KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING PRAKTIJKONDERDEEL WERKEN AAN PRAKTIJKWERKSTUKKEN NAV EEN OPDRACHT; - TEKENING - SCHILDERIJ - BEELD VAN HOUT, GIPS, KLEI, BLIK, GAAS - FOTOGRAFIE - FILM BEOORDELINGEN DMV PRESENTATIES VOOR 2 VAKDOCENTEN BIJHOUDEN VAN EEN LOGBOEK EN PORTFOLIO VOOR; BEOORDELINGEN (DE LAATSTE BEOORDELING IS EEN EXPOSITIE) BEHOUD WERKSTUK - EVENTUELE PRESENTATIES BIJ VERVOLGOPLEIDINGEN
VOORBEELD PRAKTIJKOPDRACHT ‘JA… DAT KAN IK OOK!!!’ De leerling kiest uit een stapel afbeeldingen, blind één afbeelding uit. Bij de afbeeldingen van kunstwerken staan vermeld; de titel van het werk, het jaartal en de maker. Vervolgens gaan de leerlingen op zoek naar de bijbehorende kunstperiode waarin deze werken zijn gemaakt. Ze diepen vervolgens de kunstperiode uit. Wat stond centraal qua ideeën of onderwerp, wat was de werkwijze, waarom deze werkwijze enz. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met eigen beeldend werk geïnspireerd door het werk wat ze hebben uitgekozen. Dit mag zijn n.a.v. het thema, de periode, de werkwijze etc.
WASSILY KANDINKSY LEERLING
ANTONIO CANOVA LEERLING ->
THEORIEONDERDEEL KUNSTGESCHIEDENIS [SCHILDERKUNST / BEELDHOUWKUNST / ARCHITECTUUR] VAN DE GRIEKEN T/M NU ALGEMENE KUNSTGESCHIEDENIS VAN DANS, DRAMA, BEELDEND, MUZIEK IN DE MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT THEORIE WORDT GETOETST DMV THEORIEOPDRACHTEN, TOETSEN EN EXAMENS DE EXAMENS ALGEMENE KUNSTGESCHIEDENIS WORDEN AFGENOMEN VIA DE COMPUTER ER VINDEN MEERDERE EXCURSIES PLAATS VOOR DIT VAK: BRUSSEL ANTWERPEN - PARIJS (VRIJWILLIGE EXCURSIE) - ROME (6vwo – presentatie op locatie als examenonderdeel)
Lodewijk XIVe was professioneel balletdanser en stond centraal in de dansvoorstellingen waaraan hij meewerkte. Hij vertolkte in de dansvoorstelling “ballet de la nuit” de rol van zonnegod Apollo. Aan deze mythische figuur dankt hij zijn bijnaam “de zonnekoning”. 1. Lodewijk XIVe staat centraal in deze dansvoorstelling. Noem drie aspecten waaruit dat blijkt bij zijn opkomst in de voorstelling. (3p)
WAAROM KIES JE KUNST? - OMDAT HET EEN VAK IS WAT JE INTERESSEERT OMDAT HET NODIG/HANDIG IS VOOR JE VERVOLGOPLEIDING: KUNSTACADEMIE FOTOACADEMIE FILMACADEMIE PABO CREATIEVE THERAPIE SPW / SPH VISUELE COMMUNICATIE TOERISME ARCHITECTUUR RECLAMEVORMGEVER KUNSTGESCHIEDENIS / CULTUURGESCHIEDENIS CONSERVATOR / RESTAURATEUR ENZ…
C ulturele K unstzinnige V orming CKV: Verplicht voor ieder profiel; Algemene kennismaking kunst en cultuur.
Algemene kennismaking met kunst en cultuur. Dit wordt bereikt door de theoretische en praktische invulling van de lessen ckv waarin onderdelen van de kunstwereld worden behandeld. Dit zijn zaken die de leerlingen kennen uit hun eigen belevingswereld, zoals bijvoorbeeld graffiti en cabaret. Maar ook minder bekende onderwerpen als opera, ballet, klassieke muziek en moderne kunst komen voorbij.
Theoretische en praktische opdrachten Theoretische en praktische opdrachten. Maar het is GEEN kunstvakken beeldende vorming!!! Het is belangrijk dat leerlingen verschillende kunstdisciplines ervaren. Vandaar dat we ze meenemen naar musea, theatervoorstellingen bijwonen, workshops organiseren e.d. Deze evenementen worden vervolgens als onderdeel van verschillende opdrachten verwerkt. Het vak wordt afgesloten met een cijfer, welke meetelt in een combinatiecijfer met maatschappijleer en het profielwerkstuk.
Rondleiding door het Nieuwe Luxor Soms zelfs meekijken achter de schermen Workshop beeldsonnetten maken Workshop grimeren Excursie Rotterdam Workshop graffiti