Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

Groep 5 Kimm Maarten.
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Preventieve instructiemethodiek
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Informatieavond 2 Groep 3.
De ondersteuning van Connect lezen
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Welkom op de informatieavond
Vergoedingsregeling dyslexie
Het cito-leerlingvolgsysteem
Kennismakingsavond 13 september 2012 Even voorstellen ! Welkom in de groep.
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Informatie Groep 3 Augustus Ochtendprogramma Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur Kring: - Viering - Trefwoord - Kringgesprekken.
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Hoe volgen wij de kinderen?
Effectief leesonderwijs
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Welkom in groep 3b.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Bouw!.
Welkom op onze open schoolavond
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Welkom in groep 3b.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Juf Miranda Molengraaf
Informatieavond groep 3, basisschool de Adamshof
Informatieavond 15 september  Ellen (ma-do-vr) en Nellie (di-wo)  Nellie ook MT (do)  Op dinsdag 1 e jaars studente Pabo: Elke  Anita en Ruud.
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Informatieavond groep 3
Op de informatieavond van de groepen 5
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Hoe volgen wij de kinderen?
Welkom in groep 3b-4b.
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in de groep.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Meer voorlezen, beter in taal
Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Informatieavond groep 3
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Ouderavond groep 3 Lezen op school/thuis.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Informatieavond Groep 4.
Circuit en hoeken.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Welkom op onze informatieavond
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool 1 december 2016

Onderwerpen Wat leert uw kind Waarmee .. methode + materialen Wanneer .. Toetsen en gevolg Thuis?

Wat leert uw kind? Onderbouw: klanken, letters en leesvoorwaarden Middenbouw: vlot en met begrip lezen Bovenbouw: voortgezet technisch lezen Groep 3: via letterkennis naar woorden en zinnen.

Methode Leeslijn Familie van Duin Aanbod van de letters Duo lezen Leesboekje lezen Controle bij juf Spelletjes Toets

Overige materialen Leeskast Boekenkast en bieb Gele kaarten/ woordlijst Cd lezen Flitsen met kaartjes App Letterlegger en Leren lezen Omgeving

Wat wanneer Vóór herfstvakantie – korte klanken en frequente medeklinkers Herfst tot kerstvakantie – lange klanken en tweeklanken Na kerst herhaling + uitbreiding naar langere woorden en zinnen Na voorjaarsvakantie niet-klankzuivere woorden

Toetsen Herfstsignalering Korte leestekst 32 mkm woordjes Letters benoemen Auditieve synthese Zelf woorden maken

DMT toets Januari en juni 3 x lijst – steeds moeilijker Losse woordjes = technisch lezen Analyse van de toetsen Extra begeleiding en oefening Ondersteuning door thuisfront Contact met intern begeleider

Differentiatie Tempo Instructie of zelfstandig Hoeveelheid herhaling/verwerking Leesweg en leespad in de methode leeslijn Samenleesboeken/tutorlezen Herhaling of verder met bij voorbeeld leeskast Flitser of geflitste

Thuis doen! Fonetisch, zeg dus ah, bu, ku, ju, sss, Voorlezen Amstelland Bieb = gratis Motorische oefening

Leesplezier is het belangrijkst !

Waarom voorlezen? Taalontwikkeling Woordenschat Leren luisteren en concentreren Wereldbeeld Exclusieve aandacht Rust en regelmaat

Meetmoment 1 Herfstsignalering onvoldoende Nader onderzoek

leesvoorwaarden Auditief Visueel Geheugen Begrippen Letterkennis Synthetiseren Analyseren

Dyslexieprotocol Herfstsignalering Belangrijk om direct interventies in te zetten In januari 2e meetmoment, alle letters zijn aangeboden DMT wordt afgenomen Nog niet voldoende op niveau, voortzetten of aanpassen interventie In maart 3e meetmoment methode gebonden en DMT In juni 4e meetmoment DMT

Mogelijk sprake van dyslexie Bij gemeente vraagt de ouder dyslexie onderzoek aan Er moeten drie meetmomenten zijn met score V Er moet aantoonbaar 3x per week 20 minuten interventies zijn geweest. Hardnekkigheid toon je aan. Er is sprake van enkelvoudige problematiek.

Onderzoek Extern bureau Vermoeden wordt bevestigd Behandeling wordt voorgesteld Handelingsuggesties voor school Inzet thuis Aanpassingen

DMT uitdraai Cito PDF leerling Dyslexieprotocol voor groep 3, 4 5 en de bovenbouw