Meertaligheid in en om Friesland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Wat weten de meertalige kinderen van communicatie? De relevantie van het leren van een vreemde taal in een formele context Emmanuelle Le Pichon-Vorstman.
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Taalvariatie en taalverwerving
Geletterdheid….. Wat is dat?
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling Als je kind groot wordt,
Door: Mirjam Blumenthal
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Inleiding taalwetenschap
Mythes over meertaligheid
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie
AB snijdt vl(BCG) (in B)
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Onderzoek op het gebied van meertaligheid bij de Fryske Akademy
Gebruikerstest. Kenmerken proefpersonen 1 kind van 5 jaar uit groep 1 1 kind van 7 jaar uit groep 3 1 kind van 8 jaar uit groep 4 1 kind van 9 jaar uit.
MURE Multilingual Research Unit M eertalig onderwijs is beter onderwijs … Tien jaar meertalig onderwijsonderzoek. Piet Van de Craen, Vrije Universiteit.
Bondgenootschap met ouders Ellen Rutgeerts – 3 oktober 2013.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog.
Kunnen we er mee omgaan? Prof.dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Basiscursus Taalkundig Onderzoek
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
(Voor)lezen is leuk!.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
MEERTALIGHEID: LUST OF LAST? Jacomine Nortier Utrecht Institute of Linguistics 16 maart 2016.
Meertaligheid en tweede-taalverwerving 1 oktober 2008.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Wat weet jij van meertaligheid? Wat witsto fan meartaligens? What do you know about multilingualism? TAALKWIS.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Eerste en tweede taalverwerving Maud Hutten. Wanneer leert een kind de moedertaal? voor de geboorte 0-12 maanden = voortalige periode 1 – 2,5 jaar = vroegtalige.
{ Wie is Elona Roovers Voorstelling.  Een allround kunstenaar op zelfstandige basis  Gespecialiseerd in juweelontwerp- edelsmeedkunsten  Die thuis.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Van Wiechenonderzoek Sectie Communicatie.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Info Fase 1 Ann Reale Info keuzestage.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Omgaan met meerdere talen
2 VMBO-T/HAVO deel Driehoeken tekenen Drie zijden gegeven VMBO-T
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
blok 2 les 2: taal thuis en op school
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
De basishoeken in een gelijkbenige driehoek
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Transcript van de presentatie:

Meertaligheid in en om Friesland

Een meertalig kind is een bijzonder kind

Een meertalig kind is drager van een waardevol erfgoed

Een meertalig kind heeft een bijzonder brein

Een meertalig kind is flexibel

Een meertalig kind leert gemakkelijk andere talen

Maar, een meertalig kind is voor velen een onbekend kind

Om zich uit te drukken… Heeft een eentalig kind 1 mogelijkheid: zijn moedertaal Heeft een tweetalig kind 3 mogelijkheden: taal A of B of AB Heeft een drietalig kind 7 mogelijkheden: taal A of B of C of AB of AC of BC of ABC

Onthoud… Tweetaligen zijn niet de optelsom van 2 eentaligen Drietaligen zijn niet de optelsom van 3 eentaligen Meertaligen laten zich niet laat schikken binnen eentalige richtlijnen

Van een eentalige naar een meertalige blik

Pauze

Meertalig opgroeien dat gaat toch vanzelf?

Een meertalig beleid Thuis Op de voorschoolse opvang Op school

Taalverwerving bij meertalige kinderen

Taalverwervingsfasen Voortalige fase (0-1 jaar) Vroegtalige fase (1-2½ jaar) Differentiatie fase (2½ -5 jaar) Voltooingsfase (5 jaar en verder)

Simultane taalverwerving Successieve taalverwerving Tweetalige Eerste taal Verwerving (TEV) Meerdere moedertalen Doorlopen alle taalverwervingsfases in de verschillende moedertalen Meerdere taalsystemen in het brein Vroege Tweede taal Verwerving (VTV) Eén moedertaal Doorlopen alle taalverwervingsfases in de moedertaal. Slaan bij de tweede taal, voortalige en vroegtalige fase over Eén taalsysteem in het brein

Welke taal spreken we wanneer en tegen wie?

Ik spreek altijd Fries, waarom spreekt mijn kind het niet?

Passieve meertaligheid Actieve meertaligheid = Taalbegrip Groot en gevarieerd taalaanbod in elke taal In één-op-één volwassen-kind contacten Taalaanbod aangepast aan leeftijd en leefwereld van het kind = Taalproductie Dezelfde voorwaarden als voor passieve meertaligheid + Communicatieve noodzaak Kans geven taal te spreken In één-op-één contacten Waardering vanuit de omgeving voor de taal

Taalmixen, wat een rommeltje!

Monolingual mode Bilingual mode Interferentie Transfer Code-switching Borrowing

Help, mijn kind kent minder woordjes dan zijn eentalige vriendjes!

Vragen? ‘Zo moet mijn meertalige brein er ongeveer uitzien, ik heb het even voor u getekend.’ Paloma Belvedere 9 jaar

veel succes met meertaligheid! Dank u wel en veel succes met meertaligheid! www.marinellaorioni.com marinella.orioni@gmail.com www.facebook.com/meertaligopvoeden @MarinellaOrioni

BOEKVERKOOP EN SIGNEREN www.marinellaorioni.com marinella.orioni@gmail.com www.facebook.com/meertaligopvoeden @MarinellaOrioni