Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool 1 december 2016
Onderwerpen Wat leert uw kind Waarmee .. methode + materialen Wanneer .. Toetsen en gevolg Thuis?
Wat leert uw kind? Onderbouw: klanken, letters en leesvoorwaarden Middenbouw: vlot en met begrip lezen Bovenbouw: voortgezet technisch lezen Groep 3: via letterkennis naar woorden en zinnen.
Methode Leeslijn Familie van Duin Aanbod van de letters Duo lezen Leesboekje lezen Controle bij juf Spelletjes Toets
Overige materialen Leeskast Boekenkast en bieb Gele kaarten/ woordlijst Cd lezen Flitsen met kaartjes App Letterlegger en Leren lezen Omgeving
Wat wanneer Vóór herfstvakantie – korte klanken en frequente medeklinkers Herfst tot kerstvakantie – lange klanken en tweeklanken Na kerst herhaling + uitbreiding naar langere woorden en zinnen Na voorjaarsvakantie niet-klankzuivere woorden
Toetsen Herfstsignalering Korte leestekst 32 mkm woordjes Letters benoemen Auditieve synthese Zelf woorden maken
DMT toets Januari en juni 3 x lijst – steeds moeilijker Losse woordjes = technisch lezen Analyse van de toetsen Extra begeleiding en oefening Ondersteuning door thuisfront Contact met intern begeleider
Differentiatie Tempo Instructie of zelfstandig Hoeveelheid herhaling/verwerking Leesweg en leespad in de methode leeslijn Samenleesboeken/tutorlezen Herhaling of verder met bij voorbeeld leeskast Flitser of geflitste
Thuis doen! Fonetisch, zeg dus ah, bu, ku, ju, sss, Voorlezen Amstelland Bieb = gratis Motorische oefening
Leesplezier is het belangrijkst !
Waarom voorlezen? Taalontwikkeling Woordenschat Leren luisteren en concentreren Wereldbeeld Exclusieve aandacht Rust en regelmaat
Meetmoment 1 Herfstsignalering onvoldoende Nader onderzoek
leesvoorwaarden Auditief Visueel Geheugen Begrippen Letterkennis Synthetiseren Analyseren
Dyslexieprotocol Herfstsignalering Belangrijk om direct interventies in te zetten In januari 2e meetmoment, alle letters zijn aangeboden DMT wordt afgenomen Nog niet voldoende op niveau, voortzetten of aanpassen interventie In maart 3e meetmoment methode gebonden en DMT In juni 4e meetmoment DMT
Mogelijk sprake van dyslexie Bij gemeente vraagt de ouder dyslexie onderzoek aan Er moeten drie meetmomenten zijn met score V Er moet aantoonbaar 3x per week 20 minuten interventies zijn geweest. Hardnekkigheid toon je aan. Er is sprake van enkelvoudige problematiek.
Onderzoek Extern bureau Vermoeden wordt bevestigd Behandeling wordt voorgesteld Handelingsuggesties voor school Inzet thuis Aanpassingen
DMT uitdraai Cito PDF leerling Dyslexieprotocol voor groep 3, 4 5 en de bovenbouw