Project Taalonderzoek en Nederlands

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Delf examen B1.
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Help! Mijn kind gaat naar het mbo.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Informatieavond klas 3 21 januari 2014
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
Welkom.
Welkom op de informatieavond klas 3. Programma Ronde uur Ronde uur Pauze20.25 uur Ronde uur Ronde uur Ronde uurmentor.
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Verpleging en Verzorging
Een lessenserie van drie lessen
Taalontwikkeling in mbo
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Woensdag 22 januari 2013.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
voor familie en vrienden van
Mijn opleidingsbeeld.
De laatste loodjes in Mavo 4
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Workshop Identiteit?.
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Even voorstellen: Namens Vecon / Vecon Business School: Joke Trappel Joan Sabajo Namens Platform VMBO Economie & Ondernemen: Gerard Herkendaal Ruud van.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
KANSEN VOOR JONGEREN (JIJ DUS) OP DE ARBEIDSMARKT Regio Zuidwest Fryslân Miranda Bijker, Beleidsmedewerker Voortijdig Schoolverlaters.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ouderavond Vakkenpakketkeuze Over-Y College
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taalniveaus Nederlands binnen MBO
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Welkom op de Lentiz | Dalton
Hand-Out.
Passend onderwijs.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Instructie geven en uitvoeren
Welkom op deze voorlichtingsavond
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Kiezen voor keuzedelen
Groep
Profiel- en keuzedelen kiezen
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Project Taalonderzoek en Nederlands Welkom!

Waarom dit onderzoek? Taalbeheersing voorwaarde toetreding arbeidsmarkt Eisen voor Nederlands MBO Zorgen over het taalniveau Gezamenlijk referentiekader nodig Wat betekent een 6,4 voor leesvaardigheid? Wat kan een leerling op A2 lezen?

Even testen Op welk niveau zit U voor Frans / Spaans?

A2, B1 en B2 voor lezen Lezen A2 Ik kan korte teksten lezen die duidelijk gestructureerd zijn en geschreven in eenvoudige duidelijke taal. Ik heb daarbij veel ondersteuning nodig, in de vorm van uitleg, vragen en opdrachten. (niveau inburgeringsexamen, reclame) Lezen B1 Ik kan concreet geformuleerde teksten van de opleiding, het werk of het dagelijks leven lezen met een redelijke mate van begrip. De teksten hebben een duidelijke opbouw met veelal frequent woordgebruik. (Postbus 51 brochures) Lezen B2 Ik kan een grote variatie aan teksten zelfstandig lezen binnen de eigen opleiding/ werk of in het dagelijks leven. Ik begrijp teksten over specialistische onderwerpen als ik daarover voldoende kennis heb. (Metro, Spits)

A2 is echt te weinig voor het volgen van een beroepsopleiding

MBO eisen 2007 - 2008 Eisen voor Nederlands Vanuit het beroep (werkveld) Vanuit brondocument “Leren, Loopbaan en Burgerschap” Als de eisen verschillen, telt de hoogste

Leren, loopbaan, burgerschap Niveau 1 Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

Leren, loopbaan, burgerschap Niveau 2 Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

Leren, loopbaan, burgerschap Niveau 3 Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

Leren, loopbaan, burgerschap Niveau 4 Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven C1 B2 B1 A2 A1

Het TON Project Maandag 3 september 2007 Sinds eind juni gestart als projectleider, direct overtuigd van het nut van deze opdracht

23 docenten 29 opleidingen 1881 deelnemers 13 locaties 1 project Frontoffice medewerker Commercieel medewerker reizen Medewerker Leisure & Hospitality Medewerker Fastfood Aankomend Verkoopmedewerker Interieur Adviseur Filiaalmanager Middenkader technicus MedewerkerICT Beheer Schoonheidsspecialist Sport en bewegingbegeleider Monteur electrotechnische Installaties Helpende zorg & welzijn Sociaal maatschappelijke dienstverlener 23 docenten Verzorgende Onderwijs assistent Sociaal pedagogisch werker Sociale dienstverlener Medewerker bediening fastfood Bedrijfsleider fastfoodsector Middenkaderfunctionaris bouw/Infra Ondernemer detailhandel Verkoopspecialist Verkoper Juridisch medewerker Arbeidsmarktgekwalificeerd assistent Administratief medewerker Comm. mw. bank en verzekeringen Medewerker marketing en communicatie 29 opleidingen 1881 deelnemers Al die diversiteit binnen Mondriaan, en dan toch de eenheid van het onderzoek bewaken 13 locaties 1 project

