Toelichting mobiliteitsplan en herinrichting B. De Borrekenslaan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Infoavond Kuurne Heraanleg R8 Kortrijk-Kuurne.
Advertisements

Verkeerstraining! voor fietsers
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Verkeers- stellingenspel
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Rioolvervanging en herinrichting Bavelselaan en
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
LAUWE Rekkemstraat - Menenstraat K. Astridlaan INFOVERGADERING 15 maart 2010 Bureau Cnockaert.
Les 3: Verkeer TOETS.
DUURZAAM NAAR SCHOOL VLAAMS REGEERAKKOORD
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Les 1: Verkeer.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Herinrichting Everlosebeekstraat
Verkeersveiligheid Brede School Zuidhorn
Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Wegenis- en rioleringswerken Leugenberg – Marconistraat – Edisonlaan
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Heusden-Zolder – wooninbreiding Vlaminglaan Buro LST GEMEENTE HEUSDEN - ZOLDER WOONINBREIDING VLAMINGENLAAN Infovergadering 3 november 2014.
Heusden-Zolder Gewestweg N729 Terlaemenlaan / Onze-Lieve-Vrouwestraat
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
ONTWERP Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan LENNIK Informatie- en toelichtingsvergadering 21/01/2012.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Doortocht Itegem - Aanleg riolering en wegenis - Voorstelling bewonersvergadering 25 april 2013.
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
EEN PAROCHIEKERKENPLAN VOOR DE KERKEN OP HET GRONDGEBIED VAN UW GEMEENTE Stappenplan.
Sniederspad – Paddenklank W EGEN - EN R IOLERINGSWERKEN “KOSTERBOS”
Project K : Rioleringswerken Wortel kolonie Voorstelling bewonersvergadering 4 september 2013.
Beheer van rioleringen Zoneringsplan Centraal gebied Collectief te saneren gebied Individueel te saneren gebied Beheer grachten en waterlopen Wijkoverleg.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Beheer van rioleringen Zoneringsplan Centraal gebied Collectief te saneren gebied Individueel te saneren gebied Beheer grachten en waterlopen Wijkoverleg.
30 maart 2015 Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
Trage wegen Sint-Denijs-Westrem en Afsnee Op naar een tragewegennetwerk.
23 maart 2015 Feestzaal Fenikshof Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
Rioleringswerken Engstraat – Peerdsstraat – Jagersweg – Korte Straat – Meiberg – Molenberg Informatievergadering mei 2012.
FIETSPADEN-riolering HEMELSHOEK
Hasselt Riolerings- en wegeniswerken Albertkanaalstraat en Overdemerstraat Infovergadering inwoners 10 & 17 februari 2016.
Fietspad Kattendijksedijk. Inleiding door Loes Meeuwisse en Sophie van ‘t Westeinde Inhoudelijke toelichting op project Gelegenheid stellen.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
INFOAVOND Oppenstraat Opdrachtgevers:. 2Stad Hasselt: Oppenstraat  Inleiding door stad Hasselt  Toelichting plannen door studiebureau Technum  Toelichting.
Aansluiting Neerpoortenstraat 26 september Waarom zijn we hier samen? Inleiding door de heer burgemeester Danny Vangoidtsenhoven Toelichting Aquafin.
Toelichting mobiliteitsplan en plannen kleuterschool voor wijk Buerstede 23 mei 2017.
Informatieavond riolerings- en wegeniswerken Warandestraat
Aanleg fietspaden luikersteenweg N3E
VERO Fietsroute
Infoavond Alexander Franckstraat
Verbreden en verdiepen Mobiliteitsplan Grimbergen
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
Infovergadering inwoners
Infovergadering Nieuwstraat en Sint-Truiderstraat
wetteren aan de schelde GECORO – 6 februari 2012
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Ingelmunster – N357: fasering
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Groot Onderhoud Noordkade
Buurt Informatie Netwerk
Infovergadering Heraanleg Pauwelslei fase II
Herinrichting Haacht-Station
Infovergadering Herinrichting parking sportzone Gruitrode
Het grote voetgangersexamen
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Toelichting mobiliteitsplan en herinrichting B. De Borrekenslaan 27 juni 2017

Agenda Inleiding (door burgemeester Sophie De Wit) Mobiliteit & Openbare Werken (door schepen Bart Lambrecht) Intergemeentelijk mobiliteitsplan Snelheidsinformatieborden Gemeentelijk mobiliteitsplan Toekomst A12 Voetpadplannen Borrekenslaan Rioleringsproject Borrekenslaan www.aartselaar.be

