Netwerk Platform VMBO Intersectoraal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Keuzetraject in ons VMBO
Advertisements

Programma Inleiding Herman Geenen
VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Administratie Administratie Handel & Administratie
Sector Economie, januari 2014
Economie, juni 2013.
Voorlichting keuzes klas 2
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Welkom!. Programma van de avond 1. Opening: R. Janssen 2. Keuzemogelijkheden: F. Nijs 3. Mogelijkheden na leerjaar 4: J. Driessen 4. Stellen van vragen.
WELKOM op de voorlichtingsavond 3e leerjaar techniek
Voorlichting keuzes klas 2
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Welkom op de ouderavond klas 2
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De toekomst van het vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Voorlichting sectorkeuze Mavo 2 M. Memelink
Instroom klas 3 vmbo.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Mobieltje op trilalarm ?. VMBO =Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
. Ouderavond 2e klas schooljaar
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Kennismaken Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwij s 16 februari 2016.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Voorlichtingsavond 30 oktober VMBO voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs leerwegen sectoren tlgl klbl.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
Intersectoraal VMBO en decanaat
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
H.T. Mollee Decaan VMBO Lyceum Ypenburg
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Netwerkbijeenkomst Decanen
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Op weg naar je eigen talent
Informatieavond leerjaar 4 Theoretische Leerweg 14 september 2017
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Volop keus, durf te kiezen
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Volop keus, durf te kiezen
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
Voorlichtingsavond klas 2 PROFIELKEUZE VOOR KLAS 3
PENTA College CSG Hoogvliet
Informatieavond profielkeuze 9 januari 2019
Op weg naar je eigen talent
Kiezen in klas 2.
Kiezen in klas 3.
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
INFO-AVOND 3 VMBO Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Voorlichting decanaat 10 september 2019
Transcript van de presentatie:

Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 1e ronde 2012-2013 september/oktober 2012 Welkom!

Programma Mededelingen De nieuwe leermiddelenbank Doorontwikkeling intersectoraal

Programma globaal overzicht 13.00 nieuwe leermiddelenbank 13.30 1e deel doorontwikkeling intersectoraal 14.00 pauze 14.20 2e deel doorontwikkeling intersectoraal inclusief werkopdracht 15.45 uitkomsten en afspraken 16.00 sluiting

Mededelingen Data komende bijeenkomsten: Decanenmiddag: 01/11 Lek&Linge – Culemborg 2e netwerkmiddag: - Zuid >> 21/11 - Holland-Randstad >> 27/11 - Midden-Noord >> 11/12 - Doorontwikkeling Intersectoraal >> pm - Subnetwerk Technologie: De Waerdenborch–Holten >> 9/10

Netwerk Platform VMBO Intersectoraal

Activering leermiddelenbank. Afronding bouwproces en beschikbaar voor gebruikers: 15 oktober 2012 Start uploaden leermiddelen tot: 11 december 2012 Controle uploaden: 13 – 20 december 2012 Beschikbaar definitieve leermiddelenbank: 1 januari 2013

Doorontwikkeling VMBO Intersectoraal

Historie Visie Groei Herkenbaarheid en ambities Overzicht Historie Visie Groei Herkenbaarheid en ambities

Historie 1999: invoering VMBO 2001: eerste herontwerpen intersectoraal 2008: manifest “Lessen voor morgen, VMBO voor de toekomst” (namens platforms Intersectoraal, ICT-route en Technologie in de GL) 2009: verkennende gesprekken inhoudelijke afstemming/samenwerking, ook met Vereniging Buitengewoon Groen en AOC 2010: op weg naar één clusterplatform Intersectoraal VMBO Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

“uit manifest Intersectoraal” Visie “uit manifest Intersectoraal” Scholen met kracht en uitstraling Leerlingen gemotiveerd en enthousiast Kansen, uitdagingen, interesses benutten en aanboren Talenten ontdekken en uitbouwen op weg naar startkwalificatie Toekomstperspectief Contextrijk en betekenisvol Aanval op uitval Hier staan kernbegrippen uit de cursief gedrukte visie op blz. 1

verbindende uitgangspunten Visie verbindende uitgangspunten De leerling in het centrum Uitstel van keuze Brede oriëntatie als basis Regionale inbedding Beperking van uitval Toenemende meerwaarde t.o.v. afdelingsstructuren Dit zijn de verbindende uitgangspunten op blz. 1