project Het onderzoek Het onderwijs Lezen, schrijven, spreken Aanvullende vragen (thuistaal, vooropleiding, sector, school, NT2- achtergrond) Het onderwijs 10 weken extra Nederlands, individueel taalplan Doel van het onderzoek DIAGNOSE, niet SELECTIE Door een goede diagnose, het leertraject aanpassen waardoor de kans op succes hoger wordt.

De uitkomsten (voorlopig) ? Docent bij Techniek: Een deelnemer (autochtoon, Westland) krijgt te horen dat hij onder het vereiste niveau heeft gescoord voor de spreektoets. Zijn antwoord:”Hoezo?, ik kén Nederlands, mijn verstaan ze goed” De leerlingen gebruiken bijna alleen maar korte zinnen van 3 tot 5 woorden en maken geen gebruik van verbindingswoorden. Veel SMS en MSN taal. Veelvuldig gebruik van “me fiets”. Wordt er thuis überhaupt nog wel gesproken vraagt deze docent zich af. Docent bij ZD De leerlingen hebben grote moeite om hun rappe, korte spreektaal om te zetten naar goede, zakelijke schrijftaal. Het gebruikelijke kunnen en kennen, liggen en leggen, werkwoordsvormen zijn een probleem. Er zijn echter ook deelnemers met een goede algemene ontwikkeling, die kijken vaak naar documentaires en hebben dan ook een hoger taalniveau. Petra Herbert Bij fastfood is alles geregeld en op dinsdag en donderdag ga ik lesgeven. Ik start op 8-10. De deelnemers hebben roosters gekregen en ik ben gewoon de juf voor Nederlands. Het team is enthousiast en ze willen dat de leerlingen goed terechtkomen.

Sociaal pedagogisch werker (niv. 3, B1):  “een Turkse ouder kom haar kindje ophaalt Van mijn andere collega zei dat ik even moet Turkse vertalen Omdat die ouders begrijpt geen- een Nederlandse woorden Die situatie gebeurt mij vel “  Dit is niveau A2

Eisen B1 B1 B2 B2/C1 Christa Braun Veel niveau 4 leerlingen kiezen aan het einde van het eerste jaar alsnog voor een N3 variant. Christa Braun De deelnemers vinden het moeilijk om hun gedachten goed op papier te zetten. Bijvoorbeeld op de vraag Waarom denk je dat je geschikt bent voor deze opleiding. Vaak is het antwoord Omdat ik het leuk vind. Een leuk antwoord op deze vraag was: Ik ben geschikt voor deze opleiding, omdat ik gewend ben om met bejaarden om te gaan. Ik doe altijd boodschappen voor mijn 51 jarige buurvrouw. Docent bij MM twee voorbeelden van zinnen uit schrijfproducten ( Opleiding Sociaal pedagogisch werker 3)  “een Turkse ouder kom haar kindje ophaalt Van mijn andere collega zei dat ik even moet Turkse vertalen  Omdat die ouders begrijpt geen- een Nederlandse woorden Die situatie gebeurt mij vel “  Dit is niveau A2 - spelfouten - kleine woordenschat, verkeerd gebruik uitdrukkingen, idioom - fouten in werkwoordsvervoeging ... ophaalt - geen congruentie tussen onderwerp en persoonsvorm.....      een turkse ouder kom geen verschil tussen formeel/informeel .. schrijft in spreektaal -  geen komma's .. interpunctie De leerlingen schrijven in spreektaal. Me lichaam, me fiets. Ik vindt, ik vondt. Heel veel spellingsfouten: ik licht (ik lig), eingelijk, seisoen, egt (echt) Docent bij ZD Een gevleugelde uitspraak van een deelnemer: “me taal, me toekomst!” Eisen B1 B1 B2 B2/C1

De extra lessen Nederlands De extra lessen zijn verplicht

Vragen?