Intergemeentelijk mobiliteitsplan Opgemaakt door Aartselaar en 5 Rupelgemeenten Eerste versie in 2001 Update in 2009 – 2010 Nooit gemeentelijk mobiliteitsplan aan gekoppeld Algemene beleidslijnen die als kapstok dienen Zaken die nooit gerealiseerd zijn: zone 30 in woonwijken, geen parkeren meer in schoolomgeving,… Kamstructuur op A12 als basis voor mobiliteit in Rupelstreek Kamstructuur ook basis voor vrachtroutenetwerk www.aartselaar.be

Intergemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be

Intergemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be

Snelheidsinformatieborden Dit gemeentebestuur investeerde 40.000 euro in 20 snelheidsinformatieborden, de “smileys” In alle belangrijke straten 1 of 2 gehangen Ook in Borrekenslaan Nut van snelheidsinformatieborden: Sensibiliseren op snelheid Houden gemiddelde snelheden bij Houden totaal aantal voertuigen bij www.aartselaar.be

Snelheidsinformatieborden Resultaten gemiddeld per dag, gemeten 27/05/’15 – 19/09/’15 www.aartselaar.be

Snelheidsinformatieborden Resultaten gemiddeld per dag, gemeten 01/01/’17 – 17/03/’17 www.aartselaar.be

Snelheidsinformatieborden Gemiddelde snelheid: 9,26% rijdt te snel, waarvan: 7,26% tussen 51 km/u en 60 km/u, 2% meer dan 60 km/u -> Enkel B. Van Ertbornstraat heeft minder snelheidsovertreders (9,16%) -> V85 doet het goed in Borrekenslaan Maximale snelheid gemeten: 87 km/u (op 85000 gemeten voertuigen) -> Enkel Oudestraat heeft lagere maximaal gemeten snelheid (83 km/u) www.aartselaar.be

Snelheidsinformatieborden Conclusies snelheidsinformatieborden voor Borrekenslaan: Stijging tijdens schoolperiode tegenover zomervakantie Doorgaand verkeer hoofdzakelijk door woon-werkverplaatsingen en scholen? Aanzienlijk lagere intensiteit dan andere vergelijkbare straten (oa Hoevelei, G. Gezellestraat, Kapellestraat, B. Van Ertbornstraat,…) Groot verschil met B. Van Ertbornstraat (gemiddeld 2419 voertuigen per dag) en Kontichsesteenweg (3643) Enkel in Leugstraat en Carillolei rijden er minder auto’s, van alle straten met snelheidsinformatieborden www.aartselaar.be

Gemeentelijk mobiliteitsplan Als quasi enige gemeente in Vlaanderen geen eigen mobiliteitsplan Enkel grote kapstok van intergemeentelijk plan, maar verder geen duidelijke visie op Aartselaarse mobiliteit Gans 2016 gewerkt aan mobiliteitsplan, voorjaar 2017 allerhande procedures doorlopen www.aartselaar.be

Gemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be

Gemeentelijk mobiliteitsplan Mobiliteitsplan mét participatietraject Verplicht van Vlaanderen, invulling zelf te bepalen Aartselaar koos voor voorkeursparticipatie van Vlaanderen bij verbreden en verdiepen van een mobiliteitsplan, namelijk actieve betrokkenheid van een representatieve klankbordgroep 20 Aartselarenaren, o.a. afgevaardigden van elke adviesraad in Aartselaar (voor wijk Bruynenbaert: wijkraadvoorzitter) Open oproep in het gemeentelijk infoblad 3x gemeenteraadscommissie Mobiliteit over gehouden Bespreking op gemeenteraad Vlaanderen lovend over mobiliteitsplan en participatietraject www.aartselaar.be

Gemeentelijk mobiliteitsplan Mobiliteitsplan mét verschillende onderdelen: gemotoriseerd verkeer, vrachtverkeer, trage weggebruikers, parkeerbeleid, handhaving, omleidingen bij evenementen, etc. Belangrijk voor gemeente: wegencategorisering per weg Wat zijn onze hoofdwegen Welke straten krijgen voorrang Waar worden fietspaden aangelegd Welk snelheidsregime Hoe verloopt doorstroming www.aartselaar.be

Gemeentelijk mobiliteitsplan Hoofdweg: A12 en N177 (weg in beheer van Vlaams Gewest) Alle Aartselaarse wegen: 3 categorieën: Wegen type I Hoofdwegen die uitkomen op A12 Verbinden buurgemeenten met A12 Aparte fietspaden Snelheidsregime 70 km/u (niet in Aartselaar) of 50 km/u Wegen type II Ontsluiten wijken of KMO naar hoger wegennet Fietsinfrastructuur aanwezig (fietspad of fietssuggestiestrook) Snelheidsregime 50 km/u (soms 30 km/u, bv dorpscentrum) Wegen type III Louter woonstraten, doorgaand verkeer wordt geweerd Zone 30 www.aartselaar.be

Gemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be

Gemeentelijk mobiliteitsplan www.aartselaar.be

Gemeentelijk mobiliteitsplan Invoering nog deze zomer van: Zone 30 Voorrangsregelingen (hogere categorie heeft voorrang op lagere categorie) -> Voorrangsregelingen in Borrekenslaan veranderen NIET Projectgroep van ambtenaren, specialisten en lokale politie startte in april voor de communicatie en de concrete invulling (bestelling en plaatsen van borden) www.aartselaar.be

A12 Weg in beheer van het Vlaams Gewest Streefbeeldstudie in 2006: te duur Deze Vlaamse regering: A12 opgenomen in het regeerakkoord Momenteel studie lopende naar hervorming van A12 Uitgangspunten: A12 komt geen verkeerslichten meer tegen 2 belangrijkste kruispunten in Aartselaar: A12 ongelijkgronds Afwikkeling van N177 en zijstraten gebeurt daar boven 2 lokale kruispunten in Aartselaar eventueel supprimeren Goede uitwisseling A12 en N177 via invoegstroken en terugkeerlussen Oversteekbaarheid voor fietsers, voetgangers en gebruikers openbaar vervoer moet gegarandeerd blijven Aanpassing verkeerslichten reeds onderzocht Realisatie met geld uit slimme kilometerheffing voor vrachtwagens www.aartselaar.be

A12 www.aartselaar.be

A12 Overleg van deze morgen: Planning studie: 100 werkdagen Aartselaar, Schelle, Hemiksem en Niel worden betrokken via stuurgroep Verschillende scenario’s uitgetekend en onderzocht op macroniveau en vervolgens op microniveau. Na schrappen van enkele scenario’s worden overgebleven scenario’s intensiever op microniveau onderzocht (belangrijk voor Borrekenslaan) A12 blijft 90 km/u, N177 wordt op lange termijn 50 km/u. Zijbanen op kruispunten zullen langer groen licht krijgen Op korte termijn: onderzoek naar aanpassing verkeerslichten, opstelstroken en eventueel groene golf op A12 www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Oorspronkelijk: 2x 300.000 euro voorzien in meerjarenplanning: 2015-2016 voor aanleg accommodatie voor zachte weggebruikers in Borrekenslaan Op vorige bewonersvergadering in 2015 nog niet uitvoerig aangekaart, want: In afwachting van antwoord hogere overheid of we rioleringssubsidies zouden krijgen Antwoord hogere overheid: geen subsidies voor riolering Borrekenslaan Ondertussen: wél subsidies voor nieuwe riolering Borrekenslaan Na oorspronkelijk antwoord hogere overheid (geen rioleringssubsidies): dossier voor aanleg voetpad en fietssuggestiestrook in gang gezet www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Waarom voetpad noodzakelijk in Borrekenslaan? Voetgangers mengen met autoverkeer bij 50 km/u mag verkeerskundig niet. Fietsers en auto’s mengen kan wel mits geen te hoge verkeersintensiteit Intergemeentelijk mobiliteitsplan van 2001: Alle wegen en straten behoren tot voetpadennetwerk Zeker in kernen maximale kwaliteit Voetpaden bij voorkeur minimum 1,5 meter breed GRS: Borrekenslaan heeft belangrijke verbindende functie voor alle weggebruikers Omzendbrief RO/98/2 Vlaamse overheid: voetpaden in bebouwde kom gewenst. Ondertussen: verplicht Auto’s parkeren nu volledig op berm in plaats van op straat Gebrek aan voetpad levensgevaarlijk in bocht naar Kontichsesteenweg www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Waarom fietssuggestiestrook nuttig in Borrekenslaan? Fietsers en auto’s mengen kan wel bij 50 km/u, mits geen te hoge verkeersintensiteit Fietssuggestiestrook geeft duidelijke plaats aan de fietser Fietssuggestiestrook vernauwt visueel de straat, met lagere gemiddelde snelheden als gevolg Fietssuggestiestrook heeft verder geen officieel statuut, waardoor ook andere vervoersmodi er gebruik van kunnen maken of er op geparkeerd kan worden www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Na oorspronkelijk antwoord hogere overheid (geen rioleringssubsidies): dossier voor aanleg voetpad en fietssuggestiestrook in gang gezet Stedenbouwkundige vergunning vereist omdat het niet over renovatie gaat, maar over nieuwe aanleg. Wettelijke procedure gevolgd 10 bezwaren ingediend, gemotiveerd weerlegd door stedenbouwkundige administratie Stedenbouwkundige vergunning toegekend, maar 1 beroep bij deputatie tegen vergunning www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Vernietiging stedenbouwkundige vergunning (september 2016 beslissing overgemaakt aan Aartselaar) Omwille van twee redenen: Procedurele fout: gemeenteraad moest apart gemeenteraadspunt goedkeuren over de ‘zaak der wegen’ (art. 4.2.25 VCRO) Situatie met fietssuggestiestrook niet optimaal: nog enkele zaken uit te klaren www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook uitspraken over procedure www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Beslissing deputatie: Hogere overheid doet ook belangrijke uitspraken over uitzicht Barones De Borrekenslaan www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Betreffende de rooilijnen en eigendomskwestie: www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Met provincie gaan samenzitten om uit te klaren hoe zij Barones De Borrekenslaan in de toekomst zien: www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Met provincie gaan samenzitten om uit te klaren hoe zij Barones De Borrekenslaan in de toekomst zien: www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Met provincie gaan samenzitten om uit te klaren hoe zij Barones De Borrekenslaan in de toekomst zien: www.aartselaar.be

