Datamodelleren FCO-IM methode.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SQL deel 2: datamodel ontwerp
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
Normaliseren Inleiding.
Marktonderzoek als proces
Datamodelleren.
Databases Informatica Ga verder met een muisklik. SQL FCO DBMS NE FA
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Het selecteren van data uit meerdere gekoppelde tabellen
DATABASES Hoofdstuk
Informatica Hoofdstuk 11 LauwersCollege Buitenpost Informatica
Persoonlijk worden.
Download en installeer de gereedschappen
SQL & datamodelleren.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Vrij Technisch Instituut - Hasselt
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Informatiebeheer.
Marktonderzoek als proces
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
Databases.
Presentatie bij hoofdstuk 12 van Informatica Edu’Actief
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programmastructuurdiagrammen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Business Intelligence
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Insights & Essentials Willem van Putten
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Datamodelleren FCO-IM methode.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Databases.
De vraag is je beste vriend
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
© UNIEK IN DE KLAS.
Onderzoek Morele kwesties
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Informatie-analyse 1: Er zijn veel manieren om een database te vullen
Databases.
Onderzoek Morele kwesties
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Software Development fundamentals
Informatie-analyse 2: Informatie-analyse met FCO-IM
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Loopbaan en burgerschap les 3
Datamodelleren FCO-IM methode.
Communiceren met knipperen
Tellen met kaarten.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
GGD en KGV.
Transcript van de presentatie:

Datamodelleren FCO-IM methode

Problemen van een slecht ontworpen database Redundantie: Gegevens meer dan 1 keer in DB Klant doet 2 bestellingen. Klantgegevens worden 2 keer bij de bestelling opgeslagen Inconsistentie: Dezelfde soort gegevens worden op verschillende manieren opgeslagen Postcode: 2233AB en 2345 CD Isolatie: Geen relatie tussen tabellen

Oplossing: Modelleren Verschillende tools en methoden Wij gebruiken: FCO-IM (Fully Communication Oriented Information Modelling) Inhoudelijke expert (opdrachtgever) en Technische expert (uitvoerder) zijn meestal niet dezelfde persoon Communicatieprobleem:

Oplossing: Modelleren FCO-IM tracht communicatieprobleem op te lossen Slaat brug tussen opdrachtgever en uitvoerder FCO-IM destilleert feiten (data) uit ‘gewone’ mensentaal

Informatiebron De data-analist (jij in dit geval) heeft informatie nodig van de opdrachtgever. Deze data is vaak afkomstig uit verschillende bronnen en kan onvolledig en tegenstrijdig zijn: Papieren administratie, of verouderde digitale administratie Input uit een interview met de opdrachtgever of zijn medewerkers Werkschema’s Veldonderzoek (zelf gaan kijken) Etc ... Deze informatie moet worden gefilterd tot de essentie. FCO-IM helpt daarbij

FCO-IM Informatie wordt in voorbeeldzinnen geformuleerd (feitexpressies). Docent Wt geeft het vak Informatica Zinnen moeten elementair zijn Fout: Leerling 8231 zit in klas 4b en heeft een 6 voor scheikunde Goed: Leerling 8231 zit in klas 4b Leerling 8231 heeft een 6 voor scheikunde

Feittypen Zelfde soort feitexpressies alleen objecten verschillen Leerling 86139 zit in klas 4Hc. Leerling 86141 zit in klas 4Va. Leerling 86147 zit in klas 4Hb. Feittype: standaardformulering van dezelfde soort feitexpressies Leerling ... zit in klas ... feitexpressie zit in object leerling 86139 klas 4Hc

Objecttypen Verder generaliseren: Objecttypen Objecttype: soort object Bijvoorbeeld: Leerling, Klas feitexpressie zit in object leerling 86139 klas 4Hc objecttype Klas Leerling

Verder uitsplitsen: labels Label: aanduiding van een specifiek object Bv: 86139 Labeltype: soort label Bv: leerlingnummer feitexpressie zit in object leerling klas objecttype Klas Leerling labeltype klascode leerlingnummer label 86139 4Hc

Stappenplan bij datamodelleren: Gegevens analyseren en omzetten in feitexpressies (voorbeeldzinnen) Classificeren en kwalificeren van feitexpressies mbv CaseTalk Relaties en constraints invoeren in Casetalk Optimaliseren in Casetalk Database genereren (Casetalk-> DBMS) Database vullen (DBMS) Database gebruiken en beheren

PO (na de vakantie) Oefen eerst het FCO-IM proces met de tutorials op de site Je krijgt vervolgens een Casus van Wt. Hiermee ga je: De casus analyseren en goede feitexpressies opstellen Hiermee het geöefende FCO-IM proces doorlopen: Invoeren expressies (2 expressies van elke soort is genoeg) Kwalificeren en optimaliseren Exporteren Importeren in SQL Studio (je hebt nu een lege DB met de juiste structuur) De database vullen met (enkele fictieve) gegevens Nuttige queries bedenken om de database te gebruiken. Zorg dat je de oefening doorloopt, zodat je het proces goed begrijpt als je aan de PO begint!