NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een tijdelijk bestaan. Een tijdelijk bestaan Een tijdelijk bestaan deel 1 Wat is tijd? Gerard Bodifee Maastricht 2012.
Advertisements

Oude denkbeelden over het heelal
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Wat is ‘goede’ wetenschap
Geloof, wetenschap en de leeftijd van de aarde
De filosofie van Seneca
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De wetenschappelijke revolutie
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Fractalen zien en schilderen
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
zaterdag 19 november 2011 door Sander
Wetenschappen 2e en 3e graad
vwo 6: hoofdstuk 4 (stevin deel 2)
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
ANW - mythen & pseudowetenschap
Alchemie: Grieken en middeleeuwen
Gideon Koekoek 8 september 2009
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Over verwondering in de Natuur
De Griekse cultuur.
Tweede bijeenkomst – 14 september 2004 Hoe groot is de ruimte?
Bij wijze van epiloog … Leo Lenssen 26 november 2008.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Achttiende en negentiende eeuw
De vrije wil als filosofisch probleem
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Het Quantum Universum (Samenvatting)
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Verwondering over de natuur
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
VAN DE AFGODEN DIE WE AANBIDDEN EN DE WONDEN DIE WE DRAGEN
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
newton_havo_09.7 afsluiting | samenvatting
Renaissance en Opstand
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
4 thema’s met veel overlap. Thema rondom de mens en het heelal (o.a.) Informatie over De planeten en hun tekens Astrologische invloed op het leven en.
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
Geschiedenis van de Scheikunde
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Paragraaf 8.1 De Verlichting
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 11: Bouw van ons zonnestelsel.
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Een energetisch tijdperk: natuurwetenschap in de negentiende eeuw.
God is zo groot. Kun je wel iets zinnigs over hem vertellen?
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Schepping en Evolutie in de Bahá’í geschriften (1)
Geboorte, leven en dood van sterren
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Basiscursus Sterrenkunde
Filosofie en wetenschap
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener Aristoteles in de klassieke oudheid en ‘Aristoteles’ in de middeleeuwen NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener

Raphael (1483-1520), De School van Athene

Raphael (1483-1520), De School van Athene (detail)

Wat is een wereldbeeld? Antwoord 1: Een bepaalde ‘kijk’ op de wereld Zie je een oude of jonge vrouw? Een kwestie van perspectief?

Wat is een wereldbeeld? Antwoord 2: een grensgebied waar natuurwetenschappelijke, filosofische en theologische vraagstukken samenkomen.

Wereldbeelden geven op antwoord op fundamentele vragen Uit welke bouwstenen is de wereld opgebouwd? Door welke krachten vinden er veranderingen in de wereld plaats? Is de wereld eindig of oneindig in ruimte en tijd?

Waarom wereldbeelden? Maken ons bewust van afstand tussen heden en verleden; Laten zien dat wetenschap niet geleidelijk vooruitgaat; Geven inzicht in hoe wetenschappelijke ideeen passen in een bredere maatschappelijke context; Verhelderen anders onbegrijpelijke aspecten van de wetenschap van vroeger; Etc.

Het wereldbeeld van Aristoteles (4de eeuw voor Christus) Bovenmaanse Ondermaanse Karakter: Eeuwig Vergankelijk Natuurlijke beweging: Cirkelbeweging, of combinatie daarvan Rechtlijnig, naar natuurlijke plaats Bouwstenen: Quintessens (vijfde element) Vuur, lucht, water, aarde

Ptolemaeus (1ste eeuw na Christus) Probleem: een wiskundig model vinden om de posities van de hemellichamen te voorspellen. Twee criteria: Praktisch: De voorspellingen moeten precies zijn Filosofisch: De beweging van de hemellichamen moet bestaan uit een combinatie van eenparige cirkelbewegingen.

Retrograde/teruglopende beweging: het huidige beeld

Het model van Ptolemaeus:

Aristoteles en Ptolemaeus Aarde staat stil in midden Concentrische cirkels Planeten volgen dagelijkse rotatie van sterren eigen cirkelbaan Planeten hebben eenparige cirkelbeweging t.o.v. Aarde Aarde staat stil in midden Excentrische cirkels Planeten volgen dagelijkse rotatie sterren eigen cirkelbaan epicykels Planeten hebben eenparige hoeksnelheid t.o.v. ‘equant’

Retrograde/teruglopende beweging:volgens Ptolemaeus

Terzijde: een filosofisch probleem Twee modellen (geocentrisch en heliocentrisch), die beide de retrograde beweging kunnen verklaren. Sterker nog: de voorspellingen van Ptolemaeus doen niet onder voor die van de moderne astronomie. Wie heeft gelijk? Op basis van welke criteria kun je nog een keuze maken?

Aristoteles + Middeleeuwen → ‘Aristoteles’ ca 300 voor Christus ca 1300 na Christus

Waarom Aristoteles? Wat zagen zij in Aristoteles? Een veelomvattend filosofisch systeem Stof voor universiteiten (‘brede bachelor’) Wapen tegen bijgeloof Ruimte voor God.

Aristoteles en ‘Aristoteles’: verschillen en overeenkomsten 4 elementen / boven- vs. ondermaanse? Ja God Nee Ziel Sterfelijk Onsterfelijk bovenmaanse & ondermaanse Geringe wisselwerking Sterke wisselwerking

Conclusie: de vele gedaantes van Aristoteles; of Athene en de Westerse beschaving