Aanleg voetpaden Met provincie gaan samenzitten om uit te klaren hoe zij Barones De Borrekenslaan in de toekomst zien: Slotadvies van de provincie, binnengekomen februari 2017: www.aartselaar.be

Rioleringsproject www.aartselaar.be

Rioleringsproject Bomenbeheersplan Barones De Borrekenslaan: alle bomen rooien en vervangen door nieuwe rond circa 2023 Oorspronkelijke planning: 2015: start rioleringsproject Antwerpsesteenweg / Boomsesteenweg 2015 – 2016: voetpaden Borrekenslaan 2017: start rioleringsproject Kontichsesteenweg 2017 – 2018: start rioleringsproject F. Van den Berghelaan / G. De Smetlaan 2018: start rioleringsproject Wolffaertshoflaan 2023 – 2024: start rioleringsproject en vernieuwing bomen Borrekenslaan www.aartselaar.be

Rioleringsproject Bij opmaak rioleringsdossier F. Van den Berghelaan en G. De Smetlaan besloot rioolbeheerder Pidpa toch subsidiedossier in te dienen, waarin meteen ook B. De Borrekenslaan en Wolffaertshoflaan in vervat zaten Kans op goedkeuring was quasi nihil door gewijzigd subsidiereglement en vaak jarenlang wachten op eindoordeel Onze speculatie: tegen 2023 toch wat subsidies voor aanleg Borrekenslaan en Wolffaertshoflaan Voorjaar 2017: onverwacht nieuws dat we subsidies kregen voor ganse project! (daardoor kostprijs circa 4 straten voor de prijs van 2) www.aartselaar.be

Rioleringsproject Gevolgen subsidietoekenning: Normaliter eerst straten naar waar de riolering afwatert. Dus Borrekenslaan eerst (na aanleg N177 en Kontichsesteenweg), en pas daarna F. Van den Berghelaan, G. De Smetlaan en Wolffaertshoflaan Maar: van VMM al uitzondering gekregen gelet op slechte staat van F. Van den Berghelaan en G. De Smetlaan Alle straten (inclusief Borrekenslaan en Wolffaertshoflaan) moeten ten laatste in 2021 worden heraangelegd www.aartselaar.be

Rioleringsproject Gevolgen gemeentelijke planning: F. Van den Berghelaan en G. De Smetlaan blijven qua uitvoering in 2017-2018 Barones De Borrekenslaan en Wolffaertshoflaan worden vooruitgeschoven naar 2021, inclusief bomenvernieuwing Geen nut meer om voor die tijd voetpaden aan te leggen in Borrekenslaan, beter alles in één beweging en mét subsidies www.aartselaar.be

Rioleringsproject Gevolgen voor u als bewoner: Op korte termijn nog niets Bij werken aan oprit: Uitstellen Pidpa contacteren om gescheiden riolering al aan te leggen Circa 1,5 a 2 jaar voor start rioleringswerken: uitnodiging infovergadering door Pidpa en afkoppelingsdeskundige over afkoppelingen riolering en aanleg gescheiden riolering conform de Vlaamse wetgeving www.aartselaar.be

Rioleringsproject Hoe richten we de weg in? Optie 1: huidige profiel behouden www.aartselaar.be

Rioleringsproject Hoe richten we de weg in? Optie 1 www.aartselaar.be

Rioleringsproject Hoe richten we de weg in? Optie 2: oorspronkelijk concept met dubbele bomenrij www.aartselaar.be

Rioleringsproject Hoe richten we de weg in? Optie 3: combinatie van beiden, dubbele bomenrij enkel aan kruispunten www.aartselaar.be

Borrekenslaan www.aartselaar.be