Dit zijn de verbindende uitgangspunten op blz. 1

Actualiteit Beleidsbrief Minister: Terugbrengen aantal cspe’s Één examenprogramma intersectoraal Betrokkenheid Groen Terugbrengen aantal cspe’s Doorontwikkeling Intersectoraal VMBO Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

Actualiteit Overleg tussen Platform VMBO Intersectoraal en SDV, ICT-Route,Technologie in de GL Op zoek naar nieuwe terminologie Eenduidig begrippenkader / één examenprogramma Kern-, keuzeprogramma Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

netwerkbijeenkomsten Actualiteit Januari 2012 >> Voorfase Januari 2013 >> DoorOntwikkelCie. (DOC) met SLO Klankbord- en pilotscholen Sep/Dec 2012 >> Tussenfase met SLO 2013-2014 >> Pilots 2015-2016 >> examen intersectoraal nieuwe opzet leerjaar 3 2017 >> 1e centraal examen intersectoraal nieuwe opzet leerjaar 4 netwerkbijeenkomsten Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

Overzicht gemaakte opmerkingen kern- en keuzeprogramma Verschraling van het examen Ontkenning rol van de topsectoren Diversiteit kan leiden tot problemen Onderscheid CE versus SE Stage-bekwaamheid als maat voor het kernprogramma en CE Grotere rol in weging voor het SE deel versus CE deel Mogelijkheid ontwikkeling contextueel examen Tijd inruimen voor het SE deel Standaardisatie schoolexamen versus vrijheid van de school Introductie Proeve van bekwaamheid binnen Se of CE deel Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea 16

Doorontwikkeling – toekomstig proces BINNENKANT Doorontwikkeling – toekomstig proces BUITENKANT Nieuwe terminologie huidig proces Verbinding Tussenfase Zie ook KWINT versie 3 17

‘Buitenkant’ Uitstel studie- en beroepskeuze Gericht op het keuzeproces van de leerling Loopbaanoriënterend: gericht op leren kiezen en ontwikkelen van loopbaancompetenties Gericht op ontwikkelen van een arbeidsidentiteit Kerndilemma’s integreren in de arbeidsoriëntatie Brede oriëntatie op arbeidsgebieden Brede werkexploratie Opleidingsoriëntatie Keuzemogelijkheden Toekomstbestendig: dus ook 21e eeuwse vaardigheden Ervaringsgericht Reflectie is structureel georganiseerd (dialoog met de leerling)

Kerndeel - 1 -ontwerpvaardigheden, zowel binnen de context van ICT als vanuit het creatieve paradigma -organisatievermogen, evenement, werkprocessen, advies en administratie -doelgroeprelatie, in samenhang met sport, kunst, cultuur, verzorging, toerisme, recreatie, veiligheid en milieu -commercieel handelen en denken, klant en opdrachtgever relatie, marktkansen, onderzoek&ontwikkeling -dienstverlening, o.a. gebruiksaanwijzing, service, productbegeleiding, horeca, ehbo, bhv, facilitaire en zakelijke diensten, beveiliging (veiligheid en vakmanschap) -technische vaardigheid, ontwerpen en maken, interdisciplinair technisch denken en handelen, ‘topsectoren’ Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

Kerndeel - 2 WERKSOORTEN richten inrichten verrichten ontwerpen Gericht op ‘dingen’ ontwerpen onderhouden maken Gericht op mensen organiseren ‘vermaken’ verzorgen Gericht op processen handelen presenteren vervoeren Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea 20

Keuzedelen (in huidig model) -Technologie en Commercie -Technologie en Dienstverlening -Dienstverlening en Commercie -Technologie in de Gemengde Leerweg -Sport, Dienstverlening en Veiligheid -ICT-Route Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

Keuzedelen (in nieuwe opzet, kunnen gebaseerd zijn op:) Werksoorten Arbeidsgebieden Topsectoren Instroomdomeinen (MBO) Alle platforms intersectoraal zijn ontstaan uit ‘onvrede’ met de eerste contouren van het vmbo: 1999 tot en met 2008 is 1e alinea blz 1 van de Communicatielijn 2009 tot en met 2010 is de 2e alinea

