Workshop: Transformatie naar een marktgerichte sociale onderneming Project Internal Branding SOWECO
Aanleiding Veranderende organisatie Verbinden van de externe merkpositionering van de organisatie met het gedrag en mindset van de medewerkers
Branding: waar denkt u aan bij? Te laat?
Branding: waar denkt u aan bij?
Branding: waar denkt u aan bij? Zuinig? -
Branding: waar denkt u aan bij? -
Branding: waar denkt u aan bij? Steeds verrassend, altijd voordelig
Branding: waar denkt u aan bij?
Branding: waar denkt u aan bij? Hamsteren
Branding: waar denkt u aan bij?
Branding: waar denkt u aan bij uw eigen organisatie? Vergelijk uw organisatie met een dier Zoals het was/is Gewenste situatie?
Aanpak SOWECO Internal Branding Projectteam gevormd In samenwerking met externe partij Niel Pepers van Bright Future Waarden, ambitie en belofte geformuleerd samen met professionals
Internal Branding in fasen: Merk als kompas De MerkPersoon is de beschrijving van ons merk op een menselijke manier. Onze ambitie is wat ons drijft. Het is onze overtuiging. Hiervoor komen we elke dag ons bed uit. Onze stakeholders delen deze ambitie met ons, het is wat hen in ons aantrekt. Onze belofte is het emotionele voordeel dat je ervaart als je met ons te maken hebt. Het is deze belofte die wij elke keer weer moeten waarmaken en waar anderen geen genoeg van kunnen krijgen. Onze waarden zijn sturend voor alles wat we doen en hoe we het doen. Hoe vaker we ze toepassen in ons werk hoe sterker en herkenbaarder we als organisatie worden. De MerkPersoon is alleen voor “intern gebruik”. Het merk is bepaald, sturend voor gedrag en op eenvoudige, begrijpelijke wijze vastgelegd
Internal Branding in fasen: Merk is bekend geloof in elkaar alles bloeit met de juiste aandacht MERK IS BEKEND Medewerkers zijn op de hoogte van de nieuwe koers, begrijpen de noodzaak en het merk op hoofdlijnen Dichtbij open | hartelijk Lef uitdagend | daadkracht Optimistisch positief| energiek Toegewijd gedreven | aandachtig
Internal Branding in fasen: Merk wordt geleefd Workshops Toolboxtrainingen Leidinggevenden, stafmedewerkers en voorlieden Door eigen trainers MERK WORDT GELEEFD Medewerkers hebben het merk doorleefd en vertalen het naar eigen gedrag en werkzaam-heden
Internal Branding in fasen: Merk zit in systemen: vervolgopdracht Systemen zijn aangepast zodat het merk en de mensen worden versterkt
Tijdspad Voorbereiding: november-december 2016 Workshops MT, branchemanagers, P&O, trainers en projectteam: januari 2017 Train de trainer: januari en februari 2017 Workshops en toolboxtrainingen overige medewerkers: maart-mei 2017 Aansluitend borging
Betekenis geven aan de waarden Lef uitdagend | daadkracht toestemming zoeken roekeloos Dichtbij open | hartelijk toegankelijk benauwend Toegewijd gedreven | aandachtig betrokken niet van ophouden weten Optimistisch positief| energiek tevreden niet realistisch Van elke merkwaarde kun je “te veel” of “te weinig” hebben. Het gaat er om dat we allemaal onze merkwaardes begrijpen en toepassen op dezelfde manier, onze manier.
Waarden worden bespr
Betekenis geven aan de waarden Lef uitdagend | daadkracht toestemming zoeken roekeloos In groepen: bepaal voor deze waarde welke bekende Nederlander precies genoeg heeft van deze waarde, welke teveel en welke te weinig. Wijs 1 persoon aan die het plenair terugkoppelt.
Betekenis geven aan de waarden Dichtbij open | hartelijk toegankelijk benauwend In groepen: bepaal voor deze waarde welke bekende Nederlander precies genoeg heeft van deze waarde, welke teveel en welke te weinig. Wijs 1 persoon aan die het plenair terugkoppelt.
Betekenis geven aan de waarden Toegewijd gedreven | aandachtig betrokken niet van ophouden weten In groepen: bepaal voor deze waarde welke bekende Nederlander precies genoeg heeft van deze waarde, welke teveel en welke te weinig. Wijs 1 persoon aan die het plenair terugkoppelt.
Betekenis geven aan de waarden Optimistisch positief| energiek tevreden niet realistisch In groepen: bepaal voor deze waarde welke bekende Nederlander precies genoeg heeft van deze waarde, welke teveel en welke te weinig. Wijs 1 persoon aan die het plenair terugkoppelt.
DANK U VOOR DE AANDACHT