Argumenteren en betogen II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integratie van ICT in het taalonderwijs: van fanatisme naar realisme William H. Fletcher United States Naval Academy.
Advertisements

Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Minecraft.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Haya van Somerenstichting Ole Heil Oegstgeest 25 januari 2014
NOS-Journaal Kijk een week lang het NOS Journaal.
Zakelijk lezen Nederlands.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Trends Research Medmc3 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Huisregels Op tijd binnen Eten en drinken (m.u.v. H2O) in de kantine
Het debat de opbouw.
Wat héb jij met Jezus Christus
3T Nask2 4 nieuwe stoffen maken
VCA – HOOFDSTUK 6 BRAND.
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Argumentatiestructuren
Proefexamen wijsbegeerte Algemeen (1) Leer regelmatig Herhaal Neem niet teveel hooi op je vork (4 bladzijden/uur) Leer met je nota’s en de slides.
Onderzoeksplan.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 2-5
Retoriek, argumentatieleer en dialoog Definitiespel
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Overtuigend argumenteren. 1. Wat is het standpunt in onderstaand fragment? “Hij had nooit naar DSB moeten gaan. Toentertijd zei iedereen al: ‘Gerrit,
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
Argumenteren en betogen II
Argumenteren en betogen II
GEDRAGSVERANDERING; EEN ONTMOETING TUSSEN AMBITIE EN PRAKTIJK
Cursus Leesvaardigheid
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Presentatie vakdidactiek 3
KRITISCH DENKEN Evalueren van Bases © Kritisch Denken.
Argumenteren en betogen II
1 Introductie Kritisch Denken
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
Pre-University College
Argumenteren en betogen II
Blok I God ontmoeten Wie is God? Kun je Hem eigenlijk wel kennen?
Hij moet groter worden en ik kleiner Meer Jezus en minder ik
Hoofdstuk De aarde en het heelal.
Het is Biddag! Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Bid je mee? Voor hun.
Bediening van het Woord
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Waarom kritisch denken?
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Argumenteren en betogen II
Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2. Hoofdstuk 10 Handig rekenen 2.
H7 Materie §3 Temperatuur en het deeltjesmodel
Argumenteren en betogen II
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
H7 Materie §3 Temperatuur en het deeltjesmodel
Materiaal en methode Welke materialen en methode worden er gebruikt?
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Argumenteren en betogen II Nederlands deeltijd jaar 2 | Gerbrich de Jong en Henk Wolf | college 1 Argumenteren en betogen II

Programma 3.1 - Inleiding 3.2 - Hoe overtuig ik iemand met logische argumentatie? 3.3 - Wat zijn drogredenen en hoe worden ze gebruikt? 3.4 - Hoe verloopt een polemiek en hoe volg je die kritisch? 3.5 - Hoe maak je een betoog aantrekkelijk? 3.6 - Hoe argumenteren cartoonisten bijna zonder woorden? 3.7 - Groepsdebatten 3.8 - Uitloop/proefcollege

Materiaal Blackbourd Course Boek Extra materiaal (uitgereikt tijdens de colleges)

Doelen Na dit college Ken je technische en niet-technische retorische middelen; Kun je het verschil uitleggen tussen overtuigen en bewegen; Weet je wat cognitievedissonantiereductie is.

Observeer Helen de Hoop en Ronald Plasterk in De Wereld Draait Door Wie overtuigt je? Wat valt je op?

Reacties

Cognitievedissonantietheorie Leon Festinger When prophecy fails (1957) Vloedgolf voorspeld op 21 december 1956 Vloedgolf komt niet Groep ziet dit als bevestiging van eigen geloof

Cognitievedissonantiereductie Psychologische term De spanning die ontstaat als iemand kennisneemt van feiten die strijdig zijn met de eigen overtuiging Aangenomen wordt dat mensen cognitieve dissonantie zoveel mogelijk reduceren

Volgende week Logisch redeneren (hoofdstuk 2)