Keuze A r b e i d s g e b i e d e n (SLO) Voeding Gebouwen Kleding Gezondheid/zorg Natuurlijke omgeving Energie/grondstoffen Gebruiksvoorwerpen/apparaten Infrastructuur/transport Informatie/communicatie Opvoeding/onderwijs Staat/veiligheid Kunst, cultuur, wetenschap Arbeid/economie Recreatie/Sport

Topsectoren Agrofood Tuinbouw en uitgangsmaterialen HiTech systemen en materialen Energie Logistiek Creatieve industrie Life science & health Chemie Water

Relatie tussen de intersectorale uitstroomvarianten en de opleidingsdomeinen, studierichtingen in het MBO 1 Opleidingsdomein MBO Studierichting Huidige uitstroomvarianten VMBO Intersectoraal 1. Bouw en Infrastructuur 1.1. Bouwkunde 1.2. Infrastructuur Technologie en Commercie - 2. Afbouw, hout en onderhoud 2.1. Hout en Meubel 2.2. Stukadoren en afbouw 2.3. Schilderen en onderhoud 2.4. Schoonmaak en glazenwassen Dienstverlening en Commercie 3. Techniek en procesindustrie 3.1. Werktuigbouwkunde 3.2. Elektrotechniek 3.3. Installatietechniek 3.4. Procesindustrie 3.5. Vliegtuigbouwkunde 4. Ambacht, laboratorium, gezondheidstechniek 4.1. Ambachtelijke techniek 4.2. Gezondheidstechniek 4.3. Laboratoriumtechniek 5. Media, vormgeving, informatietechnologie 5.1. Mediatechniek 5.2. Informatietechnologie 5.3. Mediavormgeving 5.4. Evenemententechniek 5.5. Ruimtelijke vormgeving Technologie en Dienstverlening T & D of D & C T & C of T en D 6. Mobiliteit en Voertuigen 6.1. Mobiliteitstechniek 6.2. Carrosserietechniek 7. Transport, scheepsvaart en logistiek 7.1. Scheepvaart 7.2. Luchtvaart 7.3. Wegtransport 7.4. Logistiek 8. Handel en Mode 8.1. Verkoop en export 8.2. Mode en textiel 25

2 Opleidingsdomein MBO Studierichting Huidige uitstroomvarianten VMBO Intersectoraal 9. Economie, administratie en recht 9.1. Administratieve dienstverlening 9.2. Zakelijke dienstverlening 9.3. Commerciële dienstverlening Dienstverlening en Commercie - 10. Orde en Veiligheid 10.1. Beveiliging 10.2. Defensie Technologie en Dienstverlening 11. Uiterlijke verzorging 11.1. Haarkappen 11.2. Schoonheidsverzorging 11.3. Voetverzorging 12. Horeca en Bakkerij 12.1. Horeca 12.2. Brood en banket 12.3. Facilitaire Dienstverlening 13. Toerisme, recreatie en sport 13.1. Toerisme 13.2. Recreatie 13.3. Sport 14. Welzijn en cultuur 14.1. Pedagogisch werk 14.2. Onderwijsondersteuning 14.3. Cultureel werk 15. Zorg en gezondheid 15.1. Verpleging en verzorging 15.2. Maatschappelijke zorg 15.3. Gezondheidsondersteuning 16. Voedsel, natuur en leefomgeving 16.1. Voedselproductie 16.2. Versindustrie 16.3. Groenvoorziening 16.4. Dierverzorging Alle drie de uitstroomvarianten

Programma analyse

Opdracht met matrix Ga voor je school na voor welke cellen in de matrix je leeractiviteiten in je onderwijsprogramma hebt georganiseerd. Kruis die cellen aan en wissel vervolgens met mensen aan je tafel uit wat je daar in doet. Voor welke cellen zou je voor onderwijsprogramma nog leeractiviteiten willen bedenken? Bespreek met elkaar welke mogelijkheden de matrix biedt voor het ontwerpen van het onderwijs bij jou op school, voor reflectie met leerlingen, voor het in kaart brengen van de wereld van arbeid en beroep of anderszins.