Geloof in de samenleving en de rol van de overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
Dilemma’s en perspectieven
Expertmeeting 3 oktober 2012 Rutger Claassen
Christendom in Nederland
17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
(godsdienst)sociologie
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
IIntroductie IIslam OOrthodox-protestantisme IInterpretatie van de publieke reacties VVergelijking islam en orthodox- protestantisme MMeer.
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
Traditionele Belgische breuklijnen
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
1.
Multiculti.
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Door Annelien De Clercq
Globalisering Tim robberecht
Veranderende samenleving studiewijzer
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Verkiezingen 2006.
Inleiding politieke stromingen
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
§2: politieke stromingen en partijen:
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Radicaal, orthodox of extremist?
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
België 3 Gewesten het Waalse Gewest het Vlaamse Gewest
Democratische rechtsstaat?
Jaarcongres vereniging Groen van Prinsterer, 27 januari 2017
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Dilemma’s.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Denkbeelden van jongeren over democratie
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Regionale kansen met de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet.
Hindoescholen nader beschouwd
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
CRIMINALITEIT.
Leerlijn actief burgerschap
Agenda Gemeenteberaad Haskeroord Gemeente Zondag 13 mei 2018
Democratie of dictator
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Maatschappijwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Geloof in de samenleving en de rol van de overheid CDAV- Brabant 8 oktober 2016 Museum voor Religieuze Kunst in Uden Sophie van Bijsterveld

Alexis de Tocqueville (1805 – 1859)

Deel 1 van het meesterwerk

De barmhartige samaritaan

De verloren zoon

Geloof werkt in op de cultuur Geloof en cultuur werken in op de democratie De democratie werkt in op geloof en cultuur

De Nederlandse Verzuiling

Secularsering in Nederland

Secularisering

Geloof leek lang privé vanwege Samenvallen waarden geloof met algemene waarden samenleving Geseculariseerde samenleving Verzorgingsstaat: overheid ‘vulde’ het publieke domein; rest was/leek ‘privé’ Maatschappelijk klimaat van tolerantie Gevolg: overheid kon doen alsof zij blind was voor geloof

Discussies in samenleving en politiek Discussie over waarden en normen? Wat betekent vrijheid eigenlijk (‘vrije meningsuiting’)? Is er een Leitkultur? Hoe om te gaan met orthodox christendom? Hoe om te gaan met de (orthodoxe) islam? Moeten christendom en islam gelijk behandeld worden?

Mijn stelling De overheid weet niet goed om te gaan met de islam omdat zij verleerd is om te gaan met het christendom.

Voorbeelden van issues Smalende godslastering Winkeltijden (zondag) Zondagswet Bijzonder onderwijs Gewetensbezwaren SGP-standpunt Behoud christelijk religieus erfgoed Mantelzorg/Wmo Aanbesteding jeugd- en jongerenwerk Bouw/financiering moskeeën Imamopleiding Hoofddoekjes Omgang salafisme? Haat-imams? Handen schudden Integratie Islamitische feestdagen Ritueel slachten Religieuze jongensbesnijdenis Burka

Combinatie van uiteenlopende ontwikkelingen Afgenomen draagvlak in samenleving Verminderd begrip van religieus geloof (controverse valt op in binnen- en buitenland; het ‘degelijke’ wordt niet waargenomen) Ideologisch: ‘geloof uit het publieke domein’ Angst voor islam / ‘welkom’ aan islam / wens tot ‘Nederlandse islam’ Verkeerd begrip van staatsrechtelijke principes

Overheid in democratische rechtsstaat (I) Moet positieve maatschappelijke krachten bevorderen, ook als het om godsdienst gaat Moet negatieve maatschappelijke krachten afremmen, ook als het om godsdienst gaat

Overheid in democratische rechtsstaat (II) Moet aan individuen vrijheid laten binnen de grenzen van de wet: Ruimte laten aan (religieuze) minderheidsopvattingen wanneer waarden aan het veranderen zijn (Bijv gewetensbezwaarde ambtenaren) Beperkingen mogelijk bij (uitdrukking) aan waarden die niet ‘passen’ binnen de Nederlandse samenleving (burka kan dus wel probleem zijn; hoofddoekje in beginsel niet)

Overheid in democratische rechtsstaat (III) Moet waar het de democratische rechtsstaat zelf betreft: Waken tegen ondermijning democratische rechtsstaat (verbieden organisaties? Waakzaamheid AIVD) Krachten koesteren die de ‘culturele’ ondergrond van de democratische rechtsstaat vormen. ‘De democratische rechtsstaat bestaat bij de gratie van vooronderstellingen die hij zelf niet kan verwezenlijken’.

Toekomstbeeld Méér dynamiek op het lokale vlak Méér differentiatie in relaties kerken - overheid Méér samenwerking tussen kerk en overheid Méér (semi-)contractuele relaties Méér communicatie en praktische coördinatie

Discussies in samenleving en politiek Discussie over waarden en normen? Wat betekent vrijheid eigenlijk (‘vrije meningsuiting’)? Is er een Leitkultur? Hoe om te gaan met orthodox christendom? Hoe om te gaan met de (orthodoxe) islam? Moeten christendom en islam gelijk behandeld worden?

En de samenleving en cultuur? Er is een grens aan wat de overheid kan De houding van mensen moet van binnenuit komen Die houding wordt komt niet exclusief voort uit het geloof, maar wordt wel gevoed door religieus geloof Hoe gaan (christelijk) geloof en de (christelijke) kerk de toekomst in?