AFRIKA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Google Earth in de klas Jan Knuivers.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Een lessenserie van drie lessen
Afrika: Topo nakijken en leren.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Afrika Van land naar kaart Van kaart naar land.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Bijeenkomst September 2015
MINI-ONDERNEMING Periode 2 Opstart & gastcollege Product bedenken & algemeen marktonderzoek Concurrentie & USP (unieke verkoop punten) SWOT-Analyse & tussenevaluatie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
10 Wereldkaart van de economie Bert Helsen Eric Goyvaerts François Verspagen Filmpje.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Hoopvolle perspectieven voor Subsaharaans Afrika?
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Het cultuurt in onze buurt.
Wat is een webquest?.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Reken je (niet) rijk.
Waar gaat deze workshop over?
Ondernemingsvormen.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Instructie geven en uitvoeren
What will you do to change the
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwerpen van deze les
Sleutels, codes en aanwijzingen
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Beste Havo 4..
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Female Cancer Foundation
Startopdracht! Ga direct voor jezelf aan de slag met de volgende twee opgaven: Los op: x2 - 4x = 5 Los op: x(x + 3) + 2 = 0.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Begeleiden les 1.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
Project gamemarket Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

AFRIKA

door andere ogen

zeggen we “AFRIKA”, dan denken we vaak:

maar dít…:

is óók “AFRIKA”!

AFRIKA is “hot”!

‘Ondernemen in Afrika.’ lesvorm: werk met je buurman of buurvrouw opdracht: ‘Ondernemen in Afrika.’ lesvorm: werk met je buurman of buurvrouw leerdoel: vind antwoord op de vraag: Hoe kun je m.b.v. online bronnen informatie vinden, die je kunt gebruiken als je in Afrika een bedrijf zou willen starten?

stap 1: Bekijk bijgaand filmpje je start zélf een bedrijf in Afrika! stap 2: Stel je nu voor, je start zélf een bedrijf in Afrika! http://nos.nl/video/349106-nieuwe-goudzoekers-in-afrika.html

Selecteer de landen (op het vasteland van Afrika) waar in ieder geval Opdracht 1: Selecteer de landen (op het vasteland van Afrika) waar in ieder geval als één van de talen Engels gesproken wordt. Gebruik hiervoor http://www.nationsonline.org/oneworld/african_languages.htm Maak samen een lijstje met de gevonden landen.

Opdracht 1: Jullie vonden: Botswana / Kameroen / Eritrea / Gambia / Ghana / Kenia / Lesotho / Liberia / Malawi / Namibië / Nigeria / Rwanda / Sierra Leone / Somalië / Zuid-Afrika / Soedan / Swaziland / Tanzania / Oeganda / Zambia / Zimbabwe

De rode landen van dit lijstje zijn minder geschikt voor ons plan. Opdracht 2: De rode landen van dit lijstje zijn minder geschikt voor ons plan. Eritrea / Lesotho / Liberia / Namibië / Nigeria / Rwanda / Sierra Leone / Somalië / Soedan / Zimbabwe Bespreek dit met je buurman/-vrouw. Kunnen jullie aangeven waarom? (let op: verschillende oorzaken mogelijk)

Ga verder met de groene landen: Gebruik de African Economic Outlook: Opdracht 3: Ga verder met de groene landen: Botswana / Kameroen / Gambia / Ghana / Kenia / Malawi / Zuid-Afrika / Swaziland / Tanzania / Oeganda / Zambia In welke landen van deze ‘hitlist’ was de gemiddelde groei van het BNP over de afgelopen jaren groter dan 4,0? Gebruik de African Economic Outlook: http://www.africaneconomicoutlook.org/en/data-statistics/table-1-basic-indicators-2011/

Opdracht 4: Zet deze landen in een tabel en zet daar ook de bevolkingsomvang en het BNP per hoofd vd bevolking bij. Zó:   Population GDP per Capita Annual real GDP growth Gambia Ghana Kenia Malawi Tanzania Oeganda Zambia

Kies o.b.v. deze gegevens de top 3, Opdracht 5: Jullie maakten deze tabel: Kies o.b.v. deze gegevens de top 3, waarbij je uitgaat van bevolking en inkomen per hoofd.   Population GDP per Capita Annual real GDP growth (thousands) ( PPP valuation, $) (average over 2003-2011) Gambia 1 776 2 345 6,1 Ghana 24 966 3 058 7,0 Kenia 41 610 1 916 4,6 Malawi 15 381 922 6,2 Tanzania 46 218 1 602 Oeganda 34 509 1 665 6,9 Zambia 13 475 2 043

Dit is de top 3. Open nu Google Earth en http://thematicmapping.org/engine/   Population GDP per Capita Annual real GDP growth (thousands) ( PPP valuation, $) (average over 2003-2011) Gambia 1 776 2 345 6,1 Ghana 24 966 3 058 7,0 Kenia 41 610 1 916 4,6 Malawi 15 381 922 6,2 Tanzania 46 218 1 602 Oeganda 34 509 1 665 6,9 Zambia 13 475 2 043

Bekijk de Thematic Mapping Engine. Opdracht 6: Bekijk de Thematic Mapping Engine. Je wilt nog aanvullende informatie zoeken over de gekozen landen. Bedenk samen welke indicatoren je gaat gebruiken voor het maken van een thematische kaart, die je verder helpt.

En hoe staat het met het aantal mobiele telefoonabonnementen? Opdracht 6: Kijk bijvoorbeeld eens naar het aantal patentaanvragen (voor nieuwe producten). Zijn we op de goede weg? En hoe staat het met het aantal mobiele telefoonabonnementen? Onderbouw op basis van deze thematische kaarten, waarom dit inderdaad een mooie landen-top 3 is.

We zoomen in op Kenia, het land uit het filmpje. Opdracht 7: We zoomen in op Kenia, het land uit het filmpje. Laad het KMZ-bestand “Sean Askay” (te vinden op Moodle (ELO)) Wat vertelt de kaart je over de bevolking van Kenia en Oeganda? Wat wordt dus je vestigingsplaats en waarom?

Bekijk tenslotte deze bronnen: Opdracht 8: Bekijk tenslotte deze bronnen: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ke.html http://allafrica.com/stories/201211170164.html http://www.scoop.it/search?q=kenya&type=post&page=1&limit=24 Wat zou jullie conclusie zijn over het starten van een bedrijf in Kenia? Presenteer jullie bevindingen samen in een paar minuten aan de klas.

Voor de docent: Dit is een mengvorm van een klassikale les een vaardigheidsoefening een webles met gebruik van interactieve bronnen. De werkvorm is ‘werken in tweetallen’. De docent leidt het onderwerp klassikaal in m.b.v. een onderwijsleergesprek, vervolgens leidt de docent per opdracht de te beoefenen vaardigheid in en gaan de leerlingen er vervolgens in tweetallen mee aan de slag. Tijdens het uitvoeren van de opdrachten loopt de docent door de klas en is beschikbaar voor begeleiding, instructie of alleen als klankbord. Na iedere opdracht wordt deze direct klassikaal besproken en wordt er weer een volgende stap gezet. Zo doorloopt de klas tijdens het verloop van één lesuur een ontdekkingstocht door een aantal webvaardigheden, kritisch vermogen tot analyse van de vraagstelling en het zelf creëren van data op basis waarvan dan weer beslissingen kunnen worden genomen. Niveau: bovenbouw Havo/VWO meer info: eduardjansen@hotmail.com