Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Liefde en relaties.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Welkom op onze thema-avond
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden van een zorgvrager
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Liefde en relaties.
Hand-Out.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoe gaan we dat voorkomen?
Intimiteit en ongewenste intimiteit
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Liefde en relaties.
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk september 2016

Grenzen stellen Opkomen voor je eigen belangen Anderen vragen veel van je Stage organisatie Zorgvrager Collega Leidinggevende Eerlijk zijn Naar jezelf Naar je collega’s Naar anderen

Assertief zijn Zelfverzekerd Aangeven van jouw behoeften Weten wat je wilt/niet wilt Kunnen benoemen wat je wilt/niet wilt Rekening houden met andermans behoeften Rechten van de ander niet schaden

Non-/sub-assertief Niet voor je eigen belangen opkomen Je houdt je eigen mening voor je Het lijkt voor een ander of je met de gang van zaken eens bent

Agressief reageren De ander aanvalt Je eigen mening ten koste van alles doordrijven Geen rekening houden met een ander Niet bewust zijn van wat het met een ander doet

Non-assertief Wacht af wat een ander vindt Zegt ja i.p.v. nee Geeft snel toe Durft geen kritiek te geven Gaat conflicten uit de weg Kan moeilijk met complimenten omgaan Komt veel voor bij verpleegkundigen in opleiding Nemen te veel hooi op de vork Ontevreden Burn-out

assertief Eigen mening is net zo belangrijk als die van anderen Stelt zich onafhankelijk op; durft nee te zeggen Durft initiatieven te nemen Durft gedachten en mening te uiten Geeft anderen ook de ruimte om mening te geven Vindt conflicten niet leuk maar gaat ze niet uit de weg Zoekt bij onenigheid niet naar schuldige maar naar oplossing

Agressief reageren Voelen zich aangevallen Eigen behoeften en belangen veilig stellen Geen rekening houden met anderen Kwetsen Discussie is niet mogelijk Geen mogelijkheid om oplossing te zoeken Overheersen van anderen Negeert anderen Luistert slecht of helemaal niet Is meestal heel onzeker Heeft overdreven veel kritiek Verheft stem, schreeuwt

Agressief reageren Ziet zijn gedrag niet als probleem Heeft geen inzicht in eigen gedrag Meestal een masker Houdt zo mensen op een afstand Leert niet van zijn gedrag Wekt erg veel weerstand op

Oorzaken gebrek aan assertiviteit Bescheidenheid Meer ervaring Meer kennis Ouder Hogere functie Afhankelijkheid gevoel oorzaken

oorzaken Angst Te hoge verwachtingen Verlegenheid Emotionele verwaarlozing Bang om afgewezen te worden Bang om gekwetst te worden Te hoge verwachtingen Verwachten dat een ander wel begrijpt wat je wilt Verlegenheid Hekel aan om in het middelpunt te staan Blozen Stotteren oorzaken

oorzaken Schuldgevoel Eenling zijn Bewuste keuze Willen anderen helpen Niet egoïstisch zijn Oorzaak opvoeding Eenling zijn Het lijkt of jij alleen een andere mening hebt Pesten Bewuste keuze Goed afgewogen oorzaken

Assertief wel zo prettig Anderen hebben daar respect en waardering voor Laat rustig horen wat jij wilt Gebruik de –ik- vorm Geef aan waarom je iets wilt Denk mee met oplossingen Maak er geen lang verhaal van Bereidt het goed voor Gebruik geen smoesjes Laat non verbale communicatie overeenkomen met wat je zegt (congruent)

opdracht Pagina 198 opdracht 2 & 3 Opdracht gecombineerd met Prestatie begeleiding Schrijf in een groepje een casus over een tussenevaluatie De begeleider is niet helemaal tevreden over jou Je dient assertief te reageren Maak een film over/van dit gesprek Presenteer het onder PB en onder BGK