INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Advertisements

Duurzame mobiliteit in Leeuwarden, hoofdstad van Fryslân Ferd Crone 4 december 2009.
OPWARMING AARDE CO 2 REDUCTIE BELEID OVERHEID  Doel 50 mln ton CO 2 equivalent per jaar reduceren t.o.v  Maximaal  mln.
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Workshop Structuurfondsen
EER Economische Effect Rapportage
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto. Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten.
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
De Turbine-elektrische auto
Duurzame energie.
Waterstof en methaan in Wageningen Waarom waterstof en methaan? Hoe concreet is de toepassing? Wat zijn de knelpunten? Waarom in Wageningen? Hoofddoelstellingen.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Baron ruzettelaan 35 | 8310 brugge | tel (050) | fax (050) | Lokaal klimaat- en energiebeleid Gemeente …-2014.
een nieuwe LEADER periode
Naar de toekomst Europese kansen voor erfgoed. DutchCulture Meer internationaal Samenwerken Beter internationaal Samenwerken Samenwerking zichtbaar maken.
Politieke Macro Analyse Jasper Schiferli Pieter Mellema Emiel ten Velde.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Hoofdstuk 5 Energie in Nederland en Frankrijk.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Ontwerp Operationeel Programma Doelstelling 3 Transnationale territoriale samenwerking Noord-West Europa IIIB NWE Gemeenschappelijk Technisch.
Agenda Stad Ferdi Licher Programmadirecteur Agenda Stad.
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Synthesegas CH 4 (g) + H 2 O (g) ⇄ CO (g) + 3H 2 (g) Doel : snelle en hoge opbrengst Welke zaken beïnvloeden opbrengst?
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Stakeholder overleg CCIM Thema transport. Stakeholder dialoog Overzicht dossiers  Euro 5-6 verordening: typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking.
Junior Chamber International The Netherlands Worldwide Federation of Young Leaders and Entrepreneurs Basics –JCI zegt over zichzelf : –Worldwide federation.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Vooruitblik op het Sloveense voorzitterschap van de Europese Unie inzake Leefmilieu Marjan Decroos Vlaams milieu- en energieattaché – Afdeling Internationaal.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Frans Verhees 1 en Peter Hoekstra 2 1 Universitair docent, Marktkunde en Consumentengedrag Wageningen University 2 Senior Director, Market Probe.
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Marjan Decroos CCIM Stakeholders dialoog XX
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Staatssteun en Fiscaliteit
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Els de Wit Ministerie IenW
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
De juiste oplossing voor een schoon milieu
De actuele toestand op de Nederlandse Energiemarkt
Zero emissie personenvervoer
Synthesegas CH4 (g) + H2O (g) ⇄ CO (g) + 3H2(g)
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Transcript van de presentatie:

INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN Han Kogels Eramus Universiteit Rotterdam 22 September 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016

UN: 2030 Agenda for Sustainable Development [september 2015] Klimaatovereenkomst Parijs [december 2015 - 195 landen]: klimaatneutraliteit voor einde 21ste eeuw (zie ook COM(2016) 482 Voorstel Verordening verdeling van de inspanningen) EC Witboek Stappenplan: broeikasgasemissies vervoer tegen 2010 ten minste 60% lager dan in 1990 en trend naar volledig emissievrij vervoer (COM(2011) 144) Mededeling EC Europese strategie voor emissiearme mobiliteit (COM(2016) 501 – juli 2016)

Regelgevingskader voor emissiearme mobiliteit [zie volgende slides] Daling emissies zijn geneutraliseerd door meer vraag naar vervoer Focus op verbetering efficiëntie Innovatie-impuls, meer werkgelegenheid en minder afhankelijk van ingevoerde (!) olie Gunstige omgeving voor emissiearme mobiliteit creëren Energie-unie: koppelen van vervoers- en energiesystemen Onderzoek, innovatie en concurrentievermogen Digitale technologieën Nieuwe vaardigheden Investeringen Stedelijk niveau Mondiaal niveau (ICAO luchtvaart en scheepvaart)

Regelgevingskader voor emissiearme mobiliteit [1] Optimalisering en efficiënter maken van vervoerssystemen Digitale technologieën integreren in duurzame mobiliteitsconcepten Ontwikkeling multimodaal trans-Europees vervoersnetwerk Coöperatieve intelligente vervoerssystemen stimuleren Eerlijke en efficiënte prijsstelling m.b.t. vervoer >> Kilometerbelasting (interoperabele elektronische tolheffing)

Regelgevingskader voor emissiearme mobiliteit [2] Bevorderen vervoer met emissiearme alternatieve energie Nu nog 94% afhankelijk van (ingevoerde) olie Versnelde invoering emissiearme alternatieven door bijvoorbeeld bijmengingsverplichting geavanceerde biobrandstoffen en synthetische brandstoffen (biomethaan, synthetisch methaan) >> Er worden geen fiscale instrumenten genoemd Betere infrastructuur voor ‘tanken’ van elektriciteit, aardgas en waterstof

Regelgevingskader voor emissiearme mobiliteit [3] Naar emissievrije voertuigen Verdere verbetering van verbrandingsmotoren Wereldwijde verbeterde World Harmonised Light Vehicle Test Procedure >> Reactie op ‘sjoemelsoftware’ bij aantal autoproducenten Nieuwe CO2-normen ontwikkelen voor na 2020 Beleidskader met streefcijfers in 2030 Betere informatie voor de consument >> Fiscale stimulering emissiearme voertuigen en geen faciliteiten meer voor bedrijfswagens op fossiele bandstoffen Strengere emissienormen voor vrachtwagens, bussen en touringcars

Stellingen Voor een versnelde toename van het gebruik van emissiearme brandstoffen wordt het fiscale instrument niet genoemd – vermoedelijk gezien de hoge belastinguitgaven die dat zou meebrengen Kilometerbelasting wordt door de EC aanbevolen, maar wordt gekoppeld aan de voorwaarde van een EU-wijd interoperabel netwerk – de haalbaarheid daarvan op korte termijn is gering Voor een werkelijke harmonisatie van de autogerelateerde belastingen (op de aanschaf, het houden en het gebruiken van de auto) ontbreekt het politieke en economische draagvlak