaan stilstaan bij taal Bewustzijn geschreven taal Schriftelijke ontwikkeling Tekenen letters na Ontdekken overeenkomst tussen verhalen en gesproken taal 3 medeklinkers aan het begin van een woord zijn moeilijk: straf, schip, schrift Mijlpalen in woordenschat: herkent categorieën (gemeenschappelijke kenmerken, voorbeeld iedereen heeft een neus) en woorden krijgen gevoelswaarde: boek = gezellig met mama Gaat zinnen maken uit meer dan 1 stuk: hoofd en bijzinnen. Zinsbouw vaak niet correct Spontaan stilstaan bij taal: lachen om poes en loes, spelletje kiekeboe Bewustzijn geschreven taal: verschil spreektaal en schrijftaal: veel voorlezen is belangrijk Verhaal heeft begin, midden en eind. Ook plaatsbepaling wordt herkend. Gaan letters herkennen. (dat is mijn letter) Filmpje taalontwikkeling

Kinderen in deze leeftijdsfase beïnvloedbaar? https://www.youtube.com/watch?v=u-FVcBWffzw

Papier? PowerPoint? Filmpje? Opdracht Stel je krijgt een opdracht van Verkade/bolletje om pak koekjes op de markt te brengen voor kinderen van 2-4 jaar. Jouw taak is om te zorgen dat er zoveel mogelijk pakken koekjes verkocht worden. Laat zien hoe je dit zou doen. Papier? PowerPoint? Filmpje? Je mag de opdracht zelf invullen. Je mag een PowerPoint maken, een filmpje met uitleg maken of bijvoorbeeld stiften en papier pakken om een poster te maken met jouw product. Deze laat je dan zien.