AFRIKA
door andere ogen
zeggen we “AFRIKA”, dan denken we vaak:
maar dít…:
is óók “AFRIKA”!
AFRIKA is “hot”!
‘Ondernemen in Afrika.’ lesvorm: werk met je buurman of buurvrouw opdracht: ‘Ondernemen in Afrika.’ lesvorm: werk met je buurman of buurvrouw leerdoel: vind antwoord op de vraag: Hoe kun je m.b.v. online bronnen informatie vinden, die je kunt gebruiken als je in Afrika een bedrijf zou willen starten?
stap 1: Bekijk bijgaand filmpje je start zélf een bedrijf in Afrika! stap 2: Stel je nu voor, je start zélf een bedrijf in Afrika! http://nos.nl/video/349106-nieuwe-goudzoekers-in-afrika.html
Selecteer de landen (op het vasteland van Afrika) waar in ieder geval Opdracht 1: Selecteer de landen (op het vasteland van Afrika) waar in ieder geval als één van de talen Engels gesproken wordt. Gebruik hiervoor http://www.nationsonline.org/oneworld/african_languages.htm Maak samen een lijstje met de gevonden landen.
Opdracht 1: Jullie vonden: Botswana / Kameroen / Eritrea / Gambia / Ghana / Kenia / Lesotho / Liberia / Malawi / Namibië / Nigeria / Rwanda / Sierra Leone / Somalië / Zuid-Afrika / Soedan / Swaziland / Tanzania / Oeganda / Zambia / Zimbabwe
De rode landen van dit lijstje zijn minder geschikt voor ons plan. Opdracht 2: De rode landen van dit lijstje zijn minder geschikt voor ons plan. Eritrea / Lesotho / Liberia / Namibië / Nigeria / Rwanda / Sierra Leone / Somalië / Soedan / Zimbabwe Bespreek dit met je buurman/-vrouw. Kunnen jullie aangeven waarom? (let op: verschillende oorzaken mogelijk)
Ga verder met de groene landen: Gebruik de African Economic Outlook: Opdracht 3: Ga verder met de groene landen: Botswana / Kameroen / Gambia / Ghana / Kenia / Malawi / Zuid-Afrika / Swaziland / Tanzania / Oeganda / Zambia In welke landen van deze ‘hitlist’ was de gemiddelde groei van het BNP over de afgelopen jaren groter dan 4,0? Gebruik de African Economic Outlook: http://www.africaneconomicoutlook.org/en/data-statistics/table-1-basic-indicators-2011/
Opdracht 4: Zet deze landen in een tabel en zet daar ook de bevolkingsomvang en het BNP per hoofd vd bevolking bij. Zó: Population GDP per Capita Annual real GDP growth Gambia Ghana Kenia Malawi Tanzania Oeganda Zambia
Kies o.b.v. deze gegevens de top 3, Opdracht 5: Jullie maakten deze tabel: Kies o.b.v. deze gegevens de top 3, waarbij je uitgaat van bevolking en inkomen per hoofd. Population GDP per Capita Annual real GDP growth (thousands) ( PPP valuation, $) (average over 2003-2011) Gambia 1 776 2 345 6,1 Ghana 24 966 3 058 7,0 Kenia 41 610 1 916 4,6 Malawi 15 381 922 6,2 Tanzania 46 218 1 602 Oeganda 34 509 1 665 6,9 Zambia 13 475 2 043
Dit is de top 3. Open nu Google Earth en http://thematicmapping.org/engine/ Population GDP per Capita Annual real GDP growth (thousands) ( PPP valuation, $) (average over 2003-2011) Gambia 1 776 2 345 6,1 Ghana 24 966 3 058 7,0 Kenia 41 610 1 916 4,6 Malawi 15 381 922 6,2 Tanzania 46 218 1 602 Oeganda 34 509 1 665 6,9 Zambia 13 475 2 043
Bekijk de Thematic Mapping Engine. Opdracht 6: Bekijk de Thematic Mapping Engine. Je wilt nog aanvullende informatie zoeken over de gekozen landen. Bedenk samen welke indicatoren je gaat gebruiken voor het maken van een thematische kaart, die je verder helpt.
En hoe staat het met het aantal mobiele telefoonabonnementen? Opdracht 6: Kijk bijvoorbeeld eens naar het aantal patentaanvragen (voor nieuwe producten). Zijn we op de goede weg? En hoe staat het met het aantal mobiele telefoonabonnementen? Onderbouw op basis van deze thematische kaarten, waarom dit inderdaad een mooie landen-top 3 is.
We zoomen in op Kenia, het land uit het filmpje. Opdracht 7: We zoomen in op Kenia, het land uit het filmpje. Laad het KMZ-bestand “Sean Askay” (te vinden op Moodle (ELO)) Wat vertelt de kaart je over de bevolking van Kenia en Oeganda? Wat wordt dus je vestigingsplaats en waarom?
Bekijk tenslotte deze bronnen: Opdracht 8: Bekijk tenslotte deze bronnen: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ke.html http://allafrica.com/stories/201211170164.html http://www.scoop.it/search?q=kenya&type=post&page=1&limit=24 Wat zou jullie conclusie zijn over het starten van een bedrijf in Kenia? Presenteer jullie bevindingen samen in een paar minuten aan de klas.
Voor de docent: Dit is een mengvorm van een klassikale les een vaardigheidsoefening een webles met gebruik van interactieve bronnen. De werkvorm is ‘werken in tweetallen’. De docent leidt het onderwerp klassikaal in m.b.v. een onderwijsleergesprek, vervolgens leidt de docent per opdracht de te beoefenen vaardigheid in en gaan de leerlingen er vervolgens in tweetallen mee aan de slag. Tijdens het uitvoeren van de opdrachten loopt de docent door de klas en is beschikbaar voor begeleiding, instructie of alleen als klankbord. Na iedere opdracht wordt deze direct klassikaal besproken en wordt er weer een volgende stap gezet. Zo doorloopt de klas tijdens het verloop van één lesuur een ontdekkingstocht door een aantal webvaardigheden, kritisch vermogen tot analyse van de vraagstelling en het zelf creëren van data op basis waarvan dan weer beslissingen kunnen worden genomen. Niveau: bovenbouw Havo/VWO meer info: eduardjansen@hotmail.com