SYMPOSIUM Vervoer in de buurt Maikel Bracun Ontwikkelmanager 23-jun 2017
Content Ontwikkelingen en uitdagingen Vervoersconcepten OV-shuttle Avondvlinder Overig Belofte aan reizigers Flexibiliteit Randvoorwaarden Conclusie
Ontwikkelingen Impact van verwachte ontwikkelingen Grootste mobiliteitstoename is voorzien in en tussen de grootstedelijke regio’s Gebieden met beperkte vervoersvraag: OV met vaste halteplaatsen en routes lastig in stand te houden Capaciteits- en kwaliteitsgrenzen Gerichte investeringen Nieuwe vervoersconcepten Slimme financiering Aansturing
Uitdagingen
Case studie Concessie Limburg ‘Witte vlekken’
OV-shuttle Dienstregeling van OV-knooppunt naar centrale halte in kern Halte-halte (OV-tarief) + € 2,50 = Halte-deur 06:00u-23:00u (7 dagen p/week)
Avondvlinder Vast vertrekpunt vanaf OV-knooppunt en flexibele route Halte-halte (OV-tarief) Dal perioden (7 dagen p/week)
Overige nieuwe vervoersconcepten Volledig flexibele mobiliteitsoplossing Arriva Click in Kent (UK) Deur-deur Potentieel geschikt voor stedelijke gebieden Fietsdeelsysteem Arriva Nextbike in Maastricht First and last mile
Belofte aan reizigers Als er geen regulier OV (meer) is, brengt de Arriva Vlinder je naar je bestemming Net zo gemakkelijk als reizen met regulier OV door integraal informatie- en betaalsysteem (1 loket) waar je alle vormen van vervoer die Arriva aanbiedt op eenduidige wijze kunnen plannen, reserveren en betalen
Zo werkt het voor de reiziger
Voorkant en achterkant Aan de voorkant voor reizigers is het 1 propositie voor kleinschalig vraaggestuurd OV, met 1 naam, 1 loket voor het plannen, reserveren en betalen van je reis Aan de achterkant binnen Arriva betekent dit dat het huidige vraagafhankelijke vervoer in de regio’s (o.a. OV-shuttles, Avondvlinder, etc.) zal worden uitgevoerd onder een uniforme naam Optimale vervoerkundige flexibiliteit om binnen 1, voor reizigers herkenbare propositie, in te spelen op de behoefte per regio/gebied
Randvoorwaarden Uitgangspunt is dat reizigers in de Arriva Vlinder precies zo kunnen betalen als in het reguliere OV OV-chipkaart (en alle producten), e-ticket of los wagenverkoop Uitvoering kleinschalig vraaggestuurd OV is conform kwaliteitsniveau reguliere verbindingen Toegankelijkheid
Conclusie ‘Vervoer in de buurt’ is onderdeel van totale mobiliteitsketen Mobiliteitsaanbieder Differentiëren in productaanbod Uniform aanbieden voor reizigers Samenwerking met mobiliteitspartners